Kapsyl Kapsyl skrev:
Så du tror att det går att använda samma plast till fryspåsar som till maskinpackningar t.ex?? Bägge är ju mjuka.....
Jag specificerade iofs "förpackningar", inte packningar.

Okej, tror du det går att använda samma plast till de frysta varorna som till den nygrillade kycklingen i butiken? Bägge förpackningarna är ju mjuka. :D

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ack om världen vore så enkel.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske å andra sidan inte så många som åker till ÅVC för att slänga glas att det är värt en egen lösning, utan man tar samma soft som står på stan.
Jag tar med tomglasen när jag ändå åker till återvinningscentralen med annat. Jag slänger allt skräp i samma resa.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man kan ju å andra sidan utan alltför stor ansträngning tänka sig att ÅVC skulle ha motsvarande containrar på plats snarare än igloos, men det bygger ju på att glas är något som slängs i större mängd på ÅVC, vilket jag tror att det inte är.
Det finns indikationer på att din tro inte är så stark. :-)

Glasigloosarna på den återvinningscentral som jag brukar frekventera är ibland fulla när jag är där, med kassar av tomglas stående runt omkring. Det är väl rationellt att slänga glas samtidigt som man slänger annat skräp?

P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det kan också vara ett skäl till att det är så små hål på glasigloos, att folk inte ska försöka slänga bilrutor, kristallskålar och fönsterglas i igloon. Insamlingen av glas är ju en del av förpackningsinsamlingen, och gäller därmed bara flaskor och burkar av glas.
Om det finns ett stort stöd bland befolkningen för sopsorteringen så borde det inte bli ett problem. Vi klarar ju av att slänga färgade och ofärgade tomglas i separata igloos. (Och om vi inte gör det så borde den uppdelningen omedelbart avskaffas).

P
Kapsyl Kapsyl skrev:
Okej, tror du det går att använda samma plast till de frysta varorna som till den nygrillade kycklingen i butiken? Bägge förpackningarna är ju mjuka. :D
Den nygrillade kycklingen förpackas väl i papperspåse?

Möjligt. När jag köper min i närbutiken här så får jag den i någon cellofanliknande påse. Räknas cellofan som plast? Hursomhelst , jag har en grillpåse i någon plast liggande som tål drygt 300 'C som jag använder till grönsaker om inte kycklingpåsen duger som exempel ;)

P
Cellofan är gjort av cellulosa, men om det kan räknas som en plast är mer än jag vet.

Din grillpåse kan du väl återanvända ganska många gånger?

P pmd skrev:
Om det finns ett stort stöd bland befolkningen för sopsorteringen så borde det inte bli ett problem. Vi klarar ju av att slänga färgade och ofärgade tomglas i separata igloos. (Och om vi inte gör det så borde den uppdelningen omedelbart avskaffas).
Det finns ett stort stöd för sopsortering bland befolkningen, men det finns också ett antal vanliga kunskapsluckor och missuppfattningar.
En av de vanligaste är att allt glas är samma och går att återvinna.
Dessutom är det många som tror att de ska slänga sin gamla stekpanna i containern för metallförpackningar, och ungarnas trasiga pulka i plastförpackningar. Man sorterar helt enkelt efter material.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hullefar skrev:
Nu orkade jag inte läsa hela tråden, så någon kanske redan nämnt det, men min personliga åsikt är att det bästa för miljön hade varit att lagstifta om förpackningars sammansättning.

Alltså, 2 plastsorter får användas, en mjuk och en hård. EN typ av kartong, EN typ av glas osv... Detta skulle då busenkelt att återvinna nästan allt. Samma sak med lim och etiketter osv... endast en typ av lim och etikett får användas, så kan återvinningens processer anpassas till att hantera dessa.

Fixa detta på EU-nivå och gör det tvingande med hot om miljardböter så att även U-länder som Ungern och Polen anpassar sig till den rådande verkligheten.
Någon sorts sovjetisk idé om att 2021 års förpackningar som centralbyråkratin har beslutat om är de bästa för EU för all tid framöver.

Nej, det är nog inte så klokt. Jag vet inte om du har noterat hur förpackningarna ändrar utformning och material i en rasande takt. Förändringen syns månad för månad.

Men det kanske hade varit skönt för Tetrapak att få säkra sin marknadsdominans och slippa den där asiatiska konkurrensen som nu har börjar hota företaget. Skönt att kunna slappna av på huvudkontoret och slippa besvärande teknologisk utveckling tänker jag.

• Gilla
andersda och 2 till
  • Laddar…
@Abies koreana hur stora är påsarna egentligen? Får man verkligen ner en pizzakartong eller liknande? :thinking: Oavsett ett intressant system.

Gällande övrig sortering så är det man får tänka på att det är en förpackningsinsamling, så man får bara slänga förpackningar av ekonomiska skäl, det handlar inte om att icke-förpackningar inte går att källsortera utan att det inte betalts för att det andra ska återvinnas genom den kanalen, se på diskussionen om värmeljus, de ska slängas i brännbart för att de kommit undan med att inte kalla det en förpackning och därmed sluppit betala för återvinningen.

Själv har jag efterfrågat tätare tömning på tunnan med plast och papp (idag var fjärde vecka) då den alltid är smockfull vid tömning (och då anser egentligen kommunen att man ska lägga allt löst, men då får vi i en veckas förbrukning). Givetvis fick jag bara ett goddag yxskaft-svar: "det ingår inte i renhållningstaxan". Vår tunna med brännbart och matavfall töms dock varannan vecka, men där hade vi klarat oss med var fjärde då vi har 1-2påsar i den vid tömning.

13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande övrig sortering så är det man får tänka på att det är en förpackningsinsamling, så man får bara slänga förpackningar av ekonomiska skäl, det handlar inte om att icke-förpackningar inte går att källsortera utan att det inte betalts för att det andra ska återvinnas genom den kanalen, se på diskussionen om värmeljus, de ska slängas i brännbart för att de kommit undan med att inte kalla det en förpackning och därmed sluppit betala för återvinningen.
.
Vad gäller värmeljuskopparna stämmer det du skriver, men det är inte ekonomi som är skälet för alla fraktioner av förpackningar. Vad gäller glas är det en dålig idé att lägga t ex dricksglas i glasåtervinningen, eftersom det är en helt annan typ av glas och inte går att smälta ner bara sådär ihop med förpackningsglaset.
Plast ser kanske likadant ut, det finns typ hård och mjuk, men rent kemiskt är det en massa olika plaster; polypropylen, polyvinylklorid, polyeten osv.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
hur stora är påsarna egentligen? Får man verkligen ner en pizzakartong eller liknande? :thinking: Oavsett ett intressant system.
Plast påsarna är lite större än de vanliga tunna vita plastpåsarna. En pizzakartong går nog ner om man noggrant viker ihop den men då tar den ändå ett stort utrymme i påsen. Större pappförpackningar som t.ex. de som kommer med bokinköp samlar vi i en större papperspåse och tar det samtidigt som vi för annat mer omfattande avfall till återvinningen.. Under diskbänken har vi 5 olika behållare med plastpåsar i, även en för mindre metallavfall som .tex. värmeljus och tomma osttuber.

Vi har en otroligt fin återvinning där det även finns en galleria av butiker som tar emot grejor vi inte längre vill ha och gör dem i säljbart skick. Där kan man inhandla det mesta till en billig peng.

Själva återvinningen åker man in i med bil, stannar vid den container dit avfallet skall slängas, massor med trafik där men logistiken fungerar utmärkt. Aldrig någon köbildning.

Återvinningscentralen och Returen - Retuna

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.