843 läst ·
3 svar
843 läst
3 svar
Gräns för kommunalt VA från kommunen?
Hej!
Jag har hört att ibland tvingas områden att ansluta sig till kommunalt VA då ett område fått tillräckligt många permanentboenden.
Vet ni om det finns någon procentuell gräns på permanentbpoende som tvingar en kommun att fixa VA?
Själv bor jag i ett fd sommarstugeområde (48 fastigheter) där nu närmare 40 är permanentboenden.
Drömmen vore om det blev kommunalt VA.
Vi har hört att i att andra områden/kommuner har kommunen sagt att "blir det en permanentboeden till så måste alla ansluta sig till kommunalt VA" i snarlika områden
Tacksam för erfarenheter och tips.
Mvh
Fredrik
Jag har hört att ibland tvingas områden att ansluta sig till kommunalt VA då ett område fått tillräckligt många permanentboenden.
Vet ni om det finns någon procentuell gräns på permanentbpoende som tvingar en kommun att fixa VA?
Själv bor jag i ett fd sommarstugeområde (48 fastigheter) där nu närmare 40 är permanentboenden.
Drömmen vore om det blev kommunalt VA.
Vi har hört att i att andra områden/kommuner har kommunen sagt att "blir det en permanentboeden till så måste alla ansluta sig till kommunalt VA" i snarlika områden
Tacksam för erfarenheter och tips.
Mvh
Fredrik
Kolla med din kommun om det inte är på gång, många kommuner är mer eller mindre tvingade av miljöskäl att lösa VA frågan.
Miljöskäl väger tungt. Dels för naturen som riskerar övergödning pga gamla avlopp och risk för inträngning i vattenbrunnar, men också dels för att säkra att människor har tillgång till bra dricksvatten. Det är inte avgörande, i princip, hur stor andel permanentboende som befolkar ett fritidshusområde, men ju fler människor som bor desto större miljöpåverkan.
Mycket intressant!
Ni nämner båda "miljöskäl", kan det vara länstyrelsen som dikterar miljökraven? För jag antar att det är länsstyrelsen som då skulle tvinga sina kommuner?
Stort tack på förhand
Fredrik
Ni nämner båda "miljöskäl", kan det vara länstyrelsen som dikterar miljökraven? För jag antar att det är länsstyrelsen som då skulle tvinga sina kommuner?
Stort tack på förhand
Fredrik
Klicka här för att svara