[Hej Det går att anmäla till kommunen om hunden bara ”stör” via skällande. Det kan även vara bra att skriva ett brev till din granne om vilka regler som gäller när det kommer till störande hundar på ett informativt sätt där ni även berättar om att den stör. De är med största sannolikhet medvetna om problemet.

QUOTE="HEM2121, post: 5157909, member: 78597"]Hur kommer det sig att hunden tar sig ut till nästa inhägnad, är den första lägre? Föreslå att de sätter på hunden en löplina istället så kommer inte hunden ut till er. Du kan ju prata med kommunen men det blir nog svårt om det inte är mycket störande. Vad säger de andra grannarna?[/QUOTE]
Q jope84 skrev:
Hej, nu har jag fått nog av grannens hund som stör oss och skrämmer vår son.
Är det till kommunen man skall anmäla detta? Går detta göra anonymt?

Bakgrunden att vi stör oss på den och fått nog är att den skäller hela kvällarna då den går ute på tomten. Så fort någon går förbi på gångbanan så skäller den, när vi går förbi med vår hund så är den tok aggresiv. Den rymmer lite då och då och en gång så attakerade den vår hund när grabben var ute och gick. Vår hund fick bit och rivmärken.

• Svensk text om att anmäla skällande hund, bild på ledsen hund, länk till artikel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Patrik V.
  • Laddar…
B Badrumsrenovering skrev:
Sorgligt En hund som skäller hela tiden låter inte som en lycklig hund.
Det beror på. Spetsar kan t.ex. vara väldigt skälliga av sig men är annars väldigt trevliga.

Plätt Fia Plätt Fia skrev:
När våra hundar skällde mycket skaffade jag ( efter att grannen lagt "anonym" lapp i lådan) några grejer som piper varje gång de skällde. Började med dem inomhus. Så fort de såg/hörde någon komma på vägen för bi oss for de upp i soffan och skällde som galningar. De slutade de med genast det pep i grejen. När de fattat att det pep när de skällde stoppade jag in en i en fågelholks ingång, som jag hängde lågt utomhus. Mest för regnets skull. Släppte ut dom och de hörde piiip och blev tvär tysta. Nu skäller de nästan aldrig. Du får satsa på en sådan grej och hänga vid tomtgränsen. Inget högt piip men räligt för hundöron. Petsafe kom den ifrån.

[länk]

Nu förstår jag inte varför Patrik. V blir arg.

Är det för att grannen lägger en lapp i vår postlåda om att han ska anmäla till polisen över att våra tre hundar skäller som galningar (även mitt i natten när de behöver kissa och det är sommar och grannarna sover med öppet fönster och blir väckt varje gång) ? Min gubbe är nästan döv utan hörapparat och släppte ut dem utan att bry sig om att de skällde hur länge som helst för HAN hörde det ju inte. Jag blev själv förbannad (och fick kliva upp ur sängen och ta in dem) så detta var en bra lösning för alla.

Eller är det för att grannens hund ska tystas med denna apparat? Placerad på TS tomt?

Hunden kommer att må bättre av att slippa stå och skälla hela tiden. Familjen och grannarna likaså varöför bråka med grannen och polisanmäla när det är enkelt att åtgärda?

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Kränkt?
Nej, du får försöka lite mer om du ska lyckas med det.

Känner mig mest besviken om jag ska vara helt ärlig.

P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nej, du får försöka lite mer om du ska lyckas med det.

Känner mig mest besviken om jag ska vara helt ärlig.
Stackars dig.

• Älska
Dowser4711
  • Laddar…
E_interiör
Många hundar larmar sina ägare när du lämnat din hund/hundar ute själva på tomten om någon passerar eller kommer nära. När du som ägare går in i huset och lämnar tomten så blir det lite naturlig instinkt för många hundar att larma då.
Själv ser jag ingen mening med att låta min hund springa på tomten ensam när jag själv inte är med ute. Vi pratade en del om detta när vi var på valpkurs. Min hund är nu 1 år.
Jag förstår dig till 100% och tycker inte att en hund ska stå och skälla hej vilt på tomten i ett villaområde hela dagarna.
Inte heller ok att göra utfall mot andra hundar eller människor.
Känns lite som en tidsfråga innan det händer något allvarligt vid en rymning om dom inte har uppsikt över din hund.

• Ledsen
maria01
  • Laddar…
P
Nu har någon blivit så illa kränkt att mina inlägg är raderade.
Yttrandefriheten är bara ett ord här.
passar du inte i boxen så slängs du ut.
endast ja-sägare accepteras

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
caho72 caho72 skrev:
[Hej Det går att anmäla till kommunen om hunden bara ”stör” via skällande. Det kan även vara bra att skriva ett brev till din granne om vilka regler som gäller när det kommer till störande hundar på ett informativt sätt där ni även berättar om att den stör. De är med största sannolikhet medvetna om problemet.

TS skriver att dom inte pratar svenska så skriva ett brev hjälper nog inte

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nejdå, även motvalls-kärringar som jag drabbas.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
FYI så var det inte jag som anmälde dig, men däremot så verkar du ha lite problem med att förstå yttrandefrihet.
Det är något som som du har och ingen (lagligt) kan ta ifrån dig. Yttrandefrihet ger dig däremot *inte* rätten att uttrycka dig hur som helst på andras privata plattformar. De har full rätt (och i många fall skyldighet) att ta bort det som de inte anser passar, helt utan att begränsa din yttrandefrihet.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
P
FYI så var det inte jag som anmälde dig, men däremot så verkar du ha lite problem med att förstå yttrandefrihet.
Det är något som som du har och ingen (lagligt) kan ta ifrån dig. Yttrandefrihet ger dig däremot *inte* rätten att uttrycka dig hur som helst på andras privata plattformar. De har full rätt (och i många fall skyldighet) att ta bort det som de inte anser passar, helt utan att begränsa din yttrandefrihet.
Ärligt!
Jag bryr mig inte ett skit!
Ej heller om dina problem!
Du får göra precis som som du vill och jag kommer skita i det oxå.
Men forumet får leva med att jag understundom skickar ut något provocerande så att sådana som du får en tankeställare, fast fan vet om det hjälper?

electroluxaren skrev:
Ärligt!
Jag bryr mig inte ett skit!
Ej heller om dina problem!
Du får göra precis som som du vill och jag kommer skita i det oxå.
Men forumet får leva med att jag understundom skickar ut något provocerande så att sådana som du får en tankeställare, fast fan vet om det hjälper?
Vad fick jag för tankeställare?
Det är en ärlig fråga då jag inte alls förstår vad du avser.

P
Vad fick jag för tankeställare?
Det är en ärlig fråga då jag inte alls förstår vad du avser.
precis det var det jag skrev alla förstår inte

electroluxaren skrev:
precis det var det jag skrev alla förstår inte
Tror du inte riktigt förstår vad ordet tankeställare betyder, heller.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
Tror du inte riktigt förstår vad ordet tankeställare betyder, heller.
Vi vet vid det här laget att du inte förstår

• Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.