24 768 läst ·
97 svar
25k läst
97 svar
Grannens vattenspridare sprutar på vår fasad!
Hehe..
. Ja det är kartongfasad. Har försökt vid ett par tillfällen kontaktat Jm som byggt husen och frågat hur de ställer sig till dessa fasder nu. Inte fått nått svar.
Har en extra 10års bygg fel försäkring, om det nu skulle vara nått fel..
Byts det mkt fasader?. Ingen som jag sett i U-a. Men sett på tv nerät där hela områden byts ut....
Serpo 261 är det putsat med, men lite osäker hur exakt det är gjort...
Har en extra 10års bygg fel försäkring, om det nu skulle vara nått fel..
Byts det mkt fasader?. Ingen som jag sett i U-a. Men sett på tv nerät där hela områden byts ut....
Serpo 261 är det putsat med, men lite osäker hur exakt det är gjort...
Redigerat:
Kanske en anledning att inte spruta vatten på fasaden?
http://hd.se/helsingborg/2009/06/04/de-fick-nya-fasader-utan-raettslig/
http://hd.se/helsingborg/2009/06/04/de-fick-nya-fasader-utan-raettslig/
Jag läste länken, och antar att det är fråga om putsad fasad med cellplast innanför. Denna konstruktion ruttnar (faktiskt) utan regn eller vattenspridare. Jag minns inte men det finns nog en miljon nybyggda hus med denna konstruktion som idag står med röta innanför putsen. Antar dessutom att folk fortfarande beställer hus med denna typ av väggbeklädnad. Dom stora byggbolagen påstår ju att det är problemfritt.Styrman skrev:
Man behöver inte anföra något som helst annat skäl än att man inte vill ha sitt hus bevattnat. Människor som inte förstår sådana enkla saker kommer inte förstå några byggnadstekniska argument heller,
Lyssnar inte vederbörande på en skarp tillsägelse, filma någon minut och posta sedan det hela tillsammans med en anmälan till polisen. Det bör kunna rubriceras som skadegörelse alternativt ofredande.
Lyssnar inte vederbörande på en skarp tillsägelse, filma någon minut och posta sedan det hela tillsammans med en anmälan till polisen. Det bör kunna rubriceras som skadegörelse alternativt ofredande.
Har du en sådan fasad så gör som Swetrot säger.
Filma när grannen vattnar din fasad, vid mer än ett tillfälle. Ju fler gånger desto bättre.
Polisanmäl sedan.
Och fortsätt filma efter polisanmälan.
Ta sedan dit någon som kontollerar din fasad. Du kommer till 90% säkerhet fått fuktskador/mögel i din fasad.
Sedan är det bara att stämma grannen så han får stå för hela kalaset att sanera. Lär väl gå på en 200000 kr kanske.
Då kanske h-n lär sig att man inte kan bete sig hur som helst.
Lycka till.
Filma när grannen vattnar din fasad, vid mer än ett tillfälle. Ju fler gånger desto bättre.
Polisanmäl sedan.
Och fortsätt filma efter polisanmälan.
Ta sedan dit någon som kontollerar din fasad. Du kommer till 90% säkerhet fått fuktskador/mögel i din fasad.
Sedan är det bara att stämma grannen så han får stå för hela kalaset att sanera. Lär väl gå på en 200000 kr kanske.
Då kanske h-n lär sig att man inte kan bete sig hur som helst.
Lycka till.
Svårt att ge råd i denna frågan, det är ju inte saken det handlar om här, utan vilken relation partnerna vill ha. Håller med ngn föregående som påpekade att det finns grader av "brott" från bägge sidorna, jag vattnar tex ibland stänkvis på min egen fasad trots att jag egentligen inte vill men var går gränsen när det blåser och vattentrycket varierar osv.
Men detta ger mig en bra bild av hur relationer kan utvecklas för att landa hos Aschberg till sist.
Man ska inte heller blunda för att grannen kan vara helt oförmögen att förstå att vatten på fasad kan ge tekniska bekymmer, dvs han vet inte ens att han gör fel.
Studsmattor är ett ofog men väldigt svårt att göra något åt och att gnälla på någons barn kräver väldigt stor smidighet och taktkänsla för att inte försätta er i en evig konflikt.
Men detta ger mig en bra bild av hur relationer kan utvecklas för att landa hos Aschberg till sist.
Man ska inte heller blunda för att grannen kan vara helt oförmögen att förstå att vatten på fasad kan ge tekniska bekymmer, dvs han vet inte ens att han gör fel.
Studsmattor är ett ofog men väldigt svårt att göra något åt och att gnälla på någons barn kräver väldigt stor smidighet och taktkänsla för att inte försätta er i en evig konflikt.
