H
Ta med en påse bullar till fikat ;)

Om grannen tror han har rätt, så gör följande deal:

"Vi låter lantmäteriet ta reda på var gränsen faktiskt går. Den av oss som har rätt får bygga sin friggebod/garage utan att den andre krånglar."

Finns inga som är så lätta att lura som de som tror att de har rätt... :)

• Gilla
BiggeTheKing och 2 till
  • Laddar…
fast nu hade väl lantmäteriet redan varit där och satt ut gränsen. Och det var väl det han inte accepterar.

harry73
arkiplan skrev:
det enda vi gjort är att tagit dit en utstakare. Och det blev ett himla liv! Vi kontaktade även lantmäteriet för att fråga hur exakt de utmätta gränserna var och om de skulle hålla rättsligt.
Ts säger inte att lantmäteriet var där, baraatt de hade kontakt med dom

H
TS skriver:
...utan det enda vi gjort är att tagit dit en utstakare. Och det blev ett himla liv! Vi kontaktade även lantmäteriet för att fråga hur exakt de utmätta gränserna var och om de skulle hålla rättsligt. De menade att det var 100%-igt och att det håller i rätten.
Detta tolkar jag att TS har pratat med Lantmäteriet om att de gränserna utstakerna har satt att dessa gäller även rättsligt.

Troberg skrev:
Om grannen tror han har rätt, så gör följande deal:

"Vi låter lantmäteriet ta reda på var gränsen faktiskt går. Den av oss som har rätt får bygga sin friggebod/garage utan att den andre krånglar."

Finns inga som är så lätta att lura som de som tror att de har rätt... :)
I första posten skriver TS att grannen förklarade att marken var hans enligt "hävd". Det verkar alltså inte som att grannen menar att staketet står på ursprunglig tomtgräns. Att då lyckas med denna deal verkar ofruktbart.

En utstakning är inte juridisk bindande som jag skrev i början av tråden.Om det ska vara juridisk så måste det komma en förättningsman från lantmäteriet.Om grannen inte godkänner den nya gränsen för han ta det med myndigheten,vilket blir väldigt svårt att vinna över.

• Gilla
roger2011
  • Laddar…
klorena skrev:
En utstakning är inte juridisk bindande som jag skrev i början av tråden.Om det ska vara juridisk så måste det komma en förättningsman från lantmäteriet.Om grannen inte godkänner den nya gränsen för han ta det med myndigheten,vilket blir väldigt svårt att vinna över.
Varvid min kommentar också fortfarande bör gälla - TS hävdar att staketet är hans och river/flyttar det ..

En lantmäteriförättning kostar cirka 20.000. Det borde grannen vara med och betala halva på.

Jag skulle vilja påminna om förändringskurvan. Grannens reaktion vid utsättningen borde kunna placeras in på denna.

Change-Dynamics-Förändringsledning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När ni är ute och sätter ut tomten blir grannen chockad och reagerar dåligt. Om ni ger grannen lite tid att smälta saken och sedan en mild knuff in i sorgefasen så kan ni senare gå in på en nyorientering.

Jag tror att följande steg kan fungera:

1. [Redan gjort] Inleda förändringsprocessen med utsättningen. Grannen går in i shockfasen.
  2. Se till att grannen kommer ur förnekelsefasen, om han inte gjort det på egen hand. Det kan vara att knalla över till grannen och bjuda över denne på kaffe om två veckor eller liknande för att ta en diskussionen om hur man kan hantera problematiken med den felutsatta gränsen. Om då grannen befinner sig i förnekelsefasen så kanske denne inser att problemet är verkligt och måste hanteras. Tiden fram till mötet får då grannen på sig att gå igenom sorgefasen och acceptera att staketet måste flyttas. Med lite tur kan grannen komma in i nyorienteringsfasen och börja få idéer om hur man kan göra detta.
  3. På mötet kan ni ta fram nya idéer på hur ni kan göra det detta bra för båda. T.ex. hjälpas åt att flytta staketet, komma överens om ömsesidiga medgivanden för garage och friggebod, kanske samarbeta om byggena och begära in en gemensam offert för plattbyggena för att få ner kostnaden, du kanske kan ta hem öl från tyskland till grannens 50-årsfest eller liknande? Med lite tur kan det leda till en förbättrad relation mellan er som grannar, och ni kan ha nytta av varandra.

