26 223 läst ·
128 svar
26k läst
128 svar
Grannens byggnad på min tomt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det framgår inte om hela skjulet står på din mark eller om en del står på grannens och del del på din mark.
Protte
Protte
Medlem
· Östergötland
· 15 inlägg
Tack för alla kommentarer.
Hela byggnaden står inne på min tomt med en väg mellan detta och deras tomter.
Vägen tillhör min fastighet men de har servitut att köra på den.
Hela byggnaden står inne på min tomt med en väg mellan detta och deras tomter.
Vägen tillhör min fastighet men de har servitut att köra på den.
Varför bär du inte bara över grejerna till grannen. Sedan kan du ju fundera på om du vill riva skjulet eller bara sätta ett lås på det?Richard Lindgren skrev:
Jag tvivlar på att du kan dömas för egenmäktigt förfarande om du bär över grannens prylar alternativt bereder dem möjlighet att själva bära.
Om du däremot bara sätter ett lås på skjulet kan du nog få problem.
Kontakta en jurist om du är osäker på hur du bäst går tillväga.
Har de servitut på något annat?Richard Lindgren skrev:
Byggnaden är helt och hållet din. Det är snarare DOM som gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande om de nyttjar ditt skjul utan ditt tillstånd.
Medlem
· Östergötland
· 15 inlägg
De har bara servitut på vägen, inget annat.
Jag skulle inte tveka en sekund till (12 år för sent) att erbjuda damerna 2 veckor att flytta grejerna, inklusive boden. Sen flyttar du grejerna, och river boden.
Nån j-vla måtta får det väl vara? 12 år...
Nån j-vla måtta får det väl vara? 12 år...
En fråga bara: Låter du den nya grannen parkera på din tomt också, eller har jag missförstått texten?
Ett servitut att nyttja vägen är ju definitivt inte samma sak som "gratis parkering".
Jag skall villigt erkänna att jag blir frustrerad när jag läser ditt inlägg. Varför låter du folk trampa på dig?
Jag gissar att orsaken till dina problem bottnar i någon form av konflikträdsla? Jag kan ha fel, men jag tycker mig känna igen vissa drag... (absolut inget illa menat).
Ett servitut att nyttja vägen är ju definitivt inte samma sak som "gratis parkering".
Jag skall villigt erkänna att jag blir frustrerad när jag läser ditt inlägg. Varför låter du folk trampa på dig?
Jag gissar att orsaken till dina problem bottnar i någon form av konflikträdsla? Jag kan ha fel, men jag tycker mig känna igen vissa drag... (absolut inget illa menat).
Medlem
· Östergötland
· 15 inlägg
Det stämmer nog lite med konflikträdsla!
Folk slutar aldrig att förvåna en.
Att vara snäll är inget alternativ längre som föregående har skrivit så ge dom en vecka eller två att få bort sin skit sen är det bara att riva.
Alternativt för skojs skull ställa skjulet i hennes hörn med dom vita möblerna
Att vara snäll är inget alternativ längre som föregående har skrivit så ge dom en vecka eller två att få bort sin skit sen är det bara att riva.
Alternativt för skojs skull ställa skjulet i hennes hörn med dom vita möblerna
Tycker du ska försöka lägga fram ärendet för dina grannar precis som du vill ha det. Sen kanske erbjuda dom att ni gemensamt träffar ett avtal hur dom ska avveckla sin byggnad. Om det misslyckas så kontakta en kunnig jurist för att få råd hur du ska göra. Och med kunnig menar jag en som har erfarenhet av liknande situationer och kan visa på referenser. Jag har själv goda erfarenheter av ett liknande ärende. Det tog 4 år från första kontakten tills vårt ärende var avgjort men då hade vi inte den "bästa" advokaten utan det hade motparten. Därav den långa tiden från start till mål.
Det borde inte behövas några advokater. Det borde räcka att upprepa vad tanterna lovat för flera år sen. Fast det kanske inte räcker. De verkar ju uppfinna nya muntliga avtal. Men om du upprepar vad du anser att ni kommit överens om så kanske det går in. Tjat hjälper ibland.