2 712 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Grannmedgivande kommanditbolag
Sida 1 av 2
Hej gott folk!
Jag frågade min granne om lov att placera en attefallare 1,5 m från tomtgräns.
Grannfastigheten ägs av ett kommanditbolag med fyra delägare. (Kallar dem v,x,y,z)
Firmatecknare är ett AB som ägs och firmatecknas av två av ovanstående ägare.(v och x)
Vem har rätt att ge mig tillstånd? Måste alla fyra delägare av kommanditbolaget skriva på?
(Jag frågade v och x i höstas och de skrev på utan att nämna att det fanns fler delägare, nu säger kommunen att alla fyra behöver skriva på)
Hoppas jag inte blandat ihop bokstäver, fråga om något behöver förtydligas.
Vänligen
Jag frågade min granne om lov att placera en attefallare 1,5 m från tomtgräns.
Grannfastigheten ägs av ett kommanditbolag med fyra delägare. (Kallar dem v,x,y,z)
Firmatecknare är ett AB som ägs och firmatecknas av två av ovanstående ägare.(v och x)
Vem har rätt att ge mig tillstånd? Måste alla fyra delägare av kommanditbolaget skriva på?
(Jag frågade v och x i höstas och de skrev på utan att nämna att det fanns fler delägare, nu säger kommunen att alla fyra behöver skriva på)
Hoppas jag inte blandat ihop bokstäver, fråga om något behöver förtydligas.
Vänligen
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 429 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 429 inlägg
Ett kommanditbolag företräds av komplementären/komplementärerna. Firmatecknare framgår av registreringsbeviset från Bolagsverket, är ett AB komplementär/firmatecknare är det AB:s firmatecknare som tecknar KB:s firma. Kommanditdelägares underskrifter har i normalfallet ingen betydelse, de är bara delägare med en viss (begränsad) insats som också framgår av registreringsbeviset.
Det kan finnas andra firmatecknare och kombinationer av firmatecknare, men kolla på registreringsbeviset eller på lämplig nättjänst (ex.vis allabolag.se) så vet du. Det låter som att kommunen pratar i nattmössan. Det är ganska osannolikt att alla fyra delägare är komplementärer, direkt eller indirekt.
Det kan finnas andra firmatecknare och kombinationer av firmatecknare, men kolla på registreringsbeviset eller på lämplig nättjänst (ex.vis allabolag.se) så vet du. Det låter som att kommunen pratar i nattmössan. Det är ganska osannolikt att alla fyra delägare är komplementärer, direkt eller indirekt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vet inte vem som har rätt här. Men det gäller lite speciella regler för just fastighetsförsäljning. Vet dock inte hur de gäller i förhållande till just kommanditbolag. Men även om det är en egen juridisk person, så kan det gälla att samtliga delägare måste skriva på.
Man kan dra en parallell med ett dödsbo. Det är också en juridisk person, med en utsedd "firmatecknare" men där krävs att samtliga arvingar (dödsbodelägare) skriver vid försäljning av fast egendom. Lösöre däremot kan säljas av firmatecknare.
Man kan dra en parallell med ett dödsbo. Det är också en juridisk person, med en utsedd "firmatecknare" men där krävs att samtliga arvingar (dödsbodelägare) skriver vid försäljning av fast egendom. Lösöre däremot kan säljas av firmatecknare.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Har för mig att tolkningen av PBL är att alla lagfarna ägare skall skriva på ett medgivande. Så om kommanditbolagets alla ägare finns med på lagfarten så behöver troligen alla skriva på.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men går det inte snabbare att få medgivande från de övriga, än att övertyga kommunen?
Det tror jag inte. Att lista ut var de bor, ringa dem och posta brev samt vänta på retur drar ju lätt iväg en-två veckor. Kommunen borde ändra ståndpunkt på några timmar.
Vad hade hänt om det var AB- Volvo som ägde marken, skulle jag då behöva ringa alla aktieägare?
Vad hade hänt om det var AB- Volvo som ägde marken, skulle jag då behöva ringa alla aktieägare?
Hur länge ärhempularen skrev:
En sån ståndpunkt hållbar? Nu var det 4st ägare men om det hade varit 80st, är det forfarande aktuellt då? Och om det inte går att få tag i alla ägarna? Rimlighetsprincipen lutar åt firmatecknare. Har ägarna synpunkter får dom ta upp det med styrelsen...
