Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Och då antar jag att jag inte får ställa min stackars husvagn på tomten heller fören det står en byggnad där. Visst? Denna jävla byråkrati i det här landet 🙄
Jodå, visst får du ställa upp en husvagn på din mark*, men den får inte stå där permanent, utan måste flyttas då och då.

*)Om det inte råkar finnas några specialregler just hos dig givetvis

• Gilla
Frollan61 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns inget som heter "typa om till boningshus" längre. Tidigare hade fritidshus och permanentbostäder olika taxeringskoder hos skatteverket, men det är borttaget sen några år tillbaks.

Det är fullt tillåtet att bygga ett fritidshus och sen bosätta sig där permanent.
Å det var ju ändå bra. Nu får vi ju se om jag får tomten men blir det inte den så blir det en annan.

• Gilla
muppenx och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jodå, visst får du ställa upp en husvagn på din mark*, men den får inte stå där permanent, utan måste flyttas då och då.

*)Om det inte råkar finnas några specialregler just hos dig givetvis
Jasså? Kan man flytta runt den lite på tomten då eller? Men sova i den får man väl inte? Vi har en husvagn uppställd på en kompis mark sedan 4 år tillbaka och vi bor där hela somrarna men det är jordbruksfastighet så ingen har gnällt hittills. Men på tomten blir det nog svårare med eventuellt griniga grannar. Haha

Utan grannens byggnad är det inte en tomt...

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Å det var ju ändå bra. Nu får vi ju se om jag får tomten men blir det inte den så blir det en annan.
Sök förhandsbesked hos kommunen eller lägg in en klausul i köpeavtalet att köpet går tillbaks om fastigheten inte får bebyggas som ni vill. Annars kanske ni sitter med en oanvändbar fastighet...

• Gilla
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Utan grannens byggnad är det inte en tomt...
Hur menar du?

useless useless skrev:
Sök förhandsbesked hos kommunen eller lägg in en klausul i köpeavtalet att köpet går tillbaks om fastigheten inte får bebyggas som ni vill. Annars kanske ni sitter med en oanvändbar fastighet...
Det finns ett helt nytt förhandsbesked på tomten från i år. Det är utanför detaljplanerat område också.

• Gilla
Stefan 7306
  • Laddar…
Hur menar du?
Att det är stor skillnad på tomt och fastighet.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att det är stor skillnad på tomt och fastighet.
Men du skrev utan grannens byggnad. Ursäkta om jag är trög 😉

En fråga till, ni är ju så kunniga här! Är det någon skillnad på att ansöka om bygglov på fritidshus eller ”riktigt hus”? Jag har googlat, tro mig men Google suger numera tycker jag. Får bara upp dåliga alternativ till min sökning. Det måste väl vara olika regler?

Det finns ett helt nytt förhandsbesked på tomten från i år. Det är utanför detaljplanerat område också.
Vad står det i fhb? Är det enbostadshus eller fritidshus?

S Stefan 7306 skrev:
Vad står det i fhb? Är det enbostadshus eller fritidshus?
enbostadshus kan man inte välja fritidshus då? Det är galet mycket regler.

useless useless skrev:
[länk]
Skall läsa igenom. Tack!

enbostadshus kan man inte välja fritidshus då? Det är galet mycket regler.
Jo det bör inte vara några problem. Det handlar mer om delegation. Oftast kan handläggaren ta ärendet på sin delegation om det stämmer med fhb.

Skillnaden på fritidshus är att du inte behöver uppfylla tillgänglighetskraven och energi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.