Det där är olika i olika kommuner. I min kommun finns en asbestcontainer på avfallsstationen som privatpersoner kan använda kostnadsfritt.

Eftersom det gått så länge och du inte klarat av situationen hittills så ska du inte försöka själv igen. Jag tycker absolut att du ska ta hjälp av en utomstående person. Det behöver inte vara en jurist, men en person som är en erfaren ledare och som med lätthet kan hantera besvärliga människor. Om du känner att du behöver stöd av en jurist så är det ett bra råd att kontakta villaägarna som någon skrev. Kolla med dem men jag tror att du kan bära ut alla lådor osv på deras tomt, sedan göra precis vad du vill med garaget. Ifall grannarna anser att garagebyggnaden är deras så har de redan haft all tid i världen på sig att flytta den. Du kan sätta upp hinder för bilparkering på din tomt.

Att flytta ut prylarna på eget bevåg tror jag räknas som egenmäktigt förfarande. Visserligen ett brott som har väldigt låg prioritet för utredning hos polisen. Skulle tro att så länge du inte själv ringer polisen och erkänner brottet så läggs utredningen ned.

Om din granne ställer en låda på din tomt, i din bod, och du inte vill ha den där, får du då inte flytta över den till grannens tomt? Det tror jag att du får, iaf om du meddelar dem veckan före och direkt efter. Men som jag skrev, kolla med juristerna på villaägarna, de är experter på denna typ av problem, och det kostar inget mer än medlemsavgiften.

åk till claes ohlsson.
köp den billigaste och minsta pressenning du kan hitta.
en dag dom inte är hemma tömmer du hela garaget och ställer prylarna på deras tomt.
därefter lägger du mini presseningen över alla prylarna dem har.
sen hoppas du på att de börjar regna lite lätt.
kommer dom sen och klagar på att sakerna blivit vatten skadat så kan du säga att de har dem själva att skylla att dom har lagrat så mycket i Ditt garage.

In my home country we would brought a case of beers, rung up a few bros, had a party and then when everyone was feeling frisky, lifted up the whole shed "lock, stock and barrels " and very politely with a great deal of love - laughter and singing placed it in the appropriate place. And then we would of dug a hole for a hungi in the vacant space cooked up some kie and invited the ladies over to have a feast. But this ain't a so fun place so just give them a week, a month and then claim the shed and contents as your own and do with it as you please.

Även om det skulle vara egenmäktigt förfarande att flytta grejerna som tidigare ägare lovat att de ska få förvara till deras egen tomt så tror jag de skulle bli utskrattade om de ringde och polisanmälde att någon har lämnat tillbaka deras grejer mot deras vilja ;-)

Fråga lite fint om det är ok att du sätter upp ett skjul på deras gård och förvarar dina saker i... Skämt åsido. Jag skulle personligen ta ett kort samtal med juridiskt kunnig på området och sedan skrida till verket. Manipulerande energisugande tanter är ganska tröttsamt.

Göran.W
Man får än så länge riva eternit själv och dom flesta tippar tar emot eterniten gratis men dom vill man ringer innan så dom kan gräva ner det direkt.
Tar man därimot dit en firma att riva det blir det dyrt på riktigt.
Personligen hade jag bara sagt till dom att hämta skiten för jag ska riva skjulet och är sakerna kvar åker dom med till tippen.
Tror det blir väldigt svårt för dom att kläma åt en juridiskt iom skjulet står på ens egna tomt.

Jag har nu rensat bort ett antal inlägg i den här tråden som antyder att en lösning skulle kunna vara mordbrand. Ja även att tända eld på ett skjul räknas som mordbrand och är ett grovt brott, den typen av inlägg vill vi inte ha på byggahus.

Göran.W skrev:
Tror det blir väldigt svårt för dom att kläma åt en juridiskt iom skjulet står på ens egna tomt.
Ja, för precis som det inte finns papper på att de fått sätta upp skjulet på TS tomt och använda det så finns det ju inte papper på att det inte är TS som äger skjulet och de bara har lurat honom i alla år.

Meddela att från nästa månads skifte tar du ut 1500 kr i hyra. Vägrar dom kan du få hjälp av Kronofogden att driva in pengarna eller vräka dom.

Vad är då parkeringen vid vägens nuvarande ände värd (nya grannen) i hyra för att motivera att anlägga en parkering på egna tomten som kräver en hel del arbete med stödmur och utfyllnad. Mina syften är inte att markera tomtgränser eller tjäna pengar utan att i framtiden slippa osämja liknade skjulet, om jag vill nyttja vägens förlängning vid avstyckning eller bygga stugor åt mina barn i framtiden.

Det blir förvånansvärt många dåliga svar tycker jag, som bara kan ge ytterligare problem. Du kan inte ställa en massa skräp på deras tomt. Du ska inte elda. Du ska inte hota. Var cool och fortsätt låt snäll.

Två vägar att gå:
-riv skiten snabbt och flinkt så det bara blir en grusad plätt kvar, och överlåt bevisbörda och juridik till grannarna om de blir missnöjda.

-eller den bättre vägen. Kontakta en juridisk rådgivare som inte kostar skjortan så du har honom i ryggen, och delge dom sedan vad som kommer att ske i steg efter steg om de inte tömmer skjulet. Brevledes förstås. Sista gången med rek.
Ge dom generöst tre månader.
Sen riv.
Då har du bra på fötterna om de skulle vilja bråka.

Alla hus jag har tittat på har haft en tomtkarta med i prospektet. Det finns väl ingen som köper ett hus utan det? Din nya granne borde veta var gränsen går. Du kan visa din tomtkarta för din nya granne och förklara att de parkerar på din tomt och att det inte är okej. Om de säger att de blivit lovade parkering på din tomt skall du be att få se servitutet. Ingen kan lova tillträde till någon annans tomt. Servitut på väg är, som ett tidigare inlägg sagt, inte servitut på parkering, inte ens parkering på vägen.
Om de försöker snyfta och skylla ifrån sig på tanterna måste du sätta ned foten meddetsamma och be dem ta sina klagomål till tanterna. Din tomt är din.

Jag tycker dessutom att ett staket är en fin markering av din tomt. Det kan vara lågt så man kan kliva över det om du vill, men det visar att det fakitiskt är någons mark och inte allmänning man tar sig in på. Sätt staketet runt hela tomten men lämna öppet över vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.