vnorrland skrev:
Hej!

Självklart ska jag ta bort mina saker, inte tal om annat. Däremot har det varit så mycket annat som fått högre prio i sommar. Dessutom är tomten vi talar om en pytteliten ödetomt som inte används alls så mina prylar stör ingen alls. Inte ens tomtägaren egentligen eftersom han aldrig är där utan det är troligen en ren principfråga. Ägaren trodde troligen att tomten hade så stort värde för mig att jag var beredd att betala vilken summa som helst.....

Det jag är rädd för är att tomtägaren ska få ett ryck och åka hit och slå sönder mina saker (vid första samtalet när jag fick veta att priset ändrades) så hotade han slå sönder mina saker.....ryktet säger att han är alkoholist så det kanske var alkoholen och inte han som talade då, vad vet jag...

Lustigt förresten att tongångarna ändrades helt när jag avslöjade att det var jag som var "grannen". Hur ska jag tolka det? Är det alltid TS som ska attackeras?
Man ska betala för sig!

Om jag får låna din bil över helgen med löfte om att få köpa den billigt längre fram så ger det mig inte rätt att behålla bilen och jag inte får köpa den.
Så se nu till att flytta på dina saker...

tråkigt att det blev så... eftersom du har ju användning för den lilla biten och grannen får svårt att sälja till någon annan.
Kanske det blev lite dumt från starten då du disponerade tomten medan han kunde inte avsluta försäljning och få betalt för det.
Han har nog ilsknat till att han får inga pengar för det på grund av all strul med andra arvingar (?) som kanske tror att tomten är mer värt och vill inte godkänna priset du har avtalat med honom. Du har bara kommit i kläm i en arvtvist .... tror jag.
gaia

Lowet skrev:
Man ska betala för sig!

Om jag får låna din bil över helgen med löfte om att få köpa den billigt längre fram så ger det mig inte rätt att behålla bilen och jag inte får köpa den.
Så se nu till att flytta på dina saker...
En mer rättvis liknelse:

Om jag får låna din bil i en vecka för att åka och jobba utomlands med löfte att få köpa den för överenskommet pris så kan inte säljaren ringa och mångdubbla priset och kräva att jag ska lämna tillbaka bilen omedelbart om jag inte går med på priset.

Redigerat:
H skrev:
En mer rättvis liknelse:

Om jag får låna din bil i en vecka för att åka och jobba utomlands med löfte att få köpa den för överenskommet pris så kan inte säljaren ringa och mångdubbla priset och kräva att jag ska lämna tillbaka bilen omedelbart om jag inte går med på priset.
Men den liknelsen haltar i det att i just fastighetsaffärer så gäller endast skriftliga avtal.

H skrev:
En mer rättvis liknelse:

Eftersom jag faktiskt ordnat upp en hel del på tomten (rensat bort sly, sått gräsmatta etc) så är nog denna liknelse bättre:

Om jag får låna din bil i en vecka, reparera upp det som är trasigt, för att åka och jobba utomlands med löfte att få köpa den för överenskommet pris så kan inte säljaren ringa och mångdubbla priset och kräva att jag ska lämna tillbaka bilen omedelbart om jag inte går med på priset.

Så det någon sa om att "betala för sig" kan jag säga att för det första så har min tanke hela tiden varit att KÖPA tomten (dvs ägaren skulle självklart få betalt!!): För det andra så har jag under de senaste 2 åren underhållit och förbättrat tomtmarken så jag har betalat en ganska rejäl hyra också! Så nån snyltgäst känner jag mig inte som!!

Göran.W
Tråkig sitts du har hamnat i men det ända du kan göra i detta läget är att flytta dina saker och låta den växa igen.
En igenvuxen tomt är värd mindre och försvårar en ev försäljning.
Är du helt säker på att man inte kan\får bygga på den om inte kolla upp det med kommunen.
Det kan nog vara en ide att kolla upp ägarförhållandena på tomten med.
Är det ett arv kan ju flera ägare den och det kan vara så enkelt att någon tycker den är värd hur myckt som helst och satt press på han du kom överens med och han har försökt att prata förstånd med dom andra och försökt få igenom affären och i detta läget ringer du och sätter press på han så han chock höjer för att slippa den jobbiga affären.
Hur stor tomt är det vi pratar om och hur mycket pengar rör det sig om.

Det enklaste om ni är överens om att genomföra affären är ju att ta dit en mäkarlare och få marken värderad. Sen kan ni ju se om ni fortfarande är intresserad av affären.

Mark är en av få saker som har realvärde ändå är det så få som vill betala för den...

Göran.W
Mark kan även vara värdelös enl en och värd massor för en annan beroende på vad man kan använda den till.

Men vad är det för "saker" du har där? Det är en väldig skillnad om det är två begagnade cyklar eller maskinparken till ditt skogsavverkningsföretag.

andersmc skrev:
Men vad är det för "saker" du har där? Det är en väldig skillnad om det är två begagnade cyklar eller maskinparken till ditt skogsavverkningsföretag.

Precis som jag skrivit i ett tidigare inlägg så har jag en lekstuga och en gungställning där (vilket sattes upp efter ok från markägaren)

Sedan svar på några fler frågor jag fått:

-Ja, jag har kollat upp ägarförhållandena (med kommuene/lantmäteriet).
-Jag har även kollat upp att bygglov har sökts på tomten men man har fått avslag pga. tomten är för smal (ca 10 m).
-Taxeringsvärde under 1000:-

Göran.W
Har den så lågt taxerings värde antar jag att köp summan är så låg att han tog en rövare och höjde priset så mycket för han vet tomten är värd mycket för dig.
Hur mycket vill ha han för tomten?

Göran.W skrev:
Har den så lågt taxerings värde antar jag att köp summan är så låg att han tog en rövare och höjde priset så mycket för han vet tomten är värd mycket för dig.
Hur mycket vill ha han för tomten?

Ägaren vill ha 100-150 000 kr..... (till det ska läggas att en attraktiv sjötomt i ett område några kilometer bort med färdigt vatten/avlopp samt beviljat bygglov kostar 80 000!!)

Göran.W
Jösses det var inte lita han vill ha.
Kan han ha ekonomiska problem tro.
Det ända du kan göra är väl att ge han ett mot bud på vad du vill ge.

Ja, jag tror det kan vara så att han har hamnat i ekonomiskt trubbel....

Det pris vi var överens om var i ursprunget 12 000, vilket är en helt rimlig summa. Förhoppningsvis ångrar han sig när pengakrisen blir riktigt stor och inser att originalpriset är bättre än inget alls! :)

Göran.W
Det du kan göra är att ringa han och ge han ett bud på några tusen över dom 12 ni var överens om och säga att ni ska skriva papperna innom tex 2 veckor annars är det 12k som gäller igen.
Har han penga kris är det inte omöjligt han nappar.
Men det förutsätter att du är bered att ge något mer vilket jag tycker det kan vara värt för att få det ur världen.
Det är ju inte så mycket pengar det handlar om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.