65 621 läst ·
126 svar
66k läst
126 svar
Grannens byggarbetare använder min uppfart hela tiden
Nötegårdsgubben skrev:
Ja, du kan förbjuda dem att använda din tomt. Har du en större fastighet där inte allt är tomtmark kan du även förbjuda all motortrafik utanför hemfridszonen så länge ingen har vägservitut på din mark.
Ta reda på var gränsen går och hägna in så det inte går att köra över din tomt. För även om det borde räcka att bara säga till så är fysiska hinder lättaste sättet att upprätthålla förbudet med.
Dock blir man ju nyfiken på hur tomt två långsiktigt är tänkt att förses med infart. Byggs det nytt på annan plats, eller vad är tanken?
Säga till har INTE hjälpt så får väl sätta upp staket. Men det är rätt fint med öppen tomt och huset ligger på en höjd så det blir tråkigt att behöva rama in det pga av ett girigt företag.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, du kan förbjuda dem att använda din tomt. Har du en större fastighet där inte allt är tomtmark kan du även förbjuda all motortrafik utanför hemfridszonen så länge ingen har vägservitut på din mark.
Ta reda på var gränsen går och hägna in så det inte går att köra över din tomt. För även om det borde räcka att bara säga till så är fysiska hinder lättaste sättet att upprätthålla förbudet med.
Dock blir man ju nyfiken på hur tomt två långsiktigt är tänkt att förses med infart. Byggs det nytt på annan plats, eller vad är tanken?
Ena huset är ju färdigbyggt. Men med sämre bostadsmarknad så har de inte kunnat sälja den andra tomten än, så jag antar att de kommer att ha tomtvisning och alla kommer parkera hos mig. Under tiden behöver de nog ändå börja bygga för att bygglovet går ut. Kan man motsätta sig bygglovet om det gått ut?
Men åk förbi granngården och köp ochtawood stolpar och slanor. Sätt dessa i din tomtgräns så får du ett snyggt staket och ramar in din gård.M MoveMe skrev:Arbetsledaren till byggföretaget är svärsonen till han som äger tomten. Han sa att jag är sällan hemma. Så i princip brydde sig 0. Sen så har andra inhyrda hantverkare sagt att de blivit informerade om att det sällan är någon i huset så de kan parkera där. Så gång på gång har de sagt att de trodde att ingen bodde där, fast jag tex bråkat på samma grävare 3 gånger. Den grävaren har parkerat sina grävskopor och grävmaskinen på min tomt. ( idag märkte jag också att de lagt tillbaks markstenarna som markerar tomtgränsen 50 cm längre in på min tomt.)
De kommer ju på morgonen när man lämnar huset så bara om jag kommer hem på lunchen eller innan 15 kan jag bråka på dom. Och de ser jätte irriterat på mig när de måste flytta bilen sista 30 min innan arbetsdagen är slut.
Det som nästan känns som mobbning är att de inte ens parkerat på sin andra tomt när köparen till det halvfärdiga huset inte hade flyttat in än. Så de hade egentligen en egen uppfart att parkera på, men gör det inte för att det är deras "kunds" uppfart.
Sedan kan du polisanmäla alla byggare för hemfridsbrott om dom fortsätter att vara i din hemfridszon som nu är tydligt markerad.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Tråkig sits.
Du säger att du inte hittar gränsmarkeringarna. Börja med att fastställt hur stor din tomt verkligen är.
Ska finnas beskrivet vilken typ av gränsmarkering som ska finnas på "min fastighet" hos lantmäteriet. Finns gränspinnarna på andra sidan tomten kan en måttangivelse ge en fingervisning om var gränsen mot grannen går.
Tittar du på hitta.se så kan de gränserna skilja sig ganska mycket mot vart gränsen verkligen går.
Sen tänkte jag på det nu att visst borde du grannen och lantmäteriet haft ett möte på plats för att bestämma gränsen vid avstyckningen.
Lycka till
Du säger att du inte hittar gränsmarkeringarna. Börja med att fastställt hur stor din tomt verkligen är.
Ska finnas beskrivet vilken typ av gränsmarkering som ska finnas på "min fastighet" hos lantmäteriet. Finns gränspinnarna på andra sidan tomten kan en måttangivelse ge en fingervisning om var gränsen mot grannen går.
Tittar du på hitta.se så kan de gränserna skilja sig ganska mycket mot vart gränsen verkligen går.
Sen tänkte jag på det nu att visst borde du grannen och lantmäteriet haft ett möte på plats för att bestämma gränsen vid avstyckningen.
Lycka till
Parkera inte in folks bilar. Skulle du parkera in min bil så skulle jag se till så du får punktering ett par gånger i månaden under några års tid. Idiot.Fairlane skrev:
Folk som inte begriper eller skiter i det trots tillsägelse skulle jag helt sonika parkera in om det är möjligt på platsen. Jag skulle parkera in dem och inte flytta bilen på ett dygn eller så om det inte verkligen är akut. Att de ska hem till familjen efter avslutad arbetsdag är inte akut.
Går det inte att parkera in så får skulle nog alternativ två sätta upp ett hinder så de inte kommer in på tomten.
Parkeringsböter etc tar tid, men visst det är en möjlighet, om än omständig för en enskild tomt.
För några år sen hade jag en granne som parkerade framför vår infart så vi inte kom in på tomten (det gick att komma in med bil, men det var ett jäkla bök, med släpvagn eller skåpbil var det omöjligt). På platsen var det parkeringsförbud.
