24 768 läst ·
97 svar
25k läst
97 svar
Grannens vattenspridare sprutar på vår fasad!
Jo grannen kom över trevligt som alltid.
Frågade om vi hade vattenläcka i fasaden!!
)
Det hade tydligen kommit in vatten på ena sida på deras hus.
Till det ändå roligare att han jobbar med vattenskador...
Men igen vattning än om nån ville veta det, men det borde vara dax...
Ja ni tycker kanske detta är skitskumt, det tycker jag oxå.....
Frågade om vi hade vattenläcka i fasaden!!
Ja ni tycker kanske detta är skitskumt, det tycker jag oxå.....
Häng ut tvätten eller häng ut fracken vid väggen .ifall han förstör den blir han ersättningsskyldig.
till alvaret
utsade väggen som dränks med vatten suger åt sig det och finns det trä därbakom kommer det att ruttna eller att det blit svartmögel där (som är canserogent)
till alvaret
Det låter som att han är en jubelidiot....wide skrev:Jo grannen kom över trevligt som alltid.
Frågade om vi hade vattenläcka i fasaden!!)
Ja ni tycker kanske detta är skitskumt, det tycker jag oxå.....![]()
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Cencerogent? Finns det några belägg för det? Jag vill mena jag hört från många håll att svartpricksmögel på fasader bara är en fråga om estetik, är det fel?
Hej
Om din granne inte vill fixa en ny vattenspridare så är det lungt.
Jag hade samma problem och då satte jag upp ett vindskydd på min fasad där han låter vatten träffa. Fast jag har min vägg just vid tomtgränsen. så nu får han titta på den om det känns ok. Jag ser den aldrig ändå.
Om din granne inte vill fixa en ny vattenspridare så är det lungt.
Jag hade samma problem och då satte jag upp ett vindskydd på min fasad där han låter vatten träffa. Fast jag har min vägg just vid tomtgränsen. så nu får han titta på den om det känns ok. Jag ser den aldrig ändå.
Har du sagt till och varit tydlig utan att han förstår att han inte kan fortsätta så, så får du helt enkelt ta i mer och vara tydligare. Nej, jag menar inte att du skall vara otrevlig utan tydligare. Förstår han fortfarande inte så får du vidta några åtgärder. Ha dock i åtanke att du skall kunna se tillbaka på det här längre fram i livet och tänka 'vilken idiot han var - tur att jag inte betedde mig lika illa. Nu är det ju bara honom som grannarna snackar skit om'. Tänk att du inte skall behöva skämmas för några barnsliga handlingar tillbaka. Vi bor tillsammans med ett äldre par som tror att de kan göra precis vad de vill - och de gjorde de. Till slut gick de totalt över gränsen och vi satte ned foten. Då gick vi från att vara världens bästa grannar till några idioter som inte tänker på grannsämjan. Som jag ser det så har jag helre ingen relation alls till en viss granne om de beter sig som egoistiska idioter som bara kör över folk och tar för sig, fräcka som få, än att man skall leva med tanken att man hela tiden måste ge efter för grannens krav - för grannsämjans skull. En god granne skall han vara lika mycket juste mot dig som du mot honom. Lyssnar han inte på dig om en så självklar sak som att man inte vill ha spridare placerad så ens fasad blir blöt, ja... vad vill du egentligen ha att göra med en sådan människa förutom att dela kvarter?
Om det är en liknande sånhär vattenspridare så kan jag tipsa om att tejpa (med vanlig eltejp) över dom yttersta hålen som vetter mot erat hus, på det sättet kan ni begränsa spridningsbredden.
http://www.hozelock.se/bevattning/vattenspridare/oscillerande-vattenspridare/aquastorm-15.html
Förutsatt att grannen är någorlunda normal så är problemet ur världen och alla är lyckliga, men om det är grannens bristande förnuft som är problemet så kommer situationer uppstå i framtiden, isåfall är nog ett snack enda lösningen.
Jag förstår att det verkar lockande att klippa av vattenslangen eller liknande men skulle verkligen avråda från det då det sannolikt bara trappar upp det hela.
http://www.hozelock.se/bevattning/vattenspridare/oscillerande-vattenspridare/aquastorm-15.html
Förutsatt att grannen är någorlunda normal så är problemet ur världen och alla är lyckliga, men om det är grannens bristande förnuft som är problemet så kommer situationer uppstå i framtiden, isåfall är nog ett snack enda lösningen.
