73 434 läst ·
106 svar
73k läst
106 svar
Grannens staket på vår tomt. Hotfull, vad gäller?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Har grannen framfört någon som helst argumentation för varför hans uppfattning om gränsen skulle vara den korrekta?
I princip så tror jag att det är möjligt att gränsen faktiskt varit utmärkt där en gång i tiden. Att mätfel när den stakades ut från början kan göra att angivna koordinater inte stämmer med den ursprungliga utmärkningen.
I princip så tror jag att det är möjligt att gränsen faktiskt varit utmärkt där en gång i tiden. Att mätfel när den stakades ut från början kan göra att angivna koordinater inte stämmer med den ursprungliga utmärkningen.
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Frågan har rests tidigare i tråden, kan grannen uppvisa någon som helst dokumentation på att staketet verkligen är hans?
Kan han inte det är det ju frågan om staketet verkligen är hans eller om det faktiskt tillhör din fastighet, det kan vara värt att följa upp med tidigare ägare.
Kan han inte det är det ju frågan om staketet verkligen är hans eller om det faktiskt tillhör din fastighet, det kan vara värt att följa upp med tidigare ägare.
De som röstar på avvakta vad har de för erfarenheter av Kronofogden? Min är att om man lämnar in den nu ska man var glad om det sker något innan Tjälen slår till.
Avvakta kan kronofogden gjöra det är deras starkaste gren.
Väntar man är det säkert att man vår vänta till efter vintern.
(För den som läser tråden i efterhand vi är i juni månad nu)
Avvakta kan kronofogden gjöra det är deras starkaste gren.
Väntar man är det säkert att man vår vänta till efter vintern.
(För den som läser tråden i efterhand vi är i juni månad nu)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ganska snart efter att man lämnat in ärendet så går det ut ett brev till motparten och iom det så kan det hela lösa sig.
Tar hus i helsike sas.
Det är min erfarenhet.
Protte
Tar hus i helsike sas.
Det är min erfarenhet.
Protte
Köp staketet av grannen och flytta det eventuellt till rätt läge längre framA arkiplan skrev:Tack för alla svar förresten! Lite mer info: Vi har som sagt varken påpekat eller krävt något i nuläget, utan det enda vi gjort är att tagit dit en utstakare. Och det blev ett himla liv! Vi kontaktade även lantmäteriet för att fråga hur exakt de utmätta gränserna var och om de skulle hålla rättsligt. De menade att det var 100%-igt och att det håller i rätten. Det komplicerar till det en aning för både vi och grannen skulle vilja bygga garage/friggebod precis intill tomtgränsen på nästan precis samma ställe, så någonstans måste vi ju göra upp. Det krävs ju dessutom den andres medgivande i båda fallen så man vill ju gärna hålla god ton för att det ska gå igenom för båda. Men som sagt har vi ingen lust att "ge bort" så mycket mark med det höga värdet. Vi får försöka sätta oss ner och diskuttera i god ton och hoppas på att grannen har lugnat ner sig tills dess och inte skriker på oss.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och som vanligt undrar man hur det går/gick.
Fick grannen hjärtinfarkt och dog och näste ägare flyttade staketet?
Protte
Fick grannen hjärtinfarkt och dog och näste ägare flyttade staketet?
Protte