154 115 läst ·
283 svar
154k läst
283 svar
Grannens nybyggda garage går in på vår tomt
Du har helt rätt, men det blev tyvärr lite fel i citatet från detaljplanen, rätt ska vara "Gårdsbyggnad skall placeras vid tomtgräns mot grannfastighet". "Vid" är inte lika precist som "i" tomtgräns. Efter att ha läst planbeskrivningen så är tanken med detaljplan att bebyggelsen ska styras till separat huvudbyggnad och gårdshus, vilket är normalt på området.Utsättaren skrev:
Det behöver inte stå något avstånd, då det ju i klartext står att gårdsbyggnaden skall placeras i gränsen, d.v.s. avståndet är 0.
Jag kan föreställa mig att grundtanken är att två grannar bygger varsitt förråd med en gemensam vägg på gränsen, som ett parhus. Om byggnadsnämnden godkänner eller kräver 0,3 meter från gränsen oavsett detaljplanens specifikationer hade jag också haft noll förtroende för den.
Grannen som tänkt bygga nytt har sin byggrätt begränsad av punkt- och korsprickning, vilket byggnadsnämnden tolkade som att det helt saknades begränsning av byggrätt för just den tomten. Vilket var tokigt eftersom den tomten egentligen är mer begränsad än min eftersom den styrs helt av prickningen av marken, medan min begränsas av ett par luddiga textrader i detaljplanen. Detta var en av de 6 avvikelser från detaljplan som om byggnadsnämnden missat, så nej, jag har inget större förtroende för byggnadsnämnden i min kommun.
Anna_H skrev:
Jag tycker lite synd om Trådstartaren. Säkert en vänlig man, som trodde att lagar och regler är sådana att man äger det som står på pappret att man äger. Så är dock inte alltid fallet. I vissa afrikanska länder är det inte helt ovanligt med stöld av mark.Ehrencrona skrev:
En dag kommer du hem till ditt hus och dig gård/lantbruk, då är det en massa människor där med pistoler. Du och din familj måste ge er iväg. Klagar du hos polisen, inser du att polischefen har fått en muta och gett er mark till någon annan.
Men kan detta hända här? Nja, men det är mer vilda västern än man kan tro. Så jag säger som så. Bevaka din tomtgräns noga. Ett bra staket är grunden till lugn. Och bevaka alltid dina intressen om de försöker göra något som ev kan påverka din tomt.
Såg en kille som äger ett lantbruk, jordens paradis. Nu ansökte ett företag om att kolla om det finns mineraler där. De fick ja. De kan förstöra hela jordbruksmarken, och riva alla hus. Så är det i vårt land idag.
Du har inte ens rätten att behålla det du äger.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
@Edgarsven, av nyfikenhet, tror du att dina extrema scenarier har någon relevans för TS situation?
Det har absolut relevans, i form av att vi behöver bättre och tydligare regler som skyddar TS. Samt så borde det inte vara möjligt att förlora delar av tomten du redan äger. Vilket delvis kan hända om man inte är uppmärksam. Enligt mig är det grannen som ska bevisa att den nya byggnaden är på rätt ställe. Annars är det bara att riva eller flytta den.Nötegårdsgubben skrev:
Tyvärr är det inget ovanligt att mark tas så i Afrika det händer hela tiden. Att staten tar mark från bönder även här, det känns mera ovanligt. Men det borde inte få ske alls enligt mig.
Allvetare
· Goteborg, numera Noosa, Qld,Australien
· 14 inlägg
Om du nu accepterar hans fasad på din tomt så kan du spara pengar och inte sätta stängsel på den biten. Plantera en spalje på fasaden kanske?A Anh skrev:Vi har byggt ett hus i ett nytt, detaljplanerat, område. Grannen bredvid har nu byggt ett garage, mellan våra hus, precis vid tomtgränsen. Jag har inget emot det, även om jag inte direkt blev tillfrågad. Vi fick hem ett papper från kommunen där det stod att grannen beviljats bygglov. Tyvärr minns jag inte om det stod något om möjlighet att överklaga, men vi har aldrig fått se några bygglovsritningar eller skrivit på något. Hur som helst har jag inget emot att de bygger ett garage.
