65 593 läst ·
126 svar
66k läst
126 svar
Grannens byggarbetare använder min uppfart hela tiden
Slå ner några stolpar/pinnar och dra band som staket. Sätt upp lappar på banden att yttrycksmätning pågår marken får ej beträdas eller nått annat hitte-på. Avsluta med något myndighetsaktigt som kontrollenheten ekologisk vegetation i tätområde… typ
Ja då blir det lite bökigt. Du kan ju alltid banka ned små "spätt" i backen som sticker upp någon halvmeter och hoppas det gör att dom inte åker på din tomt. Fot anglar eller liknande kan även det vara effektivt. Sätt upp få av dessa jordankare med pinnar och köp stängsel på biltema och sätt upp. Kanske billigare lösning. Eller slå ned billiga träpålar i backen om sådana finns?M MoveMe skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Skön granne som ger sig rätten att bestämma över din parkering. Vilket jävla rikspucko.M MoveMe skrev:
Jag skulle ge idioten en chans till genom att prata med honom och säga att du inte accepterar att han använder din uppfart.
Om det händer igen så parkerar du in hans fordon och åker kommunalt till jobbet och svarar inte telefon när han ringer.
Köp koner och spänn ett rep och skriv en skylt "parkering förbjuden". När bygget är klart så behövs inte staketet och du vill inte ha ett staket så onödig investering.M MoveMe skrev:
Om det inte går att komma till granntomten utan att passera din tomt hur har de fått igenom avstyckning hos lantmäteriet. Du borde prata med dem. Nästa frågeställning hur kan kommunen bevilja bygglov om det inte går att komma in på tomten. Ring kommunen och fråga hur de har tänkt.
Redigerat:
Sätt upp en skylt om kamerabevakning vid infarten. Kommer förmodligen hjälpa föga i sig.
Då informerar du byggledaren per tele men framförallt mail att faktura med markhyra kommer skickas för nyttjande av mark per kvadratmeter.
Fortsätter dom ändå, ja skicka en faktura helt enkelt, och då med reg.nummer på fordon som det gäller. Finns ju många sätt idag att fakturera som privatperson
Jag hade några som kontinuerligt använde min tomt som vändplan vid busshållplatsen, trots att det är gott om utrymme att vända på vägen om man planerar sin körning.
För mig räckte det dock att parkera reservbilen på tvärsen under en vecka. Men då ska man ha en reservbil också..
Då informerar du byggledaren per tele men framförallt mail att faktura med markhyra kommer skickas för nyttjande av mark per kvadratmeter.
Fortsätter dom ändå, ja skicka en faktura helt enkelt, och då med reg.nummer på fordon som det gäller. Finns ju många sätt idag att fakturera som privatperson
Jag hade några som kontinuerligt använde min tomt som vändplan vid busshållplatsen, trots att det är gott om utrymme att vända på vägen om man planerar sin körning.
För mig räckte det dock att parkera reservbilen på tvärsen under en vecka. Men då ska man ha en reservbil också..
först kan du skriva vilket företag det är brukar hjälpa sen kan hyra ett bygg staket behöver inte vara permanentM MoveMe skrev:Säga till har INTE hjälpt så får väl sätta upp staket. Men det är rätt fint med öppen tomt och huset ligger på en höjd så det blir tråkigt att behöva rama in det pga av ett girigt företag.
Ena huset är ju färdigbyggt. Men med sämre bostadsmarknad så har de inte kunnat sälja den andra tomten än, så jag antar att de kommer att ha tomtvisning och alla kommer parkera hos mig. Under tiden behöver de nog ändå börja bygga för att bygglovet går ut. Kan man motsätta sig bygglovet om det gått ut?
J Jaggatagga skrev:
Det var det jag gjorde. Ringde kommunen om de inte hade någon tillsyn på pågående bygglov och försökte prata med den som hade ansvar och om mina parkeringsproblem. Först sa hon att parkeringsfrågan hade inte med kommunen att göra. Sen sa hon att jag kunde testa att lämna in ett tillsynsärende. Det var därför jag egentligen startade denna tråd. Osäker på om jag skulle gå den vägen, vänta på kommunens agerande eller sätta upp ett staket som helt stänger in tillgängligheten till grannens obebyggda tomt bara, men då behöver jag vara 110% säker vart tomtgränsen går, eller lämna mycket felmarginal och bygga staketet en bit in på min egen tomt.S Elisabet Kristensson skrev:Köp koner och spänn ett rep och skriv en skylt "parkering förbjuden". När bygget är klart så behövs inte staketet och du vill inte ha ett staket så onödig investering.
