64 741 läst ·
176 svar
65k läst
176 svar
Grannens byggnad går in över tomtgräns
Jodå, visst får du ställa upp en husvagn på din mark*, men den får inte stå där permanent, utan måste flyttas då och då.Tessebubblan80 skrev:
*)Om det inte råkar finnas några specialregler just hos dig givetvis
Å det var ju ändå bra. Nu får vi ju se om jag får tomten men blir det inte den så blir det en annan.useless skrev:
Jasså? Kan man flytta runt den lite på tomten då eller? Men sova i den får man väl inte? Vi har en husvagn uppställd på en kompis mark sedan 4 år tillbaka och vi bor där hela somrarna men det är jordbruksfastighet så ingen har gnällt hittills. Men på tomten blir det nog svårare med eventuellt griniga grannar. HahaDowser4711 skrev:
Sök förhandsbesked hos kommunen eller lägg in en klausul i köpeavtalet att köpet går tillbaks om fastigheten inte får bebyggas som ni vill. Annars kanske ni sitter med en oanvändbar fastighet...Tessebubblan80 skrev:
Det finns ett helt nytt förhandsbesked på tomten från i år. Det är utanför detaljplanerat område också.useless skrev:
En fråga till, ni är ju så kunniga här! Är det någon skillnad på att ansöka om bygglov på fritidshus eller ”riktigt hus”? Jag har googlat, tro mig men Google suger numera tycker jag. Får bara upp dåliga alternativ till min sökning. Det måste väl vara olika regler?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...efriade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/tomt/Tessebubblan80 skrev:
Jo det bör inte vara några problem. Det handlar mer om delegation. Oftast kan handläggaren ta ärendet på sin delegation om det stämmer med fhb.Tessebubblan80 skrev:
Skillnaden på fritidshus är att du inte behöver uppfylla tillgänglighetskraven och energi.