Homo Sapiens
Tack så mycket allihopa för givande svar. Jag har hört av mig till kommunen om vilka krav jag vill ska synas i beslutet och funderar på att ta det vidare uppåt då bygghandläggaren verkar vilja lösa det "under bordet" utan ett förnyat bygglov.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Det står dig fritt att sätta vilka krav du vill. Kommunen kommer att fatta sitt beslut. oavsett.
 
Homo Sapiens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det står dig fritt att sätta vilka krav du vill. Kommunen kommer att fatta sitt beslut. oavsett.
Jag kan ju neka totalt att bygga närmare än 4,5 ifrån. Det kan de väl inte sätta sig emot?
Så att de går med på att brandsäkra och flytta dörren känns väl som en rimlig kompromiss?
 
Homo Sapiens Homo Sapiens skrev:
Jag kan ju neka totalt att bygga närmare än 4,5 ifrån. Det kan de väl inte sätta sig emot?
Så att de går med på att brandsäkra och flytta dörren känns väl som en rimlig kompromiss?
Nej du kan inte neka så länge det inte är attefallshus eller friggebod närmare tomtgräns. I normalt fall med bygglov närmare gräns än 4,5m om inte annat står i detaljplanen så är det en avvikelse och granneåhörande som du ger input till.
Därefter gör kommunen en avvägning och bedömning om din belastning/synpunkt är rimligt krav i förhållande till grannens rätt att bygga.
Byggnation närmare tomtgräns är ju egentligen bara ur brandskyddssynpunkt som du har något att komma med då det kan begränsa din möjlighet att bygga något där.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Maalox
T TypRätt skrev:
Grannen lär inte bli sur på TS efter som det är kommunen som har tabbat sig.
Vad jag menar är att en eventuell överklagan av TS kan försena bygglovet med 4-6 månader, beroende på LS handläggning, fortsatt handläggning hos kontoret etc. Det kan ju resultera i frustation hos grannen. Jag menar inte att TS skall strunta i att överklaga, utan ville bara belysa att det kan upplevas komplext då det kan få följder i relationen till grannen.
 
Homo Sapiens Homo Sapiens skrev:
Jag kan ju neka totalt att bygga närmare än 4,5 ifrån. Det kan de väl inte sätta sig emot?
Så att de går med på att brandsäkra och flytta dörren känns väl som en rimlig kompromiss?
Du har som sagt inte vetorätt. Grannehörande handlar om att kommunen måste ta in synpunkter från grannar om någon vill bygga med en mindre avvikelse från detaljplanen. Synpunkterna blir en del av beslutsunderlaget.

Nu har detta inte fungerat. Det är ett formellt fel. Bygglovet blir per automatik återförvisat om du överklagar. Borde gå att få fram en frivillig ändring av lovet. Då kan du dra tillbaka överklagandet.

Men att grannen lovar att bryta mot det givna bygglovet skulle jag inte lita på.

Observera att överklagandet inte behöver betyda att ngt ändras. Bara att de sköter formalia rätt nästa gång.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du har som sagt inte vetorätt. Grannehörande handlar om att kommunen måste ta in synpunkter från grannar om någon vill bygga med en mindre avvikelse från detaljplanen. Synpunkterna blir en del av beslutsunderlaget.

Nu har detta inte fungerat. Det är ett formellt fel. Bygglovet blir per automatik återförvisat om du överklagar. Borde gå att få fram en frivillig ändring av lovet. Då kan du dra tillbaka överklagandet.

Men att grannen lovar att bryta mot det givna bygglovet skulle jag inte lita på.

Observera att överklagandet inte behöver betyda att ngt ändras. Bara att de sköter formalia rätt nästa gång.
Kan grannen ansöka om ändring i befintligt bygglov där flytt av dörr och ny uppbyggnad av vägg med brand -fördröjande material (eller vad det nu kallas) finns med? Om detta kommer in och TS hörs på nytt och sedan godkänns borde det väl kunna slippa ta den långa vändan via en överklagan. Detta förutsätter ju dock att handläggaren vill så för sitt misstag och inte debitera grannen något för ändringen samt att det handläggs så kvickt att TS inte känner sig tvungen att överklaga för att överklaganstiden håller på att rinna ut.
 
