Poxeman skrev:
Vad hade hänt om det var AB- Volvo som ägde marken, skulle jag då behöva ringa alla aktieägare?
Ingen bra liknelse
 
Poxeman skrev:
Vad hade hänt om det var AB- Volvo som ägde marken, skulle jag då behöva ringa alla aktieägare?
Som sagt en dålig liknelse, ett AB är rakt igenom en juridisk person, delägarna har ingen personlig ägarandel till någonting annat än det ursprungliga (nominella) aktiekapitalet. Jag vet som sagt inte om en komanditägd fastighet står listad hos lantmäteriet, som ägd av kommanditbolaget, eller av dess delägare. Men jag tror att det är delägarna som listas, eftersom de ju får skatta själva för bolagets affärer och tillgångar. Ett kommanditbolag betalar inte skatt, den betalas av dess delägare.
 
Redigerat:
Fastigheten ägs av KB. Delägarna redovisas ej när jag frågar Lantmäteriet.
 
Bolagsverket (om det inte framgår på ratsit.se )
 
Poxeman skrev:
Fastigheten ägs av KB. Delägarna redovisas ej när jag frågar Lantmäteriet.
Då tror jag att kommunen har fel. Det borde räcka med firmatecknare.
 
B
KB är en egen juridisk person med eget organisationsnummer, precis som AB. Som hempularen skriver skattar ägarna i KB för resultatet, bolaget betalar fastighetsskatt för fastigheter men aldrig inkomstskatt.
 
Fått startbesked på attefallaren idag.
Som vi trodde räckte det med underskrift från firmatecknarna.
Tack för hjälpen gott folk!
 
  • Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.