G GoGetLost skrev:
Svårtolkat? :thinking: Jadu, allt är väl relativt :p
Ja har man inte läst tidigare inlägg så är den naturliga tolkningen av "Med 4 hyresgäster o 200 kronor i månaden" att du avser 200 per hyresgäst. Menade du totalt 200, vilket du menade, är antalet hyresgäster enbart förvirrande, om vi nu ska vara såna... ;)
 
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Girigt att kunna avvara träden om han får 100000.
 
Rkarlsson skrev:
Jag vill jeflar i de inte ha sol. Mycket skugga, Tyvärr är mitt garage ivägen annars hade jag lätt velat ha 30 meter höga täta träd där med.

I vår kommun jobbar politikerna för att ta bort alla parkerna vi har. Att ta bort träd i samhällen är inte bra.

Det är helt enkelt så att man får flytta till ett ställe där man får sol om man stör sig på grannen.
Lite träd är bra. Lite sol är bra. Men att ha en skog på sin tomt är bara onödigt. På samma sätt är det bara onödigt att ha en öken på sin tomt. Min granne har 10 björkar på min södersida. Jag lever i skuggan hela sommaren, jag får en massa grenar i min trädgård, han har plsnterat dem 500mm från tomtgränsen. Jag har frågat om jag får klippa grenarna som går in på min tomt, men då skriker han på mig om "länsman" vem de nu är, och viftar med en hagelbössa. Bäst att låta han vara.
 
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
ecoplugg
 
Ah, det moderna villalivet: tryckträ, flintastek och kvällsol! :D
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Ja man kan väl inte mer än att fråga, vill grannen inte ta ner några träd eller ens gallra, då är det inte mer att göra än att acceptera det eller flytta.

Jag vet ett fall i närheten där kommunen fick rycka in där en villaägare i ett vanligt villaghetto hade en rejäl skog, massvis med höga träd mot alla sina grannar. Man höll på att på vanligt sätt få honom att gallra lite, men det fanns noll och inget intresse att ta bort ens en liten kvist. Till slut vände de berörda villaägarna (5 st) till kommunen, och på något sätt togs ungefär hälften av träden bort.

Jag själv har inga problem att ta bort något träd om jag själv inte har någon glädje av det. Är det finare träd som vi gillar, då ser vi till att beskära dem och hålla dem borta från grannens tomt. Jag har sagt både ja och nej till mina grannar om att ta bort träd på min tomt, och vi har god grannsämja för det.

/S
 
  • Gilla
Mona Andersson1 och 1 till
  • Laddar…
P
O oscarcarserud skrev:
Lite träd är bra. Lite sol är bra. Men att ha en skog på sin tomt är bara onödigt. På samma sätt är det bara onödigt att ha en öken på sin tomt. Min granne har 10 björkar på min södersida. Jag lever i skuggan hela sommaren, jag får en massa grenar i min trädgård, han har plsnterat dem 500mm från tomtgränsen. Jag har frågat om jag får klippa grenarna som går in på min tomt, men då skriker han på mig om "länsman" vem de nu är, och viftar med en hagelbössa. Bäst att låta han vara.
Det är härligt med mycket träd. Har mina på tomtgränsen.

Givetvis får min granne ta hand om grenar och de som kommer över mot hans uppfart. Han frågar inte ens längre utan sa bara första gången - Jag kapar av grenarna över min tomt.
Jag kontra med - Ja vi ser vem som hinner först.
Tro fan han började en kvart senare :D

Mina föräldrar har ännu mer träd nere i sin trädgård. En äckligt varm sommardag så går man ner och gömmer sig i skuggan. Men de har industribyggnad som granne och ingen som gnäller.

Jag har heller ingen som gnäller =)


Tät vegetation med träd längs en tomtgräns vid en vägkant, potentiell skugga för varma dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
sleven08 skrev:
Rot, gren. Se lag (1970:994) kap.3, paragrafen 2.
:thinking: Vad det till mig?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja har man inte läst tidigare inlägg så är den naturliga tolkningen av "Med 4 hyresgäster o 200 kronor i månaden" att du avser 200 per hyresgäst. Menade du totalt 200, vilket du menade, är antalet hyresgäster enbart förvirrande, om vi nu ska vara såna... ;)
Jo det är väl lite sant men det blir väl också så när man svarar en person och helt andra börjar svara på det jag skriver :crysmile:
 
Dessutom lär de ha stått där redan när du flyttade dit , så då visste du ju förutsättningen.

Instämmer.
 
  • Arg
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Löven får ni stå ut med, det är ett helt eget problem som inte är värt att lyfta. Angående bristen på sol, ni kan vädja till grannen om att få ta del av den korta svenska sommaren genom att bjuda hem honom på en kopp kaffe, en bärs, en korv med bröd, ett glas med bubbel, vad ni än tror han skulle uppskatta. Detta för att specifikt visa hur NI UPPLEVER de få strålar vi får i landet under sommarhalvåret. Jag tror inte han bryr sig för han har ingen aning om hur illa det är.
 
O oscarcarserud skrev:
Lite träd är bra. Lite sol är bra. Men att ha en skog på sin tomt är bara onödigt. På samma sätt är det bara onödigt att ha en öken på sin tomt.
Jag tycker det är onödigt att ha gräsmatta som inte gör nån nytta, hellre då en liten trevlig dunge eller en äng med vildblommor.
Tur man inte får vetorätt över sina grannar. Då hade grannens tillplattade garageuppfart rykt, och de perfekta sfäriskt formade buskarna. För att inte tala om den där onödiga uteplatsen de sitter och odlar cancer på dagarna i ända.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
arkTecko och 5 till
  • Laddar…
hsd
TS tycks ha gett upp, fick väl inte svaren som önskades ...
 
hsd hsd skrev:
TS tycks ha gett upp, fick väl inte svaren som önskades ...
En klassisk hit and run…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata


med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.