B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Hej, att kolla upp/uppdatera brandcellerna generellt mellan grannar skulle vara mer ”Bang for the buck” i min värld, eftersom det skyddar mot alla typer av bränder. I synnerhet tak/vind har visat sig vara svaga punkter då det brinner. Med vänlig hälsning, Tom

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Låt mej gissa, baserat på SAMTLIGA fall när jag anmältr andra saker till polisen..

- Dom tar emot din anmälan och säger att "det var ju allvarligt det här"

- Du hör inte ett SKIT från polisen.

- Du ringer upp efter några månader och frågar hur det går och får till svar att utredningen är nedlagd, du frågar när den blev nedlagd och polisen berättar när det var, du frågar då "men det var ju precis då jag anmälde".. ja..

Sen måste det ju än en gång inte vara en elektriker som kopplar el, behörig eller ej, det räcker med att firman har ett egenkontrollprogram som täcker personen som ska tatta el, vilket en byggfirma mycket väl kan ha.

Och ja, man kan ta en person som blev utsparkad från högstadiet, anställa direkt och låta koppla el helt lagligt, under ovan förutsättning.
Sant och OK om man har ett bra utbildningsprogram.

B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Har du behörighet själv så borde du kanske veta vart man vänder sig för att få reda på det du efterfrågar

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Sen måste det ju än en gång inte vara en elektriker som kopplar el, behörig eller ej, det räcker med att firman har ett egenkontrollprogram som täcker personen som ska tatta el, vilket en byggfirma mycket väl kan ha.

Och ja, man kan ta en person som blev utsparkad från högstadiet, anställa direkt och låta koppla el helt lagligt, under ovan förutsättning.
Har alltid varit så att den som kopplar inte behöver vara elektriker…
Dock är det så att om den som kopplar saknar kompetens så kan den som är ansvarig för regelefterlevnad bli av med sin auktorisation.

Skillnaden är väl i stort så att idag är det företaget som är ytterst ansvarig, förr var det den person som stod för behörigheten på företaget som var ansvarig.

Ska ett företag utföra elarbete så behövs fortfarande en ”behörig elektriker” som står för auktorisationen…det räcker inte med ett kontrollprogram…

”Same same but different ”

Sköt ditt så sköter grannen sitt. Du har ju inget med deras val av hantverkare att göra med..

• Gilla
Tovin och 4 till
  • Laddar…
När jag renoverade mitt hus så bytte jag all elinstallation själv, öka kabelaren från 1,5 till 2,5, bytte även elcentralen till automatsäkringar med jordfelsbrytare, drog även om elen till elen, gjorde om fasutjämningen som var felaktigt utförd av "duktigt" proffs. När detta var gjort bad jag en vän/kollega med behörighet kontrollera mitt arbete och fick med beröm utfört arbete. Sedan installerades solceller där jag lämnade bort allt arbete där solcellsfirmans behöriga elektriker berömde redan utfört arbete som han kom i kontakt med.
Elen i mitt hus var från 1965, sedan takhöjdes huset 1992 så det fanns blandad standard i huset och detta försvann genom min renovering.

Men jag pular definitivt inte el åt andra människor av den anledningen att jag och uppdragsgivaren åker dit på att anlita mig som obehörig elektriker även om jag har "nödig kunskap"

Med detta sagt så tycker jag att om TS är orolig bör TS på ett snyggt sätt fråga grannen, det kan stärka banden med din granne att Du tänker på hans och grannarnas säkerhet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Och varför drog du 2,5 mm2 ??? Och hur gjorde du fasutjämninge?

• Gilla
Matten och 4 till
  • Laddar…
Det är väl hempulat lite här och där i så gott som samtliga svenska kåkar. Du kommer få springa mycket i den där radhuslängan..

Köp en brandvarnare som steg 1. Den skyddar både mot klantiga amatörer och proffs.

• Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
B biben skrev:
Då kan du väl vara så hygglig att du går över och frågar om du kan hjälpa honom

B biben skrev:
De som installerar elen gör också allt annat, river, bygger etc. Ser tyvärr inte ut att vara en registrerad elfirma, de kommer inte i någon företagsmärkt bil och utan namn inte sökbart på Elsäkerhetsverket.
Om du har reg nummer på bilen är det världens enklaste sak att ta reda på vem dom / han är

E elmont skrev:
Och varför drog du 2,5 mm2 ??? Och hur gjorde du fasutjämninge?
För att jag kunde och ville, kostnadsskillnaden är dessutom marginell.
Beräkna hur mycket varje förbrukare använder och därmed lägga ut dessa så belastningen blir så lika som möjligt på tre tillgängliga faser. Normalt sett så flyttar man inte om sina stora förbrukare mycket i ett hus.
Innan detta gjordes låg belastningen jättehögt på en fas och det hände titt som tätt att en huvudsäkring löste ut, denna säkring var ofta mycket varm.
Hoppas detta ger svar på dina många ???? ;)

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Tipsa grannens försäkringsbolag och skattemyndigheten om du misstänker att företaget "glömt" registrera sig som arbetsgivare.
Varför skulle grannens försäkringsbolag bry sig om det? De är väl inga poliser?

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
P
L lars80 skrev:
Tipsa grannens försäkringsbolag och skattemyndigheten om du misstänker att företaget "glömt" registrera sig som arbetsgivare.

Polisen kan inte lagen och kommer säkert hänvisa till elsäkerhetsverket som dom gjorde när jag ringde dom en gång.
Eftersom du bor i radhus så förmodar jag att ni tillhör någon samfällighet och då kan det kanske finnas gemensamma regler kring ombyggnader men det är långsökt.
Och hur skulle du få reda på vilket försäkringsbolag grannen har ?
Jäkla Stasimentalitet.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Och hur skulle du få reda på vilket försäkringsbolag grannen har ?
Jäkla Stasimentalitet.
Nä nä , ska vi ha stasi-mentalitet så tar TS och ringer SEF(Svenska Elektrikerförbundet) och säger att det troligen utförs oauktoriserad eljobb av folk som inte är medlemmar i förbundet. ;)

Polisanmälan = troligen nedlagd innan anmälan är klar (har tyvärr inte så bra erfarenheter av polisens arbetsgång i allt från inbrott till egenmäktigt förfarande / stöld och misshandel )
Elsäkerhetsverket = myndighet ... då dessa kvarnar har malt är allt klart och huset brunnit ned pga elfel
El-Facket = inspektörer där innan man ens hunnit lägga på luren och sen blockad av fortsatt arbete om det konstateras att det är obehöriga som gör eljobb.

Skulle jag vara TS , skulle jag fråga grannen lite försynt om de som renoverar åt honom/henne har el-auktorisation , då det är "lätt" att oauktoriserade gör fel och det blir brandfarligt. Det är ju inge kul om de skulle göra nått fel och det börjar brinna.....
Sen får man höra vad grannen säger och utgå därifrån.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Ring till polisen direkt. Kanske din granne kan anlita dig sen när du får en lucka i kalendern.
Nästan säker på att polisen kommer på en gång #ironi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.