När de satte upp grunden tyckte jag den såg ut att ligga lite väl nära vår tomt. Dock sa kommunens lantmäterienhet att grunden ligger ca 2 centimeter in på grannens tomt, vilket altså är helt okej.
Nu när garaget är uppe så ser vi dock att fasaden sticker in ca 5 centimeter på vår mark. De har även ett stuprör som är på vår tomt, som går ner i jorden på vår tomt. Totalt sett är stupröret 15 centimeter in på vår mark. De har dessutom lagt en rad med makadam/singel runt grunden, ca 50 centimeter, inne på vår tomt. Vi frågade byggfirman som byggde garaget och de verkade likgiltiga och sa att vi dessutom måste lämna plats så grannen kan underhålla sitt garage/fasad.
Detta låter helt uppåt väggarna enligt mig. Vi planerade att sätta ett stängsel längs med tomtgränsen (för djur/barn), och är verkligen inte sugen på att ge upp 15-50 centimeter av den bästa delen av tomten. Om vi sätter stängslet utanför makadamen, längs med hela vår tomtgräns, så blir det runt 15-20 kvadratmeter (av 600) som äts upp. Alla andra som byggt garage i området har lämnat iaf 50-100 cm till grannen.
Vad gäller egentligen? Hur är det med stupröret som går helt på vår tomt? Hur är det med fasaden (inget jätteproblem enligt mig). Hur är det med makadamen och möjligheten att underhålla garaget? Vi tänkte som sagt ha stängsel, och även en spalje för att slippa titta på garaget som är målat i en intressant färg, och jag kan inte bry mig mindre huruvida han kan måla om fasaden, den borde han tänkt på innan.
Förstår att det är knepigt. (Tyckte det var irriterande med nytt garage på tomten bredvid ca 2 meter från vår tomtgräns, är ej menad att bo i villaområde)
Men det kan finnas andra avstånd i t.ex. detaljplan.L Lowley skrev:
Min tomt har en DP som säger att uthus (garage osv) kan sättas 1 meter från tomtgräns.
Sen kan byggnadsnämnden alltid medge ett bygglov som bryter mot sådana här regler, om de finner att det är nödvändigt och försvarbart.
Ja tänk om inte om fanns.... vad göra då??Mikael_L skrev:
Lowley
Här fanns det såvitt jag förstod ett bygglov till tomtgräns, men problemet var mest att tomtgränsen överskreds.
Tyvärr är det så att man måste i viss mån bevaka sina egendomar och intressen, annars kan man plötsligt bli överkörd.
Tyvärr är det så att man måste i viss mån bevaka sina egendomar och intressen, annars kan man plötsligt bli överkörd.
Nej det kan jag förstå. Kommunen vet jag faktiskt inte OM dom kan tänka överhuvudtaget! Blir det inte fel. Så blir det fel iaf!T Tilt skrev:Du har helt rätt, men det blev tyvärr lite fel i citatet från detaljplanen, rätt ska vara "Gårdsbyggnad skall placeras vid tomtgräns mot grannfastighet". "Vid" är inte lika precist som "i" tomtgräns. Efter att ha läst planbeskrivningen så är tanken med detaljplan att bebyggelsen ska styras till separat huvudbyggnad och gårdshus, vilket är normalt på området.
Grannen som tänkt bygga nytt har sin byggrätt begränsad av punkt- och korsprickning, vilket byggnadsnämnden tolkade som att det helt saknades begränsning av byggrätt för just den tomten. Vilket var tokigt eftersom den tomten egentligen är mer begränsad än min eftersom den styrs helt av prickningen av marken, medan min begränsas av ett par luddiga textrader i detaljplanen. Detta var en av de 6 avvikelser från detaljplan som om byggnadsnämnden missat, så nej, jag har inget större förtroende för byggnadsnämnden i min kommun.
Lowley
Hur gick det med detta?A Anh skrev:Vi har byggt ett hus i ett nytt, detaljplanerat, område. Grannen bredvid har nu byggt ett garage, mellan våra hus, precis vid tomtgränsen. Jag har inget emot det, även om jag inte direkt blev tillfrågad. Vi fick hem ett papper från kommunen där det stod att grannen beviljats bygglov. Tyvärr minns jag inte om det stod något om möjlighet att överklaga, men vi har aldrig fått se några bygglovsritningar eller skrivit på något. Hur som helst har jag inget emot att de bygger ett garage.
