Jag måste faktiskt börja med att be er om ursäkt.. men det är jag som är "grannen" (inte markägaren)....:blushing:

Anledningen till att jag vände på historen och ställde frågan utifrån markägarens perspektiv är att ofta på detta forum blir svaren partiska till förmån för TS och jag ville ha rent objektiva svar. Jag försökte även se historien från markägarens sida för att försöka förstå hur han resonerar (vilket inte är solklart alla gånger).

Precis som ni antyder så känner jag mig lurad över att vårt muntliga avtal inte tycks gälla och därför är jag inte så snabb på att flytta mina saker. Däremot är jag lite orolig för att markägaren ska förstöra mina saker/polisanmäla mig etc. Men enligt era svar så behöver jag inte vara orolig längre. :D

Till historien hör att prisökningen markägaren gjort är att öka priset 10ggr!! Jag har kollat upp tomtpriser i området och det finns ingen rimlighet i detta. Ursprungspriset var i mina ögon helt rimligt.

Tack för alla svar!!

sneaky

vnorrland skrev:
Precis som ni antyder så känner jag mig lurad över att vårt muntliga avtal inte tycks gälla och därför är jag inte så snabb på att flytta mina saker. Däremot är jag lite orolig för att markägaren ska förstöra mina saker/polisanmäla mig etc. Men enligt era svar så behöver jag inte vara orolig längre. :D
Litet orolig ska du nog vara ändå. Han kan ju få för sig att flytta dina saker i alla fall, för att han inte känner till vad som gäller, eller för att han struntar i det.

Bowman
Haha, sicken twist!

tio_Pepe skrev:
Litet orolig ska du nog vara ändå. Han kan ju få för sig att flytta dina saker i alla fall, för att han inte känner till vad som gäller, eller för att han struntar i det.
OM han ex. slänger prylarna så är det du som (strikt) måste bevisa att så har skett.

OK, så nuläget är att trådstartaren har ett muntligt avtal om försäljning som inte är bindande, och där säljaren ångrade sig - vilket han lagligen kan. Och därefter finns en muntlig överenskommelse att få förvara saker på en tomt. Och detta löfte har markägaren senare återkallat. Vilket han rimligen också bör kunna (det framstår ju vara benefikt och utan tidsbegränsning). Således har trådstartaren varit skyldig att ta bort sakerna, i vart fall finns ingen grund längre för antagandet att godset kan förvaras på fastigheten. Det har han dock inte gjort. Och därefter har markägaren påminnt en gång att sakerna ska väck. Trots detta har trådstartaren inte tagit bort dem.

Istället ställer han frågor på nätet om han kan fortsätta begå detta fel utan att bli rättsligen angripen.

Trots denna vändning tycker jag inte trådstartaren hamnar i bättre dager. Varför inte helt enkelt förvara egna saker på egen mark, eller någonstans man hyr? Vad är problemet?

Redigerat:
Ja, som ovanstående skrev. Vart vill du komma? Tror du att du ska få köpa marken billigt om du bara vägrar ta bort dina saker?

hempularen skrev:
OM han ex. slänger prylarna så är det du som (strikt) måste bevisa att så har skett.
Absolut. Det kan ju också i princip ha varit någon som har varit där och snott grejerna.

Fast jag tänker mig dock att godset utgörs av någon rostig gammal Volvo 242 som trådstartaren kanske någon gång har tänkt att fixa i ordning, och som helt saknar värde.

Kanske är en markering till ägaren att man tyckte rätt illa om det brutna avtalet. Och lite tips på hur länge man kan jävlas utan att för den skull hamna i tråkigheter.

Om grannen inte ännu sålt tomten så kan du väl sprida ordet att du fortfarande är intresserad av att köpa den till det priset ni kom överens om.
Kanske har ägaren av tomten hunnit sova några nätter på saken och kan tänka sig att släppa iväg tomten till den summa ni en gång varit överens om.

Att flytta på andras ägodelar är vanskligt samtidigt som det är svårt att bevisa vem som gjort vad när dom väl försvinner.

Hubbe2 skrev:
Kanske är en markering till ägaren att man tyckte rätt illa om det brutna avtalet.
Man bröt inte ett avtal, man bröt ett löfte. Ett löfte utan juridisk värde.

Hej!

Självklart ska jag ta bort mina saker, inte tal om annat. Däremot har det varit så mycket annat som fått högre prio i sommar. Dessutom är tomten vi talar om en pytteliten ödetomt som inte används alls så mina prylar stör ingen alls. Inte ens tomtägaren egentligen eftersom han aldrig är där utan det är troligen en ren principfråga. Ägaren trodde troligen att tomten hade så stort värde för mig att jag var beredd att betala vilken summa som helst.....

Det jag är rädd för är att tomtägaren ska få ett ryck och åka hit och slå sönder mina saker (vid första samtalet när jag fick veta att priset ändrades) så hotade han slå sönder mina saker.....ryktet säger att han är alkoholist så det kanske var alkoholen och inte han som talade då, vad vet jag...

Lustigt förresten att tongångarna ändrades helt när jag avslöjade att det var jag som var "grannen". Hur ska jag tolka det? Är det alltid TS som ska attackeras?

Redigerat:
Du har fått låna ett utrymme på en tomt att förvara saker. Tomtägaren säger att du nu måste flytta dem.
Saken ter sig ganska enkel: det är bara att "prioritera om" och flytta sakerna. Ögonaböj.

Hej. Man kan väl se det såhär: Du har ett problem i en konflikt. En konflikt som 2 är inblandade i och som båda kan påverka. Ingen av er har gjort det bästa av situationen för att undvika tråkigheter. För att du ska få hjälp att undvika konflikten får du råd om vad du kan göra, oavsett vilken del av konflikten du befinner dig i. I konflikter finns det sällan vinnare, bara olika mycket förlorare. Hoppas du inte känner dig "attackerad" utan låter detta sjunka lite och gör det bästa av det. Lycka till.

Mitt största misstag var att jag litade på markägarens ord. Därför (med markägarens samtycke) byggde jag en lekstuga och satte upp en gungställning på denna tomtmark. Detta har nu fått stå i ca 2 år och jag har regelbundet haft kontakt med markägaren som varit nöjd med överrenskommelsen. Vi har hela tiden varit överrens om att jag ska köpa marken (även priset var förhandlat och bestämt) men han har haft problem att få fram korrekta avtal (pga. struliga bopuuteckningar mm). Allt har hela tiden varit frid och fröjd och vi har varit vänner!!

Nu i vintras vet jag inte vad som hände. Jag ringde för att försöka snabba upp säljprocessen och erbjöd mig hjälpa honom att få fram kontrakten. Då tvärvände han och chockhöjde priset samt skällde på mig och hotade med att riva lekstugan. Jag vet inte vad som hänt, men nåt måste det ha varit!:O

Så, JA, jag kommer ta bort både lekstugan och gungställningen, men det är inget som görs i en handvändning. Men traktor för flytt av lekstugan är beställd!

I ärlighetens namn är jag nog mest förvirrad över markägarens beteende och jag har nog gått och hoppats att han skulle ta sitt förnuft till fånga och säga att vår ursprungsuppgörelse fortfarande gäller, och därför väntat med att flytta lekstugan. Men tydligen inte. :(

I hela debatten kan jag tillägga att sannolikheten att någon annan är intresserad av att köpa marken är högst minimal. Den är för liten för att få bygglov på och ligger i ett mindre bostadsområde, naturligt angränsande till min tomt (vägar på övriga sidor).

Men men om ca 1 vecka kommer traktorn och flyttar lekstugan och då är allt ett minne blott! :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.