19 197 läst ·
59 svar
19k läst
59 svar
Grannens hund skäller och är aggressiv
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Har för mig det finns länder där man får operera ut stämbanden så att den inte ska skälla eller operera bort klorna på katten.
Jag är väldigt tacksam för att det är förbjudet i Sverige. Problemet med skällandet ligger inte hos hunden utan hos ägarna.
Jag förstår att man störs av skällande hundar.
Jag är väldigt tacksam för att det är förbjudet i Sverige. Problemet med skällandet ligger inte hos hunden utan hos ägarna.
Jag förstår att man störs av skällande hundar.
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
helt rättDowser4711 skrev:
Om hunden anfallit och skadat någon så ska det omedelbart polisanmälas.
Det kan eventuellt leda till någon form av åtgärd.
Att den skäller på tomten och är aggressiv på "sin" sida staketet är något som ni inte har något för att anmäla.
Det har testats i rätten och även om man inte får ha hunden ute hela natten skällandes så anses det vara acceptabelt med en hund som är ute och skäller rätt många timmar om dagen i ett villaområde.
Jag förstod inte vad du ville säga.Patrik V. skrev:
I vilket fall är inte (per språklig definition) en hund placerad i en hundgård något husdjur - såvida inte husse och matte också har det som bostad.
Och ur störningshänseende spelar den klassificeringen av djuret ingen roll.
Det är lika jobbigt att lyssna på en hund som en tupp.
Redigerat:
Vilket naturligt beteende?M MagHam skrev:
Du kan inte ha något, tupp, hund, tågtuta eller annat kontinuerligt störande ljud i ett villaområde. Det finns det redan lagar som reglerar, så vad är problemet?
En hund som skäller när någon passerar gör det högst tillfälligt och det lär du få stå ut med. Precis som att jag får stå ut med "konstiga" saker som du och andra gör.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är inte hundens fel.
Det handlar om uppfostran.
En hund som attackerar är också ägarens fel.
En bra vakthund skäller inte så fort någon går förbi.
Det är så.lätt att skylla på hunden.
Det handlar om uppfostran.
En hund som attackerar är också ägarens fel.
En bra vakthund skäller inte så fort någon går förbi.
Det är så.lätt att skylla på hunden.
Och då finns det ju regler för att hantera det, precis som det gör om du står å hänger på bilens tuta hela dagen. Om hunden är ute och lös på tomten själv hela dagen finns det ju dessutom andra verktyg att ta till när det gäller just ett husdjur.M MagHam skrev:
.....så reglerna vi har kanske inte är så konstiga ändå?
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
När våra hundar skällde mycket skaffade jag ( efter att grannen lagt "anonym" lapp i lådan) några grejer som piper varje gång de skällde. Började med dem inomhus. Så fort de såg/hörde någon komma på vägen för bi oss for de upp i soffan och skällde som galningar. De slutade de med genast det pep i grejen. När de fattat att det pep när de skällde stoppade jag in en i en fågelholks ingång, som jag hängde lågt utomhus. Mest för regnets skull. Släppte ut dom och de hörde piiip och blev tvär tysta. Nu skäller de nästan aldrig. Du får satsa på en sådan grej och hänga vid tomtgränsen. Inget högt piip men räligt för hundöron. Petsafe kom den ifrån.Q jope84 skrev:Hej, nu har jag fått nog av grannens hund som stör oss och skrämmer vår son.
Är det till kommunen man skall anmäla detta? Går detta göra anonymt?
Bakgrunden att vi stör oss på den och fått nog är att den skäller hela kvällarna då den går ute på tomten. Så fort någon går förbi på gångbanan så skäller den, när vi går förbi med vår hund så är den tok aggresiv. Den rymmer lite då och då och en gång så attakerade den vår hund när grabben var ute och gick. Vår hund fick bit och rivmärken.
https://www.petster.se/hund/varumarken/petsafe/petsafe-antiskallstation-inomhus-1pack
alla rasser behöver vara med familjen vad du kallar vältränade vakthundar är inte dom bästa vakthundarnaB Badrumsrenovering skrev:Sorgligt En hund som skäller hela tiden låter inte som en lycklig hund. Bättre den får komma till ett annat hem där den får stimulans. Varför ska de ha hunden om den inte får vara en medlem i flocken? Eller har de nå behov av att den ska vakta deras hus? Fast det finns ju vältränade vakthundar som inte låter förrän man gått in på tomten, går man utanför följer de en bara med blicken. Tippar att de inte heller mår bra av att oavbrutet höra sin skällande hund. Och bra anmäla så den inte kommer lös och skadar någon ordentligt.
Du syftar såklart till hundägaren, håller med! Ska man hålla låda hela dagarna så är det landet som gäller.M maria01 skrev:
Däremot får man räkna med högljuddhet då och då i villakvarter, ex gräsklipparen, renovering, en och annan fest. Pallar man inte med det så får det bli landet även där.
syftar på ts högljuddhet får man ta om man ska bo i lägenhet eller villakvarterI Ironside skrev:
Om du inte begriper vad det är för skillnad på ett husdjur och lagar kring dessa och icke husdjur, som älgar, tuppar, sjölejon, vargar, etc etc... Ja då är det klart svårt att fortsätta diskutera med dig om detta. Nu spelar du givetvis bara korkad, men du kan få fortsätta med det, men vänd dig mot någon annan än mig isf. Jag har inte något som helst intresse för att dividera med någon, som du tydligt visar att du är.M MagHam skrev:Jag förstod inte vad du ville säga.
I vilket fall är inte (per språklig definition) en hund placerad i en hundgård något husdjur - såvida inte husse och matte också har det som bostad.
Och ur störningshänseende spelar den klassificeringen av djuret ingen roll.
Det är lika jobbigt att lyssna på en hund som en tupp.
Tråkigt att du vänder det till personangrepp om att jag skulle ha svårt att förstå eller spelar korkad.Patrik V. skrev:
Om du inte begriper vad det är för skillnad på ett husdjur och lagar kring dessa och icke husdjur, som älgar, tuppar, sjölejon, vargar, etc etc... Ja då är det klart svårt att fortsätta diskutera med dig om detta. Nu spelar du givetvis bara korkad, men du kan få fortsätta med det, men vänd dig mot någon annan än mig isf. Jag har inte något som helst intresse för att dividera med någon, som du tydligt visar att du är.
Jag vet mycket väl att man klassificerar djur i olika grupper och har skapat begreppet "husdjur", och att det dessutom fått olika utrymme i lagstiftningen.
Men ur en störningsaspekt är det ofta fullständigt ointressant om det är ett sjölejon, tupp, hund eller människa som väsnas. Det är jag säker på att du också kan förstå.