Jag förstår att det verkar lockande att klippa av vattenslangen eller liknande men skulle verkligen avråda från det då det sannolikt bara trappar upp det hela.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Granntvister typ denna med någon som vattnar på grannens hus eller klipper grannens växter eller tar sig andra friheter som han/hon inte förstår är kränkande för sin granne är så vanliga att det kan anses vara en hälsofara!
Märkligt är att vi inte i sverige har ett bättre sätt att lösa dessa problem.
I det här fallet med att grannen vattnar ens hus och att man är orolig för att huset ska skadas så finns det bara en sak att göra och det är att fotografera fasaden före och under bevattning.Sedan bör man fråga en expert om det finns ev risk för inträngande vatten vilket det troligen inte gör om inte fönster eller sprickor finns.
Sedan bör man be experten skriva ett brev där man berättar för grannen att det inte ändå är korrekt att vattna grannars fastigheter.
Du har ju faktiskt 100% nyttjanderätt till din fastighet och om grannen vattnar så kan ju du inte vistas vid din vägg och på din tomt.
Ett problem med moderna 3,5 miljonersfastigheter fuskbyggda med för liten tomt är att vi människor biologiskt har ett näravstånd som om det underskrids så blir vi stressade och agressiva samt tar oss friheter med våra grannar som leder till konflikter.Programmet granfejden har visat att det saknas hjälp att lösa bagateller som växer till katastrofer aldeles i onödan.
Tyvärr så är nog den enda lösningen att flytta eftersom era problem med bevattningen pekar på ett för litet näravstånd.
Ingen vettig människa flyttar in på ett frimärke och tror att man ska kunna slippa grillos..fisar och i detta fall vatten
Märkligt är att vi inte i sverige har ett bättre sätt att lösa dessa problem.
I det här fallet med att grannen vattnar ens hus och att man är orolig för att huset ska skadas så finns det bara en sak att göra och det är att fotografera fasaden före och under bevattning.Sedan bör man fråga en expert om det finns ev risk för inträngande vatten vilket det troligen inte gör om inte fönster eller sprickor finns.
Sedan bör man be experten skriva ett brev där man berättar för grannen att det inte ändå är korrekt att vattna grannars fastigheter.
Du har ju faktiskt 100% nyttjanderätt till din fastighet och om grannen vattnar så kan ju du inte vistas vid din vägg och på din tomt.
Ett problem med moderna 3,5 miljonersfastigheter fuskbyggda med för liten tomt är att vi människor biologiskt har ett näravstånd som om det underskrids så blir vi stressade och agressiva samt tar oss friheter med våra grannar som leder till konflikter.Programmet granfejden har visat att det saknas hjälp att lösa bagateller som växer till katastrofer aldeles i onödan.
Tyvärr så är nog den enda lösningen att flytta eftersom era problem med bevattningen pekar på ett för litet näravstånd.
Ingen vettig människa flyttar in på ett frimärke och tror att man ska kunna slippa grillos..fisar och i detta fall vatten
Jag tycker människan har blivit mer och mer egoistisk , gör det som ger den själv mest vinning utan att ens fundera på att konsekvenserna eller om det kan skada någon annan.
Nu bor jag i kedjehus med bra grannar på båda sidor huset, det är jag väldigt tacksam för.
Huset är i liknande prisklass som trådskaparens och vårt första hus, man har lärt sig en del sen man skrev på
, mycket tack vare detta mycket bra forumet.
Det enda jag funderade på var kvällssolen, idag saknar jag en del saker som lite större tomt garage mm, men det har jag lärt mig tills nästa köp.
Man lär sig nytt varje dag och måste försöka tänka positivt
Jag tror du ska snacka och markera tills de förstår att du är orolig för huset och säg att du filmat och att du måste gå till polisen om de inte kan respektera dig, ge gärnet i en vecka, sen tror jag de kommer respektera dig mer framöver när du visat att du inte tolererar vad som!
Lycka till!
Nu bor jag i kedjehus med bra grannar på båda sidor huset, det är jag väldigt tacksam för.
Huset är i liknande prisklass som trådskaparens och vårt första hus, man har lärt sig en del sen man skrev på
Det enda jag funderade på var kvällssolen, idag saknar jag en del saker som lite större tomt garage mm, men det har jag lärt mig tills nästa köp.
Man lär sig nytt varje dag och måste försöka tänka positivt
Jag tror du ska snacka och markera tills de förstår att du är orolig för huset och säg att du filmat och att du måste gå till polisen om de inte kan respektera dig, ge gärnet i en vecka, sen tror jag de kommer respektera dig mer framöver när du visat att du inte tolererar vad som!
Lycka till!
Redigerat: