P
cem77 skrev:
Men en sjöbod innebär väl att den ligger vid en sjö? Är det inte krav på att "allmänheten" ska ha möjlighet att ta sig till strandkanten? En tomt eller fastighet får isåfall inte hindra någon att kunna ta sig dit?
Det är väl inte "allmänheten" det handlar om här?

bra-byggare skrev:
Det är väl inte "allmänheten" det handlar om här?
Ett mycket bra inlägg! Det är en annan aspekt på detta. Kan man åberopa allemansrätten som rätt att ta sig från sin fastighet till sin sjöbod som man har med servitut på en annan fastighet? Detta skulle innebära att man använder vår fastighet som passageled för att ta sig mellan sin egna fastighets olika delar.

Allemansrätten är till för att kunna röra sig i naturen, inte för att röttfärdiga ett dagligt nyttjande av väg.

Några kommentarer på detta?

P
Mr rättstvist skrev:
Ett mycket bra inlägg! Det är en annan aspekt på detta. Kan man åberopa allemansrätten som rätt att ta sig från sin fastighet till sin sjöbod som man har med servitut på en annan fastighet? Detta skulle innebära att man använder vår fastighet som passageled för att ta sig mellan sin egna fastighets olika delar.

Allemansrätten är till för att kunna röra sig i naturen, inte för att röttfärdiga ett dagligt nyttjande av väg.

Några kommentarer på detta?
Enligt allemansrätten måste man hålla sig utanför hör- och synhåll från folks hus (eller utanför staket i vissa fall.)

Jag skulle kunna tänka mig att den som äger marken skulle kunna söka servitut att få passera över er tomt, utifrån att du skriver "Det får bli ganska avancerad bergsklättring för att ta sig dit på annat sätt.".
Och då skulle i princip den som bygger en sjöbod (om man nu skulle få det) kunna nyttja den passagen för att ta sig till sjöboden som finns på den marken ett servitut gäller. Men jag är ingen jurist utan resonerar bara lite i allmänhet. Den som äger marken kan ju alltid hävda att de vill kunna nyttja sin mark utan behöva "bergsklättra", vilket jag tror kan vara ett tungt argument vid ev. servitutsbegäran.
Och då skulle man som steg 2 kunna begära ett bygglov för båthus när/om man fått ett servitut på passage.

AndersS skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att den som äger marken skulle kunna söka servitut att få passera över er tomt, utifrån att du skriver "Det får bli ganska avancerad bergsklättring för att ta sig dit på annat sätt.".
Och då skulle i princip den som bygger en sjöbod (om man nu skulle få det) kunna nyttja den passagen för att ta sig till sjöboden som finns på den marken ett servitut gäller. Men jag är ingen jurist utan resonerar bara lite i allmänhet. Den som äger marken kan ju alltid hävda att de vill kunna nyttja sin mark utan behöva "bergsklättra", vilket jag tror kan vara ett tungt argument vid ev. servitutsbegäran.
Och då skulle man som steg 2 kunna begära ett bygglov för båthus när/om man fått ett servitut på passage.
Ja, men rimligtvis borde rätt till väg vara en förutsättning för bygglov och något som ingår i bygglovsprövningen?

Ja och det är nog det som Anders menar att de troligen ganska enkelt kan få servitut för, över er mark.

hempularen skrev:
Ja och det är nog det som Anders menar att de troligen ganska enkelt kan få servitut för, över er mark.

Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara enkelt att tvinga till sig ett servitut som innebär att man har rätt att inkräkta på hemfridszoner. Hans nytta av att uppföra en liten sjöbod måste betraktas som förringbar i jämförelse med besvären för oss att det inkräktas på våra hemfridszoner.

Mr rättstvist skrev:
Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara enkelt att tvinga till sig ett servitut som innebär att man har rätt att inkräkta på hemfridszoner.
Jag vet ju naturligtvis inte hur det ser ut hos er men på något sätt måste ju er granne kunna ta sig till sin mark. Om nu enda vägen är genom "hemfridszoner" vad gör man då?

Alfredo skrev:
Jag vet ju naturligtvis inte hur det ser ut hos er men på något sätt måste ju er granne kunna ta sig till sin mark. Om nu enda vägen är genom "hemfridszoner" vad gör man då?
Det är alltså inte hans mark, utan han vill uppföra en sjöbod på en tredje grannes mark. Den tredje grannen kan ta sig till denna plats men alltså skulle grannen som vill uppföra sjöboden vara tvungen att gå via vår fastighet för att ta sig dit.

Oavsett vad så kan jag inte se att några omständigheter gör att man får inkräkta på någons hemfridszon?

Nu är det ju inte sin egen mark grannen ska ta sig till utan den tredje grannen, som låter den första grannen bygga bod på sin otillgängliga tomt.

Den grannen som äger marken kommer alltså inte heller åt sin tomt, utan att gå över er?

Mr rättstvist skrev:
Det är alltså inte hans mark, utan han vill uppföra en sjöbod på en tredje grannes mark.
OK, läste slarvigt. Sorry :blushing::blushing::blushing:

Mr rättstvist skrev:
Det är alltså inte hans mark, utan han vill uppföra en sjöbod på en tredje grannes mark. Den tredje grannen kan ta sig till denna plats men alltså skulle grannen som vill uppföra sjöboden vara tvungen att gå via vår fastighet för att ta sig dit.

Oavsett vad så kan jag inte se att några omständigheter gör att man får inkräkta på någons hemfridszon?
Men håll i hästarna nu. Du skriver att markägaren kan ta sig till marken. Jag förutsätter då att det inte är via vad du beskrev med bergsklättring.
Kan inte den "grannen" som vill bygga ta samma väg som markägaren, eller var ligger hindret?:S

Det är precis det jag försöker få svar på: Om han som äger marken kan ta sig till sin tomt utan att gå över din tomt måste alla andra kunna ta den vägen också. Om inte tomten på något vis är avspärrad av ett hus på hela sin bredd så att man måste gå genom huset för att ta sig till platsen där boden ska byggas.

Kan du göra en skiss så att man begriper? För jag förstår då inte alls...

Hemmakatten
Jag tror att vi alla som gjort inlägg i denna tråden försökt hjälpa dig. (Vi själva har haft likadan probelmställning som du beskriver.) Men du har en ganska aggresiv stil och hugger mot varje argument som går dig emot, vilket för mig innebär att du inte ens borde anmält dig som medlem på detta forum och inte heller borde gjort detta inlägg eftersom (som jag upplever det) du redan har din uppfattning klar för dig själv och inte är mottaglig för andras argumentation. För mig är detta sista inlägget i den här tråden.

Nu tycker jag att du överdriver, Hemmakatten. Han förstår nog bara inte vad det är vi inte förstår. Det vekrar som om TS och vi andra pratar om olika saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.