När de satte upp grunden tyckte jag den såg ut att ligga lite väl nära vår tomt. Dock sa kommunens lantmäterienhet att grunden ligger ca 2 centimeter in på grannens tomt, vilket altså är helt okej.
Nu när garaget är uppe så ser vi dock att fasaden sticker in ca 5 centimeter på vår mark. De har även ett stuprör som är på vår tomt, som går ner i jorden på vår tomt. Totalt sett är stupröret 15 centimeter in på vår mark. De har dessutom lagt en rad med makadam/singel runt grunden, ca 50 centimeter, inne på vår tomt. Vi frågade byggfirman som byggde garaget och de verkade likgiltiga och sa att vi dessutom måste lämna plats så grannen kan underhålla sitt garage/fasad.
Detta låter helt uppåt väggarna enligt mig. Vi planerade att sätta ett stängsel längs med tomtgränsen (för djur/barn), och är verkligen inte sugen på att ge upp 15-50 centimeter av den bästa delen av tomten. Om vi sätter stängslet utanför makadamen, längs med hela vår tomtgräns, så blir det runt 15-20 kvadratmeter (av 600) som äts upp. Alla andra som byggt garage i området har lämnat iaf 50-100 cm till grannen.
Vad gäller egentligen? Hur är det med stupröret som går helt på vår tomt? Hur är det med fasaden (inget jätteproblem enligt mig). Hur är det med makadamen och möjligheten att underhålla garaget? Vi tänkte som sagt ha stängsel, och även en spalje för att slippa titta på garaget som är målat i en intressant färg, och jag kan inte bry mig mindre huruvida han kan måla om fasaden, den borde han tänkt på innan.
Sen till festen och jag har tyvärr inte läst alla inlägg.
Jag har en gammal kollega på gatan bredvid som bygger. Deras bygglov nekades för de ville ha 50cm till grannen för garaget. I detaljplanen står i gräns eller 4,5m från. Det lustiga är att vi byggde för två år sen med samma detaljplan och vi fick 60cm till grannen. Inte samma handläggare dock.
Det verkar finnas ett visst godtycke för vad man får och inte får.
Jag har en gammal kollega på gatan bredvid som bygger. Deras bygglov nekades för de ville ha 50cm till grannen för garaget. I detaljplanen står i gräns eller 4,5m från. Det lustiga är att vi byggde för två år sen med samma detaljplan och vi fick 60cm till grannen. Inte samma handläggare dock.
Det verkar finnas ett visst godtycke för vad man får och inte får.
Min åsikt är att godtycke inte ska finnas när det kommer ned till att en bygglovshandläggare beviljar medan en annan säger nej, om det är i samma område och tidpunkt. Hur skeva jag än må tycka vissa lagar är, så ska de följas och inte finnas utrymme för olika tolkningar. Allt annat är galet.Kristian Ask skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Tja, kan ju exempelvis bero på om någon granne har åsikter eller inte också. Att få tillstånd att bygga nära gränsen så länge som inte grannen klagar är ju likabehandling även om den ene får men inte den andre beroende på grannreaktion.
Alltså jag fattar inte det här kaoset ni verkar ha i Sverige med byggande i tomtgräns. Ni är ju rejäla amatörer! I var och varannan tråd på det här forumet så dyker denna fråga upp.
I Finland gäller generellt 5m till tomtgräns oberoende om byggnaden kräver bygglov eller endast bygganmälan. I vissa fall, t.ex. planerade områden, så måste en byggnad (t.ex. garage) placeras i tomtgränsen. Oberoende orsak så kräver byggnadstillsynen att ett servitut uppgörs INNAN bygglovet beviljas. Servitutet skall täcka utrymme för bl.a. tjälisolering och underhåll.
I Finland gäller generellt 5m till tomtgräns oberoende om byggnaden kräver bygglov eller endast bygganmälan. I vissa fall, t.ex. planerade områden, så måste en byggnad (t.ex. garage) placeras i tomtgränsen. Oberoende orsak så kräver byggnadstillsynen att ett servitut uppgörs INNAN bygglovet beviljas. Servitutet skall täcka utrymme för bl.a. tjälisolering och underhåll.