Brukar inte byggnadsnämnder använda sig av utskick med två veckors responstid där tystnad är likställt med ett medgivande?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
När byggnadsnämnder skickar ut för grannehörnade, före ett bygglov. Så är det något helt annat än ett grannmedgivande för ett attefallshus.
Grannehörande är en information till grannen att grannen har möjlighet att komma in med synpunkter på ett bygglov, innan beslut fattas. Man behöver inte svara. Däremot så är det obligatoriskt att kommunen ger möjligheten att inkomma med synpunkter, ifall bygget på något sätt strider mot en detaljplan, missar kommunen det så är bygglovet sedan ogiltigt.
Ett grannemedgivande är en obligatorisk del av processen om du vill bygga något bygglovsfritt nära gränsen. Har du inte medgivande från grannen så är bygget per definition ett svartbygge om det står mindre än 4,5 m från gränsen.
Du kan däremot söka bygglov för en sådan stuga, och eftersom den då står nära gränsen så kommer myndigheten att skicka ut handlingar för grannehörande, som grannarna inte behöver svara på. Om det är många som skall höras, så kan kommunen välja att bara sätta in en annons i lämplig tidning. Grannehörnade skall ex. gå ut inte bara till fastighetsägare utan även till hyresgäster i ett flerfamiljshus, om ett sådant finns som granne. När synpunkterna ev. kommit in så ingår de i underlaget för beslut, och kommunen kan välja att neka bygglov, även om 300 grannar uttryckt sitt gillande om bygglovet, eller kommunen kan bevilja bygglov, även om 300 grannar protesterar.
För den bygglovsfria byggnaden, däremot så gäller att den får bara byggas nära en gräns om grannen medger det.
Just fallet med många grannar gör att du ex. aldrig kan få bygga en friggebod eller attefallshus nära en väg eller allmän plats. Kommunen äger visserligen vägen, men alla medborgare i kommunen räknas som sakägare, du måste då få medgivande från precis varenda en som bor i kommunen om du skall bygga nära gatan. Det är givetvis praktiskt omöjligt, så därför kan man inte bygga ngt. bygglovsfritt nära allmän plats. Det spelar då ingen roll om någon aldrig protesterar över en friggebod mot gatan, den är per definition inte en friggebod, eftersom du inte har medgivade från alla sakägare.
Grannehörande är en information till grannen att grannen har möjlighet att komma in med synpunkter på ett bygglov, innan beslut fattas. Man behöver inte svara. Däremot så är det obligatoriskt att kommunen ger möjligheten att inkomma med synpunkter, ifall bygget på något sätt strider mot en detaljplan, missar kommunen det så är bygglovet sedan ogiltigt.
Ett grannemedgivande är en obligatorisk del av processen om du vill bygga något bygglovsfritt nära gränsen. Har du inte medgivande från grannen så är bygget per definition ett svartbygge om det står mindre än 4,5 m från gränsen.
Du kan däremot söka bygglov för en sådan stuga, och eftersom den då står nära gränsen så kommer myndigheten att skicka ut handlingar för grannehörande, som grannarna inte behöver svara på. Om det är många som skall höras, så kan kommunen välja att bara sätta in en annons i lämplig tidning. Grannehörnade skall ex. gå ut inte bara till fastighetsägare utan även till hyresgäster i ett flerfamiljshus, om ett sådant finns som granne. När synpunkterna ev. kommit in så ingår de i underlaget för beslut, och kommunen kan välja att neka bygglov, även om 300 grannar uttryckt sitt gillande om bygglovet, eller kommunen kan bevilja bygglov, även om 300 grannar protesterar.
För den bygglovsfria byggnaden, däremot så gäller att den får bara byggas nära en gräns om grannen medger det.
Just fallet med många grannar gör att du ex. aldrig kan få bygga en friggebod eller attefallshus nära en väg eller allmän plats. Kommunen äger visserligen vägen, men alla medborgare i kommunen räknas som sakägare, du måste då få medgivande från precis varenda en som bor i kommunen om du skall bygga nära gatan. Det är givetvis praktiskt omöjligt, så därför kan man inte bygga ngt. bygglovsfritt nära allmän plats. Det spelar då ingen roll om någon aldrig protesterar över en friggebod mot gatan, den är per definition inte en friggebod, eftersom du inte har medgivade från alla sakägare.
