65 622 läst ·
126 svar
66k läst
126 svar
Grannens byggarbetare använder min uppfart hela tiden
Verkar inte som att någon har ställt sig frågan, hur kommer potentiella köpare av nya huset att resonera? De kommer ju tro att infarten till sitt hus går via din tomt. Sätter du inte upp tydligen markering (du behöver inte göra ett tjusigt staket, ta något skit bara och ta bort när bygget är klart) så kommer du fortsätta detta problemet med nya ägaren.
Lösningen är busenkel, sluta med dialog och sätt upp stolp/tejp/staket/skrot/stora stenar osv.
Lösningen är busenkel, sluta med dialog och sätt upp stolp/tejp/staket/skrot/stora stenar osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ännu mer intressant är ju hur det är meningen att man skall ta sig till detta nybyggda hus när deet är färdigt. Om enda vägen dit går över TS mark.Viking_J skrev:
Verkar inte som att någon har ställt sig frågan, hur kommer potentiella köpare av nya huset att resonera? De kommer ju tro att infarten till sitt hus går via din tomt. Sätter du inte upp tydligen markering (du behöver inte göra ett tjusigt staket, ta något skit bara och ta bort när bygget är klart) så kommer du fortsätta detta problemet med nya ägaren.
Jag brukar inte uppmana till tvivelaktiga lösningar... Men, förbered dunk och slang så att nästa gång du kommer hem och de står där så är du redo att börja slanga ur soppa. Drivmedel är dyrt idag så det är ju klart man vill ta tillvara på de dyrbara dropparna man har på sin egen fastighet
Lägg ut en spiklist på uppfarten...M MoveMe skrev:Hej,
Har ett företag till granne som styckat 2 tomter bredvid min fastighet, under byggandet av deras ena hus som ändå är det som ligger längre bort ifrån min tomt så har byggarna gång på gång använt min uppfart som parkering. Nu när ett hus är färdigt har de satt staket mot det första huset så att köparen till det nya huset vet sin tomtgräns. De har även byggt staket mot gatan. Däremot har de lämnat det fritt mot min tomt. Vilket nu är enda infart in till den obebyggda tomten, så det är uppenbart att de kommer att använda min tomt som infart. Jag undrar vad kan jag göra? Ska jag bygga staket på min sida? Men hittar inte tomtmarkeringarna. Kan jag göra nåt som förbjuder dom att använda min tomt? Jag har sagt till flera gånger, till byggarna men de har bara ignorerat mig, så det hjälper inte att prata med dem.
Har du varit passiv medlem i fyra år och väntat på att få skriva det här? Välkommen.R Rekasta skrev:
Håller de på, att köra genom din tomt, eller din väg - sätt en bom,. Stäng vägen, så svarade mig en kommunal politiker.M MoveMe skrev:Hej,
Har ett företag till granne som styckat 2 tomter bredvid min fastighet, under byggandet av deras ena hus som ändå är det som ligger längre bort ifrån min tomt så har byggarna gång på gång använt min uppfart som parkering. Nu när ett hus är färdigt har de satt staket mot det första huset så att köparen till det nya huset vet sin tomtgräns. De har även byggt staket mot gatan. Däremot har de lämnat det fritt mot min tomt. Vilket nu är enda infart in till den obebyggda tomten, så det är uppenbart att de kommer att använda min tomt som infart. Jag undrar vad kan jag göra? Ska jag bygga staket på min sida? Men hittar inte tomtmarkeringarna. Kan jag göra nåt som förbjuder dom att använda min tomt? Jag har sagt till flera gånger, till byggarna men de har bara ignorerat mig, så det hjälper inte att prata med dem.
Och han hade rätt. Stäng vägen på det har du rätt till. Hade samma problem.
Jo så det lutar mot att jag sätter upp ett staket som stänger in deras tomt först så det inte ser ut som att min infart ingår i tomtköpet och då hoppas jag de tar ned sitt staket mot gatan. Löser nog inte parkeringsfrågan om jag inte bygger 30-35 meter staket till... men blomlådor va en finare idé tycker jag.Viking_J skrev:
Stundom tycker jag att det är kommunens fel också som godkände bygglovet. Det står i detaljplanen att alla tomter måste vara 1000kvm, men deras båda tomter består till 50% av berg och båda tomterna är smala som 2st L så det är inte så mycket yta maskinerna kan röra sig på, särskilt nu när en tomt är såld också.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Kan ju meddela dig att varken ev bilar eller dess bensin blir din egendom bara för att någon valt att ställa bilen på din tomt.R Rekasta skrev:
Min tidigare granne på sommarstället hänvisade hantverkare till att naturparkera på min skogstomt (trots att han hade plats på sin garageuppfart). Trodde det var tillfälligt först, men när det stod klart att han satt det i system så gick jag fram till honom och sa att jag inte tycker det är ok att han har min tomt som gästparkering. Svaret jag fick var att jag själv kunde gå in och prata med hans hantverkare och be dom att flytta på bilen !
