134 479 läst ·
629 svar
134k läst
629 svar
Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.
Nä kräv att man flyttar bonden, den är ju en miljöbov och förstör ju rosévins stunden för folk varje sommar...skoge skrev:
bor man granne med en bonde får man räkna med skitlukt när man flyttar dit...
träden står på grannens tomt när man flyttar dit då får man räkna med skugga och inte "å grannen ser bara till sig själv som inte vill ta ned sina träd"
[bild]
eller ska jag kräva att man flyttar riksväg 26 som syns på bilden?
Det är för att tråden inte handlar om träd utan om att somliga tycker sig har rätt att bestämma över andra. Det mest fascinerande är nog alla som tycker att det är ok.Hep skrev:
En helt fantastisk tråd. TS fick svar direkt att det egentligen "är kört" om grannarna inte vill och ett förslag om att bjuda in grannen. Sedan bara rasar det på utan att speciellt många verkar läsa vad som redan skrivits och något i tråden är så oemotståndligt att en hel massa medlemmar gör sina allra första inlägg här.
Var regleras vad som är en "betydande olägenhet"?SG Wiklund skrev:
Från din fråga har jag förstått det som att det i ditt fall inte rör sig om växtlighet som trängt in på din fastighet utan om att grannens träd kan komma att skymma din utsikt/skugga din tomt. I detta fall finns det ingen specifik bestämmelse som reglerar din rätt utan stöd får hämtas från det allmänna stadgandet i 3 kap. 1 § jordabalken. Eftersom din granne är skyldig att följa denna bestämmelse borde lösningen i första hand vara att prata med grannen för att försöka nå någon överenskommelse som fungerar för er båda, exempelvis att grannen måste se till att beskära träden så att dessa inte orsakar allt för stor olägenhet för din del. Skulle grannen inte gå med på detta finns det möjlighet för dig att hos byggnadsnämnden i din kommun ansöka om föreläggande för grannen att kapa/ta bort träden (11 kap. 19 § plan- och bygglagen). För att du ska få till ett föreläggande från kommunen krävs det dock att olägenheten är betydande, i praktiken innebär detta att träden i en oacceptabel grad skuggar din tomt/skymmer din utsikt.
fyra träd är ju en hyfsad CO2-lagring, vad erbjuder du som motprestation?J Johansen skrev:Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.
Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.
Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva medDet är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.
Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Mvh
Om du, Johansen, vore min granne, så skulle du kanske ha en liten chans.
Här finns flera träd som skymmer kvällssolen. Det är jag så glad för, med tanke på hur varmt det kan bli i värmeböljorna. Å andra sidan har jag skäl att låta någon granne ta bort något träd. Det skulle vara ett träd i taget, så får jag se hur det blir. Då skulle du få ta ner ett träd och jag skulle få veden, huggen och kluven och klar. Jag är så gammal att jag behöver lite hjälp med veden, så att jag kan elda lite för nöjets och mysets skull.
Här finns flera träd som skymmer kvällssolen. Det är jag så glad för, med tanke på hur varmt det kan bli i värmeböljorna. Å andra sidan har jag skäl att låta någon granne ta bort något träd. Det skulle vara ett träd i taget, så får jag se hur det blir. Då skulle du få ta ner ett träd och jag skulle få veden, huggen och kluven och klar. Jag är så gammal att jag behöver lite hjälp med veden, så att jag kan elda lite för nöjets och mysets skull.
Full förståelse för dig.J Johansen skrev:Hej Villa. Jag frågade inte om han kunde ta ned dom, men om jag kunde ta ned tom. Kompensation tror jag inte dom är ute efter. Ja jag köpte huset med tomten som den var, men träd gror och behövs ibland att tas hand om.
Mina grannar på andra sidan fick ta ned 4 stora träd på min tomt, så nu har dom kvällssol
Nej, det finns ingen anledning för dom att ta ned dom, bortsett från att man som grannar kanske tar lite hänsyn till våra grannars bästa med? Är inte det att vara bra grannar?
Tack för svar![]()
Men det gäller att ha en fortsatt god relation med grannarna.
Bjud över dem på em/ kväll så kanske dom har förståelse för att ni vill ta ner träden.
Men erbjud er att ta på er jobbet och ev kostnader för detta.
Vi har goda vänner som har varit i samma situation och dom har tagit sitt ansvar för att ta ner och fraktat bort träden.
Numera sitter dom tillsammans med grannarna och tar ett glas vin på kvällskvisten!
Lycka till!
Ja, då har man iaf ett val!oobum skrev:
Att det påverkar din "livskvalitet" är helt irrelevant i sammanhanget.
Erbjud dig att betala för de träd som skall tas ner, säger de fortfarande nej så är det inte så mycket att göra.
Alternativen du har då är att flytta eller att köpa grannfastigheten och sen ta ner träden.
Jag råkade ut för exakt samma sak, fast jag var den som ägde träden. Svarade att det var helt ok att de tog ner träden, men att de skulle bekosta fällningen, stubbfräsningen och återställande av jorden så att det gick att ha gräsmatta där de 3 björkarna stod.
Då ville grannen inte längre fälla träden.
missförstå mig fel..J John i L skrev:
Men hur vet du det?
Bara för att träden fälls så blir du inte opåverkad som om de aldrig funnits..
De kanske är hela personens värld..
varje dag få känna styrkan från skogen och det lugn skogen ger och det är ni i tro om att ni kan tjata till att de ska ge upp...