Om det inte går att komma till granntomten utan att passera din tomt hur har de fått igenom avstyckning hos lantmäteriet. Du borde prata med dem. Nästa frågeställning hur kan kommunen bevilja bygglov om det inte går att komma in på tomten. Ring kommunen och fråga hur de har tänkt.
Först behöver du ju ta reda på din fastighetsgräns. Är bra att ha koll på oavsett om man har problem eller inte…M MoveMe skrev:Det var det jag gjorde. Ringde kommunen om de inte hade någon tillsyn på pågående bygglov och försökte prata med den som hade ansvar och om mina parkeringsproblem. Först sa hon att parkeringsfrågan hade inte med kommunen att göra. Sen sa hon att jag kunde testa att lämna in ett tillsynsärende. Det var därför jag egentligen startade denna tråd. Osäker på om jag skulle gå den vägen, vänta på kommunens agerande eller sätta upp ett staket som helt stänger in tillgängligheten till grannens obebyggda tomt bara, men då behöver jag vara 110% säker vart tomtgränsen går, eller lämna mycket felmarginal och bygga staketet en bit in på min egen tomt.
Läs här och försök hitta dina gränspunkter, finns massa bra tips på vad du ska kolla efter.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...heter-kring-fastighet/Hitta-granser/#faq=764c
Sen borde du kolla på Blocket eller Facebook efter billiga eller gratis tom. staketlösningar i din närhet. Eftersom det förhoppningsvis bara ska vara en tillfällig lösning under tiden de bygger/säljer grannfastigheten så vill du ju inte lägga massa pengar på det. Om det krisar och du inte tror att det kommer hjälpa med ”vanligt” staket så köp ett begagnat byggstaket, som du sen säljer vidare när allt är klart. Öppningen ska självklart bara vara anpassad efter vanlig personbil och inga arbetsfordon. När du åker hemifrån låser du bara staketet med hänglås, så de inte kan öppna.
Eftersom det uppenbarligen verkar vara problematiskt att blockera din tomt med din bil pga att den är stor, är ju nästa steg att sätta upp ett stängsel. Man måste vara bra korkad om man förstör detta enbart för att ta sig in och parkera. Har du tillgång till någon sorts kamera kan det ju vara bra att filma uppfarten om nu skadegörelse skulle inträffa.
Det tjänar inget till att vara "aktivt aggressiv", dvs hålla på att gapa och skrika eller hota med vapen eller tillhyggen, däremot passiv via staket och videoövervakning. Gillra en fälla helt enkelt.
En grävmaskin flyttar enkelt på stenar och betongsuggor, däremot ett staket av t.ex. reglar med stolpar du slagit ner i marken kan de inte gärna flytta på utan att ta sönder.
Visst, det kräver lite jobb från din sida, men ibland kan det vara värt det om man vill hålla oborstat folk på rätt sida om sin tomtgräns.
/S
Det tjänar inget till att vara "aktivt aggressiv", dvs hålla på att gapa och skrika eller hota med vapen eller tillhyggen, däremot passiv via staket och videoövervakning. Gillra en fälla helt enkelt.
En grävmaskin flyttar enkelt på stenar och betongsuggor, däremot ett staket av t.ex. reglar med stolpar du slagit ner i marken kan de inte gärna flytta på utan att ta sönder.
Visst, det kräver lite jobb från din sida, men ibland kan det vara värt det om man vill hålla oborstat folk på rätt sida om sin tomtgräns.
/S
Om bostaden ligger ute till försäljning kan du kontakta mäklaren och informera om att infarten över din fastighet inte godkänns av dig och att en ny ägare kommer behöva fixa en egen infart. De är skyldiga att vidarebefordra sådan information till spekulanter.
Sedan kanske det inte hjälper mot hantverkarna just nu. Men förr eller senare kommer väl bostaden säljas.
Sedan kanske det inte hjälper mot hantverkarna just nu. Men förr eller senare kommer väl bostaden säljas.