Patrik V. Patrik V. skrev:
Har riktigt svårt att begripa hur någon granne som dessutom ska ha blivit attackerad av grannens hund, tycker det är för besvärligt att prata med grannen om det hela.
Har du aldrig hört uttrycket sådan husse sådan hund? Är det så i detta fallet så har jag lätt att inse att de som är lite försiktigt lagda kanske inte gärna tar fighten direkt med grannen.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I
Kan man inte räkna sina grannar som iallafall bekanta så är det inte så konstigt om man vill göra en anonym anmälan. I dagens samhälle gör man vad man vill och det är ingen som ska komma och säga något annat. Har man ett våldskapital att backa upp med, är redo att flytta eller är minst bekanta, då är direktkontakt det första steget. Har läst ett och annat fall där det blivit en mycket dålig stämning i kvarteret efter man klagat över något till mindre, i vissa fall har det blivit så dåligt att man tvingats flytta.

Vi har par nyinflyttad i kvarteret, deras hund skäller också en hel del, kan vara ganska störande när man försöker jobba på dagarn. Det händer även att hunden sliter sig men som tur är så är det en snäll liten hund. Men anser man att det stör så som ex hög party musik kan göra så finns det absolut belägg för att kontakta Polisen och höra vad de säger om det, har de tid kanske de kommer förbi en sväng och lyssnar. Man kan vara anonym här men det blir troligen mindre chans att de faktiskt tar sig an ärendet.

Visar hunden aggressivitet så ska det absolut anmälas, detta kan dock vara svårt att göra anonymt eftersom det krävs bevis.

• Wow
Patrik V.
  • Laddar…
Där jag växte upp fanns det också en hund som skällde.
Hunden kallades allmänt "rubbade Runar" av samtliga grannar.
Det var två gator som stördes av hunden, totalt kanske 15 hushåll.

Men det här är en liten by, ingen vill stöta sig eller bråka. Så hunden fick skälla och när den slutligen dog 7 år senare var det mer eller mindre feststämning.

Finns fördelar också att växa upp på en lite ort, men det enda jag vill ha sagt med ovan är att jag rekommenderar faktiskt att ni inte knyter näven i fickan och väntar ut hunden.
Gör ett försök till att prata med ägarna om varför han skäller så mycket!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Att en hund vaktar sin tomt och då med skall lär man få acceptera. Även vår hund gör så och jag är lite kluven till det. Å ena sidan är det opraktiskt med risk att skrämma förbipasserande, å andra sidan är det ingen som kliver in på tomten frivilligt vilket jag är rätt nöjd med.

En hund som är utomhus och konstant skäller behöver man inte acceptera.
En hund som tar sig ut och ger sig på förbipasserande behöver man förstås inte heller acceptera.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I
K Klass0n skrev:
Gör ett försök till att prata med ägarna om varför han skäller så mycket!
Och om det inte hjälper? Anmäla efter att påtalat problemet lär troligen inte bli vidare anonymt om nu det är vad TS önskar.

Vi hade en granne för några år sen som spelade extremt hög musik på nätterna par gånger i månaden. Jag var borta en sväng och bad dem skruva ner en aning vilket de bara skrattade åt. Så vad skulle bli nästa steg? Anmäla? Det är en ganska stor åtgärd och vid detta lag inte vidare anonymt. Denna familjen hade ett visst våldskapital så det fick vara så med det. Nu några år senare har en del av familjen flyttat ut och det har lugnat ner sig en hel del men det pratas fortfarande i området om galningarna som spelade så husen skakade.

Missförstå mig dock inte, jag är för att prata i första hand men i dagens samhälle är det inte alltid den effektivaste vägen beroende på vem man är och hur gärna man vill få stop på det.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Om ni upplever hundskallen som en olägenhet kan det anmälas till miljö-och hälsoskyddsenheten hos kommunen, som någon skriver här ovan finns det ofta en e-tjänst. Tänk dock på att om du vill vara anonym kan du inte skicka något från en e-post som kan kopplas till dig och du behöver ringa med hemligt nummer. Många glömmer att det finns en offentlighetsprincip och allt du anger i ärendet kan också den du klagar på begära ut. Anonymitet gör också att du inte kan förvänta dig någon återkoppling i ärendet.

Misstänker du vanvård av hunden är det Länsstyrelsens djurskyddsenhet som du ska anmäla till.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Märkligt lagar vi har!
Om jag ställer mig och skriker åt alla som går förbi, eller hojtar högt långa perioder, då kan jag sannolikt dömas till förargelseväckande beteende.
Det är precis det som hundar som okynneskäller gör (fast på sitt språk).
Men då heter det att det är deras "naturliga beteende" och att man får stå ut med det :mad:

• Haha
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nej, om jag står i grinden och säger. "Här får du inte gå in." .....så är det samma sak som en hund som skäller på folk som passerar.

När jag står å skriker på dig, viftar och verkar allmänt aggressiv, då är det samma sak som när hunden biter dig och inget av det är ok.

Djur-myntet har två sidor, allt är inte bra med husdjur, men oftast så överväger fördelarna nackdelarna, även för omgivningen. Tex när jag är ute på hundpromenad så blir de flesta glada av att träffa mig (eller rättare sagt hunden), när jag eller du är ute själva så ser folk bara en grinig surgubbe.

• Gilla
  • Haha
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Märkligt lagar vi har!
Om jag ställer mig och skriker åt alla som går förbi, eller hojtar högt långa perioder, då kan jag sannolikt dömas till förargelseväckande beteende.
Men då heter det att det är deras "naturliga beteende" och att man får stå ut med det :mad:
Fast skulle man 'döma' djur enligt samma lagbok som man dömer människor så skulle det bli rätt galet.
Ser framför mig hur katter döms för jaktbrott, för att inte tala om djurplågeri när de 'leker' med sina byten.
Polisen skulle få skriva ut mycket böter angående urinerande på offentlig plats.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
agsom och 5 till
  • Laddar…
Och ni som delvis försvarar detta "naturliga beteende"...
Har ni funderat över varför man inte får ha en tupp i villaområde?

• Gilla
  • Wow
  • Haha
E_interiör och 8 till
  • Laddar…
Sorgligt En hund som skäller hela tiden låter inte som en lycklig hund. Bättre den får komma till ett annat hem där den får stimulans. Varför ska de ha hunden om den inte får vara en medlem i flocken? Eller har de nå behov av att den ska vakta deras hus? Fast det finns ju vältränade vakthundar som inte låter förrän man gått in på tomten, går man utanför följer de en bara med blicken. Tippar att de inte heller mår bra av att oavbrutet höra sin skällande hund. Och bra anmäla så den inte kommer lös och skadar någon ordentligt.

• Gilla
  • Wow
arkTecko och 8 till
  • Laddar…
Precis. Hundar som man uppfattar okynnes-skällande är ofta kontaktsökande. Där ute i hundgården (eller ensam hemma i lägenhet) är de skilda från flocken/flockledaren.

• Gilla
  • Wow
arkTecko och 6 till
  • Laddar…
Patrik V.
M MagHam skrev:
Och ni som delvis försvarar detta "naturliga beteende"...
Har ni funderat över varför man inte får ha en tupp i villaområde?
Ja du kan ju även undra varför vi inte får ha en älg som husdjur. Precis lika relevant, som att jämföra husdjur med icke husdjur.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Patrik V.
B Badrumsrenovering skrev:
Sorgligt En hund som skäller hela tiden låter inte som en lycklig hund. Bättre den får komma till ett annat hem där den får stimulans. Varför ska de ha hunden om den inte får vara en medlem i flocken? Eller har de nå behov av att den ska vakta deras hus? Fast det finns ju vältränade vakthundar som inte låter förrän man gått in på tomten, går man utanför följer de en bara med blicken. Tippar att de inte heller mår bra av att oavbrutet höra sin skällande hund. Och bra anmäla så den inte kommer lös och skadar någon ordentligt.
Vart har du kommit fram till slutsatsen att hunden skäller oavbrutet? Vissa har sina hundar för jakt och inte som sällskapsdjur.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.