Herregud har "folk" ingen känsla för sin egen eller andras egendom. Grannen är rent kriminell och bör som sådan behandlas om han inte vill bättra sig. Otroligt att han inte tar till sig av påpekandet. Men sedan alltså ursäkta men, om man nu investerar sitt livs besparingar (nuvarande och kommande) Så ser man väl till att man vet vad man köper och det borde ju gå att hitta ett med en layout man inte upplever som idiotisk. Fasaden går alltid att lösa ($$$) men att man inte gillar läget, ja köp grannens hus och riv det (skulle lösa samtliga problem utom den känsliga äggkartongsfasaden) eller riv det egna och bygg upp det igen några meter bort om det inte är ett volymhus, då går det ju att flytta.
Ok, jag vet, lite drygt men jag kände mig tvingad,
Ok, jag vet, lite drygt men jag kände mig tvingad,
Hejsan
Enkelt, ställ ut någonting som inte tål vatten på din tomt, något som du är beredd att offra men som ändå har ett ekonomiskt värde. När din granne sedan börjar bespruta din tomt, ditt hus och din övriga lösa egendom, ie prylen som inte tål vatten, så kommer din granne, genom grov oaktsamhet att ha förstört egendom för dig och du har rätt till ekonomisk ersättning för denna. Det kan t.ex. vara en solstol eller något annat man använder på soliga dagar.
Enkelt, ställ ut någonting som inte tål vatten på din tomt, något som du är beredd att offra men som ändå har ett ekonomiskt värde. När din granne sedan börjar bespruta din tomt, ditt hus och din övriga lösa egendom, ie prylen som inte tål vatten, så kommer din granne, genom grov oaktsamhet att ha förstört egendom för dig och du har rätt till ekonomisk ersättning för denna. Det kan t.ex. vara en solstol eller något annat man använder på soliga dagar.
Jag tycker att det är lite anmärkningsvärt att man tar så starka ord som att kalla någon, generellt, för idiot. Måhända att någon är det men att tolka och sedan benämna någon för det här. Ribban för att använda starka ord skulle behöva höjas.
Jag tycker det bästa tipset du har fått är att köpa en annan lösning åt din granne. Det i jämförelsen med att förstöra den, knyta ihop slangen, eller göra andra liknande saker. Saker som då i andras ögon, t.ex. grannens, skulle kunna beskriva dig som en "idiot". (Jag säger inte att du är det, men om nu din granne kan kallas för det härifrån så skulle man också kunna tro att du skulle ha kunnat kallats för idiot om din granne startat en tråd med "Grannen sabbar min vattenspridare".)
Mitt råd är att genom resonemang få din granne att förstå att det inte är bra att det sprutas vatten underifrån på fasaden. Och om det nu inte skulle vara någon fara, att du istället får han att förstå att han inte skall göra det enbart p.g.a. du inte vill det.
Hur man nu gör detta. En öppning kan faktiskt vara att du erbjuder honom en annan lösning. Risken finns att det är du som får betala.(Personligen skulle inte jag låtit dig betala även om du erbjöd dig, såvida vi inte haft en annan historia, bekantskap, bakom oss.)
Också om grannens barn som hoppar på en studsmatta. Du har väl egna barn, du vill väl också ha "utrymme" för dina barn och deras egenheter när de växer upp? Prata med grannen men du måste också acceptera att människor är människor och barn är barn.
Ge och ta.
Jag tycker det bästa tipset du har fått är att köpa en annan lösning åt din granne. Det i jämförelsen med att förstöra den, knyta ihop slangen, eller göra andra liknande saker. Saker som då i andras ögon, t.ex. grannens, skulle kunna beskriva dig som en "idiot". (Jag säger inte att du är det, men om nu din granne kan kallas för det härifrån så skulle man också kunna tro att du skulle ha kunnat kallats för idiot om din granne startat en tråd med "Grannen sabbar min vattenspridare".)
Mitt råd är att genom resonemang få din granne att förstå att det inte är bra att det sprutas vatten underifrån på fasaden. Och om det nu inte skulle vara någon fara, att du istället får han att förstå att han inte skall göra det enbart p.g.a. du inte vill det.
Hur man nu gör detta. En öppning kan faktiskt vara att du erbjuder honom en annan lösning. Risken finns att det är du som får betala.(Personligen skulle inte jag låtit dig betala även om du erbjöd dig, såvida vi inte haft en annan historia, bekantskap, bakom oss.)
Också om grannens barn som hoppar på en studsmatta. Du har väl egna barn, du vill väl också ha "utrymme" för dina barn och deras egenheter när de växer upp? Prata med grannen men du måste också acceptera att människor är människor och barn är barn.
Ge och ta.