Träd ska man vara rädd om , dom fanns väl där före TS

• Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
På senare år har ju klimatförändringarna gjort att temperaturen i lägenheter hos släktingar ligger på över 30 grader i flera veckor. Bor själv numera i villa. I nuläget med mycket tråd som skuggar. Det blir förstås varmt här också, men snarare 25 än 30. Så skulle jag bo i lägenhet som är skuggad av träd skulle jag nog snarast vara glad, även om jag gillar sol. I en hyreslägenhet kan du vanligen inte heller på något sätt aktivt kyla.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
B bjorwen skrev:
Host *kopparspik*Host...
Min erfarenhet är att det är en myt att kopparspik dödar träd. Jag har fått tipset av många men jag vet ingen förutom jag själv som faktiskt har provat.
För fjärde året irad är min björk först med att knoppa på våren, trots att den är fylld med kopparspik.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
TS vill ju inte ta ner alla träden, bara glesa ut lite.

Oudai Alsalim Oudai Alsalim skrev:
Du har rätt att anmäla din granna till kommun!
Anmäla för vad ??

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
19guran68
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Landar hans löv på annans mark kan han väl stå för krattningen åtminstone.
Kanske blir jobbigt i längden så några träd försvinner

• Gilla
Mona Andersson1
  • Laddar…
P
19guran68 19guran68 skrev:
Landar hans löv på annans mark kan han väl stå för krattningen åtminstone.
Kanske blir jobbigt i längden så några träd försvinner
vilken lagtext skall du stöda dig på då?
Den enda som får det jobbigt är den som försöker tvinga någon annan i detta.. Då det inte finns lagligt stöd för den sortens tvång..

• Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
19guran68
Maskintok skrev:
vilken lagtext skall du stöda dig på då?
Den enda som får det jobbigt är den som försöker tvinga någon annan i detta.. Då det inte finns lagligt stöd för den sortens tvång..
Kan inga lagar om det på rak arm.
Blås över löven bara. Vad ska de säga? Det är ju deras träd onekligen.
Bor själv i radhus där några grannar inte klippt träd o buskar på 15-20 år.
Höga träd som skuggar. Drivor med plommon som jäser o ruttnar.
Man har som fastighetsägare skyldighet att sköta fastigheten.
Det kan även gälla att hålla ner träd.

Ja, det gäller att hålla den biologiska mångfalden i schack.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skugga är ovärderligt! Förstår grannen fullständigt i detta! Hur länge bor man i snitt i samma hyreshus? Versus hur länge kommer grannen att bo kvar i sin villa?
Att ha solen gassande över tomten och in i fönstret är fan det värsta jag vet. Hade jag varit i hans sits så hade fällningen varit det minsta bekymret. Jag hade varit tvungen att installera AC i flera av rummen, och sätta markiser för fönstren vilket tar bort delar av min utsikt.

En av anledningarna till att jag flyttade från skåne och långt uppåt landet var just detta. Hyreslägenhet, solgass. 30+ hela sommaren. vansinne! Var glad över skuggan och skaffa en kikare så kan du fågelskåda istället för att gnälla. Hans träd, hans mark, hans vilja som råder.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Med 4 hyresgäster o 200 kronor i månaden så hade lånet på 100.000 varit betalt efter ca 42 år och då helt utan ränta (y):rolleyes: Tanken var god men...:crysmile::rofl:
Hur räknar du då..?

A Aevon skrev:
Hur räknar du då..?
"månadshyra, max 50kr/månad extra" ger 200 totalt per månad. 200*12*42 = 100800. Antar jag. Välkommen hit för övrigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
"månadshyra, max 50kr/månad extra" ger 200 totalt per månad. 200*12*42 = 100800. Antar jag. Välkommen hit för övrigt.
Tack! Tolkade dig som att du menade månadsavgift om 200/hyresgäst.

För din egen och din sinnesfrids skull, flytta. Då slipper du både träden och en otrevlig granne. Absolut det bästa råd du kan få på denna tråd.
Lycka till.

• Gilla
Mona Andersson1 och 1 till
  • Laddar…
A Aevon skrev:
Tack! Tolkade dig som att du menade månadsavgift om 200/hyresgäst.
Nu var det inte jag som hade räknat ut det utan @GoGetLost och han uttryckte sig kanske aningen svårtolkat, men tidigare i tråden hade någon pratat om en 50-lapp per person så det ska nog vara 200 totalt per månad från de fyra hyresgästerna.

• Gilla
Aevon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.