77 656 läst ·
194 svar
78k läst
194 svar
Grannens träd skymmer all sol
Grannens träd, gilla läget eller flytta är inte svårare än så. Förr gnällde man inte på att grannen hade träd mm. Men idag ska alla reta sig på andraM Mona Andersson1 skrev:Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Varför skulle detta hamna i en domstol som ett civilrättsmål och varför skall TS lägga pengar på en jurist/advokat när hon inte ens äger fastigheten (antagande då det handlar om ett hyreshus)?FruNilsson skrev:
Så länge träden håller sig innanför grannens tomtgräns så finns det inget att göra åt det. Det verkar heller inte som att träden är några nyplanterade rackare utan har säkerligen stått där ett gäng år och är inget som är snabbuppdrivet av grannen på ren djävulskap.
Många tips gällande träden ser jagH Heby78 skrev:
Jag hade samma problem med grannes björkar. Vi pratade om att ta ner den i flera år. Till slut kröp det fram att han inte ville betala för nertagningen av träden 10k st. Hade han fått pris på. Så jag erbjöd mig att ta hand om problemet utan kostnad för honom. Då gick det bra. Jag engagerade familjen en helg när grannen var borta. Då fällde vi dem, kapade upp dem i 1m längder och rensade allt ris. När han kom så märkte han först inte att de var borta. Men han var givetvis tacksam efteråt. Så tillämpa den metoden, ta hand om allt utan att det kostar honom något. Det kan funka.
Bara man är tydlig NÄR och VILKA träd som ska tas ned.Prylgubben skrev:
Många tips gällande träden ser jag
Jag hade samma problem med grannes björkar. Vi pratade om att ta ner den i flera år. Till slut kröp det fram att han inte ville betala för nertagningen av träden 10k st. Hade han fått pris på. Så jag erbjöd mig att ta hand om problemet utan kostnad för honom. Då gick det bra. Jag engagerade familjen en helg när grannen var borta. Då fällde vi dem, kapade upp dem i 1m längder och rensade allt ris. När han kom så märkte han först inte att de var borta. Men han var givetvis tacksam efteråt. Så tillämpa den metoden, ta hand om allt utan att det kostar honom något. Det kan funka.
Speciellt om man gör det när grannen är borta.
Har varit någon tråd där en granne frågat om han får gallra lite och TS kommer hem till ett kalhygge.
/ATW
Att beakta för tråden är att ts bor i lägenhet och äger inte fastigheten.19guran68 skrev:
Kan inga lagar om det på rak arm.
Blås över löven bara. Vad ska de säga? Det är ju deras träd onekligen.
Bor själv i radhus där några grannar inte klippt träd o buskar på 15-20 år.
Höga träd som skuggar. Drivor med plommon som jäser o ruttnar.
Man har som fastighetsägare skyldighet att sköta fastigheten.
Det kan även gälla att hålla ner träd.
Kolla gärna ts första inlägg gällande förutsättningar
Nej du kan inget göra. Tråkigt dock att han är otrevlig.M Mona Andersson1 skrev:Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Din grannes träd är just hans träd. De stod där säkert när du flyttade in. Så det är ingen nykommen "olägenhet".
För att belysa motsatt sida berättar jag mina upplevelser
Jag hade en björk på min mark i tomtgränsen. Grannen hade samma invändning som du. Ingen sol-ta ner björken. Jag ångrar än i dag att jag gjorde det. Till en början var allt bra. Sedan var det plötsligt fler träd på min mark som var i vägen. När jag inte ville ta bort en lönn sågade grannen själv ner trädet. jag blrv inte glad...
Massor av skott i hans gräsmatta blev resultatet. Gissa vem som fick skulden? Just det...
Och som om inte det var nog blev det framåt sommaren så mycket sol på grannfastigheten att det blev för varmt varpå det planterades några snabbväxande barrträd som skugga. De såg för jäkligt ut. Fick sedan tas ner. Grabben slutade prata med mig under 2 år. Han ansåg att jag förstört deras lummiga tomt....
Finns ett rättsfall i Äppelviken , Sthlm. 11 träd fälldes på kommunens mark.A abbe_ skrev:
Okänd gärningsman.
Ägaren till den fastighet som gynnades var i USA när detta hände.
Så kan det gå när inte haspen är på.
Kontakta en arborist och få en offert på att "grena ur" så ni kan få lite sol. Kolla med grannen om det är ok att göra det, gå ihop med dina lägenhetsgrannar... Blir nog inte 100.000:- och ni får kanske lite fler soltimmar?M Mona Andersson1 skrev:Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Tycker inte att det låter orimligt att betala för att få ta ner träden. Träd har många värden som man lätt glömmer bort och ekosystemtjänsterna överväger oftast otjänsterna. Fundera på vad din sol är värd och betala eller håll tyst.M Mona Andersson1 skrev:Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona