Claes Sörmland
L Lida skrev:
Kolla jordabalken.
Dagvatten nämns inte i jordabalken.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
L Lida skrev:
Kolla jordabalken.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dagvatten nämns inte i jordabalken.
Jag vet inte om du hitta det men så är det bara det kan vara öppet vatten som rinner får du leda det i ett dike i gränsen skulle det vara att någon leder poolvattnet i dagvattnet som rinner in på grannen är det ett brott det får du absolut inte göra.

Claes Sörmland
L Lida skrev:
Jag vet inte om du hitta det men så är det bara det kan vara öppet vatten som rinner får du leda det i ett dike i gränsen skulle det vara att någon leder poolvattnet i dagvattnet som rinner in på grannen är det ett brott det får du absolut inte göra.
Nej det är inget brott att leda vatten över fastighetsgränser eller mellan tomter. Jag delar dagvattensystem i form av diken och rörledningar med flera grannar och ingen av oss gör något brottsligt. Det är en standardlösning för fastigheter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Nej det är inget brott att leda vatten över fastighetsgränser eller mellan tomter. Jag delar dagvattensystem i form av diken och rörledningar med flera grannar och ingen av oss gör något brottsligt. Det är en standardlösning för fastigheter.
Mellan tomter funkar ju, men inte så dagvattnet rinner in på tomten på gräsmattan funkar inte.

Claes Sörmland
L Lida skrev:
Mellan tomter funkar ju, men inte så dagvattnet rinner in på tomten på gräsmattan funkar inte.
Om man skulle vilja ordna med den lösningen grannarna emellan så går det också utmärkt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Om man skulle vilja ordna med den lösningen grannarna emellan så går det också utmärkt.
Det skulle inte jag gått med på, du vet väl att du inte får ens leda dagvatten på kommunens mark om det skulle vara så.

I många fall så är fastighetsägarens enda möjliga lösning att släppa ut vattnet på en annan tomt. Min granne gör det mot mig och vi har en gemensam lösning för att hantera det som ligger på min tomt. Det finns inga alternativ då det lutar uppåt i alla andra riktningar från grannens tomt.

Vattnet rann till mig innan grannen byggde också.

pacman42 pacman42 skrev:
I många fall så är fastighetsägarens enda möjliga lösning att släppa ut vattnet på en annan tomt. Min granne gör det mot mig och vi har en gemensam lösning för att hantera det som ligger på min tomt. Det finns inga alternativ då det lutar uppåt i alla andra riktningar från grannens tomt.

Vattnet rann till mig innan grannen byggde också.
Ja det fungerar om man är överens annars inte.

Claes Sörmland
L Lida skrev:
Det skulle inte jag gått med på, du vet väl att du inte får ens leda dagvatten på kommunens mark om det skulle vara så.
Om du som fastighetsägare inte vill ha en sådan lösning ska du naturligtvis inte inrätta den.

Det är annars standard att leda tomters dagvatten just till kommunens mark i form av ett allmänt dagvattenavlopp. Det regleras i lagen om allmänna vattentjänster och kan ge kommunen en skyldighet att inrätta ett sådant system.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
L Lida skrev:
Ja det fungerar om man är överens annars inte.
Vad hade jag och grannen för val? Om grannen gjort en stenkista utan rör till mig så hade vattnet ändå hamnat hos mig. Och då hade grannen inte gjort något fel. Nu har grannen en kisto med rör ut så vattnet fördröjs och rören längre ned hinner ta emot det.

L Lida skrev:
Varför skulle det fungera "mellan tomter" men inte över tomtgräns enligt dig?
"Mellan tomter" finns ju inte...
Antingen är något på den ena eller andra sidan av gränsen.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Varför skulle det fungera "mellan tomter" men inte över tomtgräns enligt dig?
"Mellan tomter" finns ju inte...
Antingen är något på den ena eller andra sidan av gränsen.
Eller på bägge...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.