Mitt svar blev:
Om inte bilen är borta om 30 minuter ringer jag polisen. Sedan bara lämnade jag honom. Kollade efter 30 minuter, bilen var flyttad då ... och gästparkeringen på min tomt upphörde efter det.
Kan nämnas att numera har det flyttat in en supertrevlig granne till den fastigheten, så inga mer dispyter där inte
Så mitt råd, ta ingen diskussion, meddela bara fastighetsägaren att du ringer polisen om dom inte flyttar på bilen. Därefter går du bara utan vidare diskussion.
Du ska inte ta den diskussionen med hantverkarna, det ska den göra som anlitat dom och som inte anvisat hantverkarna en legal parkering.
Mitt svar blev:
Om inte bilen är borta om 30 minuter ringer jag polisen. Sedan bara lämnade jag honom. Kollade efter 30 minuter, bilen var flyttad då ... och gästparkeringen på min tomt upphörde efter det.
Kan nämnas att numera har det flyttat in en supertrevlig granne till den fastigheten, så inga mer dispyter där inte
Så mitt råd, ta ingen diskussion, meddela bara fastighetsägaren att du ringer polisen om dom inte flyttar på bilen. Därefter går du bara utan vidare diskussion.
Du ska inte ta den diskussionen med hantverkarna, det ska den göra som anlitat dom och som inte anvisat hantverkarna en legal parkering.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det kan säkert gå lättare att skrämma upp en "vanlig" granne med hot om om polis, än en luttrad entreprenör. Det är rätt liten chans att polisen gör något om du anmäler.
En karta eller ritning hade varit bra för att förstå belägenheten. När styckningen av tomten gjordes borde infartsfrågan ha lösts, i ett sånt fall är väl grundlösningen att innersta tomten tar väg över den andra avstyckade tomten som ligger närmst vägen, inte att man går över en annan tomt.M MoveMe skrev:Jo så det lutar mot att jag sätter upp ett staket som stänger in deras tomt först så det inte ser ut som att min infart ingår i tomtköpet och då hoppas jag de tar ned sitt staket mot gatan. Löser nog inte parkeringsfrågan om jag inte bygger 30-35 meter staket till... men blomlådor va en finare idé tycker jag.
Stundom tycker jag att det är kommunens fel också som godkände bygglovet. Det står i detaljplanen att alla tomter måste vara 1000kvm, men deras båda tomter består till 50% av berg och båda tomterna är smala som 2st L så det är inte så mycket yta maskinerna kan röra sig på, särskilt nu när en tomt är såld också.
Om det nu är så bergigt finns det väl en risk att man i ett nästa steg söker servitut för att använda din infart.
Om du blockerar min infart så har du dig själv att skylla, är du kanske en sv byggarna som är där?P Paintball1 skrev:
Eller är det du som äger byggföretaget,
Jag hade ordnat bortforsling av de bilar som blockerat min infart.
Köp ut ett par storsäckar med grus eller jord. Det kan säkert ändå gå åt till något trädgårdsprojekt nästa år.
Under tiden kan de ju stå på lämpligt ställe.
Under tiden kan de ju stå på lämpligt ställe.
1. Sätt skylt som informerar om att det är din tomt.
2. Köp lecablock och långa reglar så att det blir en sittbänk eller motsvarande. Skruva ihop allt om du har tillgång till det. Ställ på din tomt och tydligt markera att här är ingen förbifart/parkering för övriga.
Du kanske skrev tidigare men är det en grusad uppfart dom använder sig av?
2. Köp lecablock och långa reglar så att det blir en sittbänk eller motsvarande. Skruva ihop allt om du har tillgång till det. Ställ på din tomt och tydligt markera att här är ingen förbifart/parkering för övriga.
Du kanske skrev tidigare men är det en grusad uppfart dom använder sig av?