C
1 123abc skrev:
De poliser jag möter i arbetet brukar skämta om att risken är större att du som gör envarsgripandet straffas i slutänden än den som begått brottet.
Det beror nog i så fall på att gripandet inte var korrekt från början eller att situationen eskalerar under kvarhållningen, och inte på själva tiden förutsatt att polis tillkallats omgående. Men ser ju på TV hur väktare håller gripna i många timmar.

Men pinsamt av polisen att inte prioritera envarsgripanden. Som du säger är det ju en jäkligt knepig sitation för en vanlig person att kvarhålla någon en längre tid. Vad skall man göra? Bakbinda dem?

C cpalm skrev:
Vad skall man göra? Bakbinda dem?
Absolut inte! Iaf om du vill minimera risken att bli straffad själv:

"Befogenheten att använda fängsel
1. Att belägga en person med fängsel är ett grovt ingrepp i dennes frihet och integritet och verkar förnedrande. Att vara bunden, fjättrad etc. har i alla tider varit en symbol för ofrihet. Olaga fängslande är också hos oss sedan gammalt straffbelagt som en grov form av frihetsberövande (SL 15: 9, BrB 4: 2).1

1 Att fängsla, binda, fästa och fjättra var ett formbundet frihetsberövande redan i landskapslagarna och förekom vanligast vid stöld då gärningsmannen blev gripen på bar gärning. Olaga bindande av en oskyldig medförde stränga straff. Se t. ex. T. Wennström, Tjuvnad och fornæmi, Lund 1936, s. 128 ff."

Så om du binder fast någon du tagit på bar eller färsk gärning så är risken som sagt stor att du blir straffad värre själv. När polisen använder handfängsel så räkas det under samma form av våldsutövning som rätten att använda pistol, batong eller motsvarande. Så att använda det utan att du hade rätt att använda (mer) våld är definitivt en knivig situation. Att göra det för en sådan "lindrig" misstanke som stöld eller motsvarande är riskabelt.

Om du skulle brottat ner en mördare så är läget naturligtvis annorlunda. Men då kommer du å andra sidan inte att behöva vänta längre på polisen än tiden de tar för dem att ta sig dit.

Så lite paradoxalt blir det så att i de fall där det skulle vara befogat att frihetsberöva någon mha t ex handfängsel, de är också de fall där du inte kommer att behöva vänta på polisen någon längre stund.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
1 123abc skrev:
Problemet med envarsgripande är hur länge kan man hålla dem i väntan på polis.
Mitt förslag på agerande i inlägg #28 bygger på att polisen ska bli motiverad att göra en utryckning om de får höra "OK, då tar jag hand om tjuvarna själv på mitt sätt. Jag ringer när jag är klar". Det är samma princip som i ditt skämt i inlägg #11 men med en bättre chans att ha ryggen fri rättsligt.

Huruvida man bör göra ett envarsgripande eller inte vill jag inte ge någon direkt rekommendation om. Det kan vara riktigt farligt så om det är lämpligt beror helt på omständigheterna och vem man är.

Jag skulle inte göra ett envarsgripande om jag inte var helt övertygad om att jag skulle klara av det utan större skador på mig själv. Det ska till väldigt speciella situationer för att det villkoret ska vara uppfyllt, tror jag.
1 123abc skrev:
De poliser jag möter i arbetet brukar skämta om att risken är större att du som gör envarsgripandet straffas i slutänden än den som begått brottet.
Jag vet inte om det stämmer men så dåligt som rättssystemet fungerar nu för tiden hade det inte förvånat mig.
Det finns en viss risk att hela situationen eskalerar till för mycket våld och då gäller det för den som griper att dels helt säkert ha rätten på sin sidan och dels att inte använda mer våld än vad som krävs för att hålla kvar den gripne. Det kan vara ett mycket svårt avgörande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.