77 656 läst ·
194 svar
78k läst
194 svar
Grannens träd skymmer all sol
På senare år har ju klimatförändringarna gjort att temperaturen i lägenheter hos släktingar ligger på över 30 grader i flera veckor. Bor själv numera i villa. I nuläget med mycket tråd som skuggar. Det blir förstås varmt här också, men snarare 25 än 30. Så skulle jag bo i lägenhet som är skuggad av träd skulle jag nog snarast vara glad, även om jag gillar sol. I en hyreslägenhet kan du vanligen inte heller på något sätt aktivt kyla.
Landar hans löv på annans mark kan han väl stå för krattningen åtminstone.M Mona Andersson1 skrev:Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Kanske blir jobbigt i längden så några träd försvinner
vilken lagtext skall du stöda dig på då?19guran68 skrev:
Den enda som får det jobbigt är den som försöker tvinga någon annan i detta.. Då det inte finns lagligt stöd för den sortens tvång..
Kan inga lagar om det på rak arm.Maskintok skrev:
Blås över löven bara. Vad ska de säga? Det är ju deras träd onekligen.
Bor själv i radhus där några grannar inte klippt träd o buskar på 15-20 år.
Höga träd som skuggar. Drivor med plommon som jäser o ruttnar.
Man har som fastighetsägare skyldighet att sköta fastigheten.
Det kan även gälla att hålla ner träd.
Ja, det gäller att hålla den biologiska mångfalden i schack.
Skugga är ovärderligt! Förstår grannen fullständigt i detta! Hur länge bor man i snitt i samma hyreshus? Versus hur länge kommer grannen att bo kvar i sin villa?
Att ha solen gassande över tomten och in i fönstret är fan det värsta jag vet. Hade jag varit i hans sits så hade fällningen varit det minsta bekymret. Jag hade varit tvungen att installera AC i flera av rummen, och sätta markiser för fönstren vilket tar bort delar av min utsikt.
En av anledningarna till att jag flyttade från skåne och långt uppåt landet var just detta. Hyreslägenhet, solgass. 30+ hela sommaren. vansinne! Var glad över skuggan och skaffa en kikare så kan du fågelskåda istället för att gnälla. Hans träd, hans mark, hans vilja som råder.
Att ha solen gassande över tomten och in i fönstret är fan det värsta jag vet. Hade jag varit i hans sits så hade fällningen varit det minsta bekymret. Jag hade varit tvungen att installera AC i flera av rummen, och sätta markiser för fönstren vilket tar bort delar av min utsikt.
En av anledningarna till att jag flyttade från skåne och långt uppåt landet var just detta. Hyreslägenhet, solgass. 30+ hela sommaren. vansinne! Var glad över skuggan och skaffa en kikare så kan du fågelskåda istället för att gnälla. Hans träd, hans mark, hans vilja som råder.
Nu var det inte jag som hade räknat ut det utan @GoGetLost och han uttryckte sig kanske aningen svårtolkat, men tidigare i tråden hade någon pratat om en 50-lapp per person så det ska nog vara 200 totalt per månad från de fyra hyresgästerna.A Aevon skrev: