Jag förstår inte upplägget...
För det första: Vem får för sig att vilja smälla upp en sjöbod på någon annans mark, såvida inte "tredje grannen" Har del i boden.
För det andra, detta måste väl vara ett icke problem då man inte kan tvinga någon att ge avkall på dess mark?
Märklig tråd..

Göran.W
Förstår inte varför grannen ska gå över TS mark överhuvudtaget.
Han får väl ta sig ditt via den andra grannens mark där boden ska stå.
Och går inte det får han låta bli att bygga helt enkelt.
Kan aldrig tänka mig att han får ett servitut att gå över TS mark till en bod som inte är på hans egen mark.

Redigerat:
Anna_H skrev:
Nu tycker jag att du överdriver, Hemmakatten. Han förstår nog bara inte vad det är vi inte förstår. Det vekrar som om TS och vi andra pratar om olika saker.
Jag tror du har rätt. För svårt att förklara så att folk förstår hur det egentligen ser ut. Man behöver nog se på plats för att förstå.

Göran.W skrev:
Förstår inte varför grannen ska gå över TS mark överhuvudtaget.
Han får väl ta sig ditt via den andra grannens mark där boden ska stå.
Och går inte det får han låta bli att bygga helt enkelt.
Kan aldrig tänka mig att han får ett servitut att gå över TS mark till en bod som inte är på hans egen mark.

Kan bara hoppas att du har rätt och att kommunen också ser det på detta viset.

cust3000 skrev:
Jag förstår inte upplägget...
För det första: Vem får för sig att vilja smälla upp en sjöbod på någon annans mark, såvida inte "tredje grannen" Har del i boden.
För det andra, detta måste väl vara ett icke problem då man inte kan tvinga någon att ge avkall på dess mark?
Märklig tråd..

Detta rör sig inte om något tätbebyggt område, och den sk tredje grannens fastighet är en jättestor "skogsfastighet" så han har inget emot att den andra grannen bygger en sjöbod på hans mark.

Det är viktigt att du lämnar in något skrivet om dina farhågor om tillträdet till platsen, för som du beskriver det är det rätt självklart att han inte ska få gå över din tomt för att komma dit.

Vi har fortfarande inte fått se kartan så att vi vet vad vi diskuterar...

Mr rättstvist skrev:
Jag tror du har rätt. För svårt att förklara så att folk förstår hur det egentligen ser ut. Man behöver nog se på plats för att förstå.
Men för hela friden människa,gör en enkel skiss så folk förstår vad du pratat om samt kan "se" problemet!!!

Har du pratat med grannen om att du inte vill att han ska passera precis utanför ditt hus men att det naturligtvis går bra om han alltid tar vägen ut på gatan och sedan över andra grannens fastighet?

byggankan skrev:
Har du pratat med grannen om att du inte vill att han ska passera precis utanför ditt hus men att det naturligtvis går bra om han alltid tar vägen ut på gatan och sedan över andra grannens fastighet?
Det har pågåt en långdragen "diskussion" där vi försökt få honom, hans familj och vänner att förstå att det är inte ok att gå som de gör, men tyvärr vill de inte lyssna på det örat. De har inga realistiska alternativ att komma dit utom skogsvandring som avslutas med bergsklättring så de vill helt enkelt inte lyssna.

Mr rättstvist skrev:
Det har pågåt en långdragen "diskussion" där vi försökt få honom, hans familj och vänner att förstå att det är inte ok att gå som de gör, men tyvärr vill de inte lyssna på det örat. De har inga realistiska alternativ att komma dit utom skogsvandring som avslutas med bergsklättring så de vill helt enkelt inte lyssna.
Men då får jag väl för 3:e gången skriva mitt påstående. Om det inte finns några andra realistiska alternativ att ta sig till det aktuella strandområdet än att passera ert hus så är det fullt tillåtet. Punkt!

cem77 skrev:
Men då får jag väl för 3:e gången skriva mitt påstående. Om det inte finns några andra realistiska alternativ att ta sig till det aktuella strandområdet än att passera ert hus så är det fullt tillåtet. Punkt!

cem77, jag vet inte hur insatt du är i dessa ting, men menar du alltså att vad som helst är tillåtet för att ta sig till vattnet? Om den enda möjligheten för denna grannen att ta sig till vattnet är att gå över min altan, får han då göra det?

Mr rättstvist skrev:
cem77, jag vet inte hur insatt du är i dessa ting, men menar du alltså att vad som helst är tillåtet för att ta sig till vattnet? Om den enda möjligheten för denna grannen att ta sig till vattnet är att gå över min altan, får han då göra det?
jag skulle säga ja,
om inte annat för att grannsämja är viktigare än petimeterdiskussioner för att ha ett trivsamt liv i sitt hem. På landet kommer man närmare sina grannar än i stan trots att man har större fysiskt avstånd.

Bygg ett staket eller annat hinder som försvårar "passagevägen". (Något som inte behöver bygglov)
Och skriv ett inlägg till kommunen! Kommunen tror jag inte tänker på tillfartsvägen då den är accessbar via markägaren, då kan dom anta att grannen använder den vägen via markägaren. Även om det inte är kortaste vägen.
Kan inte tänka mig att någon kan få ett servitut till en byggnad via annan mark om platsen redan är accessbar via markägare.
Sen skriver du bergsklättring, det går att bygga trappor och annat för att ta sig upp för berg också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.