3 627 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Grannen saknar bygglov
I höstas 4veckor efter att vi flyttat in i vårt hus började grannen bygga en altan på sin carport utan bygglov.
Han har redan fått godkänt av förra ägarna att bygga carporten närmare än 4,5m men nöjde sig inte där utan passade på att bygga en altan på det.
Han har ej följt bygglovet på carporten som är godkänt med sadeltak utan byggt med platt tak men då det gått 10 år sen bygglovet godkänts säger kommunen att det ej går att göra nåt då det preskriberats. Men altanen ovanpå är ett nybygge och kommunen säger att de ej kommer godkänna det bygget.
Har varit över 2ggr och försökt ha en dialog med grannen så ödmjukt det går men han drygar sig och säger att han tänker bygga. Första gången uppmanade han mig att om jag ej gillar bygget får jag skicka en klagan till kommunen och andra gången när jag sa att jag kollat upp om det fanns bygglov så vart han ännu otrevligare och hotfull och uppmanade igen att skicka en klagan till kommunen om jag ej gillar hans bygge.
Tycker jag fått väldigt dålig respons från kommunen då de fick in min klagan i höstas och vänder mig till er här för att få tips om hur jag kan gå till väga? Eller brukar det ta långt tid innan det händer nåt?
Altanen är som sagt över 0,5m överallt och är ett störningsmoment för vår vistelse på tomten samt att de kan se in till vår övervåning. Skymmer även en liten sjöglimt som vi hade och när jag påpekade detta så har han åkt och köpt töjor som han planterat för att skymma sikten mer.
Försökte som sagt lösa det genom att prata med honom men han hade taggarna utåt och var bara otrevlig, ville ej hitta en lösning eller liknande. Och nu går han runt och blänger på oss samt våra gäster när de kommer på besök. Går även runt till grannarna och försöker måla upp sig själv som offer men har ingen aning att min svärfar är gammal skolkamrat med ena och den andra är en vän jag umgicks med i tonåren.
Han har redan fått godkänt av förra ägarna att bygga carporten närmare än 4,5m men nöjde sig inte där utan passade på att bygga en altan på det.
Han har ej följt bygglovet på carporten som är godkänt med sadeltak utan byggt med platt tak men då det gått 10 år sen bygglovet godkänts säger kommunen att det ej går att göra nåt då det preskriberats. Men altanen ovanpå är ett nybygge och kommunen säger att de ej kommer godkänna det bygget.
Har varit över 2ggr och försökt ha en dialog med grannen så ödmjukt det går men han drygar sig och säger att han tänker bygga. Första gången uppmanade han mig att om jag ej gillar bygget får jag skicka en klagan till kommunen och andra gången när jag sa att jag kollat upp om det fanns bygglov så vart han ännu otrevligare och hotfull och uppmanade igen att skicka en klagan till kommunen om jag ej gillar hans bygge.
Tycker jag fått väldigt dålig respons från kommunen då de fick in min klagan i höstas och vänder mig till er här för att få tips om hur jag kan gå till väga? Eller brukar det ta långt tid innan det händer nåt?
Altanen är som sagt över 0,5m överallt och är ett störningsmoment för vår vistelse på tomten samt att de kan se in till vår övervåning. Skymmer även en liten sjöglimt som vi hade och när jag påpekade detta så har han åkt och köpt töjor som han planterat för att skymma sikten mer.
Försökte som sagt lösa det genom att prata med honom men han hade taggarna utåt och var bara otrevlig, ville ej hitta en lösning eller liknande. Och nu går han runt och blänger på oss samt våra gäster när de kommer på besök. Går även runt till grannarna och försöker måla upp sig själv som offer men har ingen aning att min svärfar är gammal skolkamrat med ena och den andra är en vän jag umgicks med i tonåren.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Tja, om du lämnat in en anmälan till kommunen så är det väl inte så mycket mer än att göra än att fråga dem, hur processen fungerar, och hur långt de kommit i den?
Det lär väl inte göra så mycket för grannsämjan dock ..
Det lär väl inte göra så mycket för grannsämjan dock ..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Ring samhällsbyggnads och fråga vad status är på tillsynsärendet.
Annars maila dem. Allt som går in via mail måste de diarieföra.
Har du gjort en anmälan måste de antingen avskriva eller handlägga den.
Annars maila dem. Allt som går in via mail måste de diarieföra.
Har du gjort en anmälan måste de antingen avskriva eller handlägga den.
Om nu bygglovet preskiberats, behöver man då inte skaffa sig ett nytt bygglov för carporten innan man börjar bygga?A Asse_softberg skrev:
Hur såg kommunen på situationen? Förmodar att du förklarat för dem ungefär som du gjort här.A Asse_softberg skrev:
Kommunen sa att de ej kommer godkänna bygglov i efterhand och kommer uppmana att riva annars skickas vite.MichaelTh skrev:
Altanen är byggd på deras carport som inte är byggd enligt bygglovet, trotts att de fått okej från tidigare ägare att bygga närmare än 4,5m så har han ändå tagit sig friheten att bygga ett plant plåttak medans i bygglovet är det ett sadeltak som godkänts.
Har bra kontakt med förra ägarna och de har endast godkänt att han byggde närmare än 4,5m. Men då det gått 10år så är det preskriberat och kommunen släppt det.
Men då kommunen skrev detta till mig i början på vintern börjar man undra varför det varit så tyst från deras håll. Har mailat 2ggr med en månads mellanrum men fortfarande ej fått återkoppling.
Aha, tack för förklaringen. Hade varit kanon med en bild eller en ritning för att den här tråden ska bli tydligare. Uppfattar altan som någonting i botten/entré-plan (Eslövs kommuns beskrivning, ex.) men det verkar finnas andra definitioner.A Asse_softberg skrev:Kommunen sa att de ej kommer godkänna bygglov i efterhand och kommer uppmana att riva annars skickas vite.
Altanen är byggd på deras carport som inte är byggd enligt bygglovet, trotts att de fått okej från tidigare ägare att bygga närmare än 4,5m så har han ändå tagit sig friheten att bygga ett plant plåttak medans i bygglovet är det ett sadeltak som godkänts.
Har bra kontakt med förra ägarna och de har endast godkänt att han byggde närmare än 4,5m. Men då det gått 10år så är det preskriberat och kommunen släppt det.
Har också upplevt att kommunen kan ta väldigt god tid på sig att återkoppla. Kommunen borde erbjuda dig en tid att diskutera ärendet på plats, alternativt att prata om det över telefon. Om de nu inte svarar på ditt mail så kan du ju alltid ringa och be om att få prata med handläggaren direkt för att potentiellt styra upp ett möte eller telefonmöte i framtiden.A Asse_softberg skrev:
För att det ska bli rätt så är det bra att dokumentera kontakter med kommunen. Fråga efter diarienummer för ärendet och när ett beslut kan förväntas. Om inget händer ta kontakt direkt med berörd chef. I sak kan jag bara beklaga er för att ha denna typ av granne som nog tyvärr finns litet överallt, som bara bygger utan att fundera över regelverk som finns eller konsekvenser för andra. Men om ni inte sätter stopp nu kommer det nog bara fler konstiga byggen nära tomtgräns
Klicka här för att svara