Homo Sapiens
T TypRätt skrev:
Kan grannen ansöka om ändring i befintligt bygglov där flytt av dörr och ny uppbyggnad av vägg med brand -fördröjande material (eller vad det nu kallas) finns med? Om detta kommer in och TS hörs på nytt och sedan godkänns borde det väl kunna slippa ta den långa vändan via en överklagan. Detta förutsätter ju dock att handläggaren vill så för sitt misstag och inte debitera grannen något för ändringen samt att det handläggs så kvickt att TS inte känner sig tvungen att överklaga för att överklaganstiden håller på att rinna ut.
Det är det jag har lagt förslag till, att dokumenten för brandskyddsöversikten ändras och att ritningen för vart dörren ändras likaså, samt att detta står i beslutet men det ville hon inte. Jag hörde av mig till länsstyrelsen och de skulle undersöka saken så jag får se om hon blir stressad på kontoret och åtgärdar hennes misstag med att "glömma" mina åsikter.
 
T TypRätt skrev:
Jo men här är det ju inte fråga om att inte vilja tillåta bygget utan bara vissa förändringar som det verkar att grannen går med på. Nu blir ju grannen tvunget att inte följa denna överenskommelse efter som gällande bygglov säger att dörren ska vara mot TS. Grannen lär inte bli sur på TS efter som det är kommunen som har tabbat sig.
Det grannen kan bli sur över är väl fördröjningen av projektet som överklagandet innebär.
 
Homo Sapiens Homo Sapiens skrev:
Det är det jag har lagt förslag till, att dokumenten för brandskyddsöversikten ändras och att ritningen för vart dörren ändras likaså, samt att detta står i beslutet men det ville hon inte. Jag hörde av mig till länsstyrelsen och de skulle undersöka saken så jag får se om hon blir stressad på kontoret och åtgärdar hennes misstag med att "glömma" mina åsikter.
Beslutet är taget och det kan inte ändras nu. Det är inget handläggaren kan göra ngt åt vare sig hon vill eller inte.

Det som händer om du överklagar är med största sannolikhet att ärendet ”återförvisas till kommunen för vidare handläggning” pga formaliafel. Bygglovsprocessen får göras om med granneutskick.

När det gäller brandskydd är det tyvärr så att lite ”först till kvarn” ofta gäller. Dvs grannen kan bygga utan brandskydd och du blir tvungen att brandskydda i framtiden om du väljer att bygga nära grannen. Men du kan påpeka det i ditt yttrande så får kommunen besluta om de vill ”tvinga” grannen att brandsäkra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag kanske missade det. Men vad säger dp? Det är den springande punkten. För är det inom dp så är det klart. är det utanför dp så kan du överväga formalian. Då börjar allting om igen och du får chansen att yttra dig. Om det gör någon skillnad är en annan sak.

Men varför vill grannen ha dörren mot er fastighet? Han kan precis öppna dörren. han får inte vingla till.
Tycker det verkar vara illa genomtänkt.
 
M MetteKson skrev:
Det grannen kan bli sur över är väl fördröjningen av projektet som överklagandet innebär.
Ja men då lär ju grannen främst bli sur på Kommunen som inte hanterade inkomna åsikter redan i första vändan. Det är ju inte TS fel att de sjabblade bort hans input. Det tror jag grannen förstår också.
 
M MetteKson skrev:
Beslutet är taget och det kan inte ändras nu. Det är inget handläggaren kan göra ngt åt vare sig hon vill eller inte.

Det som händer om du överklagar är med största sannolikhet att ärendet ”återförvisas till kommunen för vidare handläggning” pga formaliafel. Bygglovsprocessen får göras om med granneutskick.

När det gäller brandskydd är det tyvärr så att lite ”först till kvarn” ofta gäller. Dvs grannen kan bygga utan brandskydd och du blir tvungen att brandskydda i framtiden om du väljer att bygga nära grannen. Men du kan påpeka det i ditt yttrande så får kommunen besluta om de vill ”tvinga” grannen att brandsäkra.
Beslut kan ändras (36-38 §§ förvaltningslagen) av första instans. Problemet här är att en sådan ändring som önskas skulle ses som till nackdel för en enskild.

Instämmer med övriga att en överklagan är enklaste vägen att gå. Bra om det går att visa att yttrandet faktiskt tagits emot av kommunen, tex genom ett autosvar eller dylikt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Homo Sapiens
G Genomklok skrev:
Beslut kan ändras (36-38 §§ förvaltningslagen) av första instans. Problemet här är att en sådan ändring som önskas skulle ses som till nackdel för en enskild.

Instämmer med övriga att en överklagan är enklaste vägen att gå. Bra om det går att visa att yttrandet faktiskt tagits emot av kommunen, tex genom ett autosvar eller dylikt.
Har ju studerat juridik så jag har skickat dessa. Samt att hon inte varit enligt servicen samma kapitel efterlyser.

Överklagan går in på fredag om hon inte ändrar. Grannen är ju med på ändringarna så kan ju omöjligt ses som en nackdel för dem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.