• Gilla
Modig och 4 till
  • Laddar…
H
Det kan även under lätta att prata i tredje person, utstakaren säger....
Så att det blir ett gemensamt problem som måste lösas.

Stadsarkitekten skrev:
Påstå inte att du "löser" ett problem genom att fegt strunta i att problemet finns. Du nonchalerar problemet! Det är inte samma sak. Det är att ha problemet kvar och att låta det växa till dess det av att det i någon senare uppkommen situation måste lösas, t.ex. när din eller grannens tomt ska säljas. Och då ska inte bara problemet lösas. Du måste då svara på frågan varför du har bidragit till att problemet inte har påtalats och lösts löst. Andra situationer är när du ska bygga en friggebod som du måste dra 0,6 m längre in på din tomt därför att du struntar i fastighetsgränsen och i stället utgår från den linje 0,6 m därifrån som du har accepterat som tomtgräns. Om du inte reagerar i tid så uppkommer vad som i juridiken kallas konkludens (= tyst och oskrivet accepterande från din sida) till följd av att du inte sagt ifrån).

Grannen vill uppenbart ha 60 cm av din mark. Om du vill att det ska vara så, då ska du eller grannen ansöka om en fastighetsreglering hos Lantmäteriet. Då flyttar Lantmäteriet gränsen 60 cm, och beslutar att gränsen ska ligga där och att grannen ska ge dig ersättning per kvadratmeter för den 30 x 0,6 m = 18 kvm mark som överförs från din fastighet till grannens fastighet. Vad kostar tomtmarken i detta fall?
Detta tycker även jag låter som det absolut bästa, om ts kan tänka sig att få en 30mx0.6m mindre tomt. Hoppas dock elak som jag är att tomtpriset är högt.

Tack för alla svar. Har fått klarhet i saken nu men trots det är det inte det lättaste att ta tag i. Grannen avvisar våra försök till att ens ta upp det till diskussion. Har pratat med lantmäteriet och kommunen om de koordinaterna som använts, huruvida de verkligen gäller. De håller inte i en rättslig situation utan då är det en tomtförrättning (har jag för mig att det hette) som behövs där lantmäteriet både stakar ut enligt de ursprungliga tomtmärkena och även medlar. Desvärre är det rätt dyrt, uppskattningsvis ca 50 000 kr. Det är en kostnad som förmodligen både vi och grannen får dela på så det borde ligga i bådas intresse att komma överens. Är vi säkra på att koordinaterna verkligen stämmer (vilket både kommunen och lantmäteriet trodde) eller om vi hittar de gamla tomtmarkeringarna (järnrören) kan vi först be honom ta bort staketet. Går han inte med på det kan vi använda oss av kronofogden då vi själva inte får ta bort hans staket. Och det är inte en helt okomplicerad historia heller.Vi har beslutat oss för att avvakta några månader och sedan ta upp ämnet igen för diskussion och hoppas på att grannen svalnat lite. Fungerar inte det får vi helt enkelt använda oss av kronofogden.

Lämna in det till kronofogden redan nu det tar ändå flera månader innan något händer kronofogden är ingen raket.

Jag tycker att det är en bra idé att avvakta, hänvisar åter till förändringskurvan ovan. Om grannen vägrar ta upp saken till diskussion så tyder det på att denne befinner sig i stadiet "förnekelse/flykt". Grannen kanske är en individ som behöver lång tid på sig att acceptera en förändring, så någon gång till hösten så kanske denne har kommit tillräckligt långt i sorgefasen för att ni ska kunna göra åtgärder. Ni kanske kan säga till grannen att ni tar upp frågan igen till hösten, så att denne inte får falska förhoppningar om att ni ska strunta i det?

Om det blir aktuellt med kronofogden så skulle jag begära handräckning innan jag kontaktar lantmäteriet. Förhoppningsvis inser grannen isåfall att det är onödigt att slänga 25000 kr på att lantmäteriet bekräftar gränsen.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.