Jag ringde på hos grannen (som för övrigt hade plats för 7-8 bilar på garageuppfarten, men valde att ställa en av tre bilar utanför vår infart). Ingen öppnade. Jag letade rätt på ett telefonnummer, ingen svarade. Jag skrev en lapp och satte på rutan och bad vederbörande parkera så de inte blockerade vår infart. Ingen effekt. Han hade fått chansen, så varje gång han stod där ringde jag parkeringsbolaget. Den metoden var effektiv tre-fyra böteslappar på en vecka, sen stod han aldrig mer där.
F Fransroland skrev:Tråkig sits.
Lycka till
Jag ägde inte huset när företaget styckade tomten, men eftersom de styckade 2 långsmala tomter om knappt 15m breda/st så trodde jag att de skulle ha gjort en extra mätning på tomtgränserna och satt ut nya markeringar. Men inte, så jag letar efter markeringar från 60-talet. Det som kan funka är att mäta 15m ifrån deras som kom till vid avstyckningen.
Många säger att man ska parkera in dom med sin vanliga bil, hantverkare bryr sig inte om sina bilar så de kommer forcera bort din bil och förstöra den på köpet och så hamnar du i en tvist med flertalet "vittnen" mot dig. Köp en knappt körbar skrotbil och ställ i vägen, det skulle jag gjort. Eller köpt sådana här staket pålar man slår ned i marken och bygg eget staket, hur lång sträcka behöver "blockeras"?
Eller har du massor av tungt bråte så lägg det i vägen.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/jordankare/jordankare-2000020958
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hammare/slagga-2000040058
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/jordankare/jordankare-2000020958
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hammare/slagga-2000040058
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Ställ din bil BAKOM deras när dom parkerat på din mark … och åk hemifrån i annan bil
Återkom dagen efter
Sätt upp en bevakningskamerna innan
Återkom dagen efter
Sätt upp en bevakningskamerna innan
Det är 5 meter mot grannens tomt, sen ut mot gatan är det nog mer än 30 meter, och då har jag inte räknat med grind eller vad för att stänga till utfarten så det blir ju en slant.A aka_the_barf skrev:Många säger att man ska parkera in dom med sin vanliga bil, hantverkare bryr sig inte om sina bilar så de kommer forcera bort din bil och förstöra den på köpet och så hamnar du i en tvist med flertalet "vittnen" mot dig. Köp en knappt körbar skrotbil och ställ i vägen, det skulle jag gjort. Eller köpt sådana här staket pålar man slår ned i marken och bygg eget staket, hur lång sträcka behöver "blockeras"?
[länk]
[länk]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag skulle aldrig drömma om att parkera in folks bilar, idioters bilar däremot, så om din bil blir inparkerad så beror det på att du är en idiot som parkerar där du inte ska. Har du ens fattat vad det är frågan om här? Folk som parkerar på TS tomt, inklusive grävmaskiner, trots att TS bett de låta bli. Vem är idioten då?P Paintball1 skrev:
Den som hotar med att förstöra andras egendom har nog inte alla hästar i stallet...
Tråkig sits. Eftersom inget annat hjälpt skulle jag seriöst ha övervägt att rama in tomten på något sätt. Skulle låga odlingslådor på rad med lite lagom stora mellanrum som inte tillåter bil att köra förbi kunna bli fint hos dig kanske? Beroende på vad som passar omgivningen skulle man ju kunna plantera/så något fint/ätbart i alla och dra rep/nät runtom hela sträckan. Vill ju liksom inte att rådjuren ska äta upp alltM MoveMe skrev:
Min parkering är tyvärr större än det, behöver ställa bilen på tvären och även så kan de köra över min gräsmatta och komma ut. Om det inte är dagar de stått 3-4 bilar skåpbilar parkerade på min tomt då, då skulle det funka.J javlaandersson skrev:
Sätt upp en skylt? Känns som att det kanske inte är uppenbart var din tomt börjar om du inte har staket.
Det låter faktist fint!K Kim84 skrev:Tråkig sits. Eftersom inget annat hjälpt skulle jag seriöst ha övervägt att rama in tomten på något sätt. Skulle låga odlingslådor på rad med lite lagom stora mellanrum som inte tillåter bil att köra förbi kunna bli fint hos dig kanske? Beroende på vad som passar omgivningen skulle man ju kunna plantera/så något fint/ätbart i alla och dra rep/nät runtom hela sträckan. Vill ju liksom inte att rådjuren ska äta upp allt
Det ligger högre marksten som ramar in infarten. Men du har rätt att mot gatan, där det bara är gräs finns det inget som avgränsar och då har jag heller inte sagt ifrån.J Jaggatagga skrev:
Men tex när köparen/riktiga grannarna hade tillträtt huset sa de även åt dem att ställa sina bilar på min tomt när de skulle lägga nytt gräs och inte kunde stå på sin uppfart. Då frågade de nya grannarna om lov efter att de hade ställt bilen hos mig redan så jag tror inte att de inte vet vad som är min tomt, utan företaget har vant sig vid att det är där de vill parkera och även sprider det till andra.
Och jag ville verkligen säga att de nya grannarna inte fick ställa bilarna hos mig, eftersom minst 3 andra grannar har lika stora uppfarter som mig så varför just hos mig igen, men sa ja ändå för de frågade och för grannsämja, men det va inte kul att ge ett medgivande. Men jag va tydlig att det bara va för en dag och deras 2 bilar. Efter det har jag tyvärr fått höra igen av tex målarfirman att de fått tillåtelse av ägaren(mig) att parkera där.
När jag har haft egna byggare hos mig så har det faktiskt hänt att någon bett mina byggare om lov att parkera (kanske för att de är i huset dagtid), men genom att lura dem att de har fått stå där tidigare av ägaren så det är säkert okej nu med. Sen har de använt det emot mig, att mina byggare gett dem tillåtelse att parkera. Så jag är 100% säker på att de vet att de parkerat inne på min tomt.
Redigerat: