86 491 läst ·
192 svar
86k läst
192 svar
Grannen renoverar - elbehöriga elektriker?
Jag håller med föregående om att det blivit lite tråkig ton i den här tråden. Oseriösa firmor finns det gott om och egenkontrollprogram i deras regi ger jag inte mycket för. Håller även med TS om att det nog kan finnas fog för att i alla fall vara lite orolig om det är så att firman som gör allt i övrigt inte verkar helt seriös. Som tex dumpar högar med skräp utanför under jobbet kör helt utan munskydd o skyddsutrustning när de river. Kulturella skillnader som hintar om att följa regler o praxis inte nödvändigtvis står med på dagordningen. Har väl varit nog med bränder i radhuslängor för att det ska vara motiverat att prata med grannen. Är väl lättast att bara vara ärlig o säga att från erfarenhet så brukar firmor som gör allt sakna elbehörighet och fråga om du för er bådas säkerhet får göra en liten check på att de verkar veta vad de gör så ni inte riskerar att vakna till en olycka.
Mest intressant vore väl att göra en polisanmälan om misstänkt olaga elinstallationsarbete - hade varit mycket intressant att få veta vad polisen gör med en sådan anmälan. Den kan väl vara helt anonym och TS slipper att skapa dålig grannsämja.
Den kan ju va kul att testa även om grannen varken gör elarbeten eller gör arbeten men har en auktoriserad elektriker.K Kallebo skrev:
Antingen gör polisen ingenting (vilket man hoppas) - eller kommer de ut och kollar även om inget arbete görs - det kan ju göra att grannen får lite spaghettiknän. Man kan även anmäla för hembränning, smuggling, svartjobb mm för att öka polisnärvaron i kvarteret så det bringas lite ordning där. Gärna ett nytt brott varje vecka så det blir lite regelbundenhet i patrullerandet...
Jag håller dock med om att det vore intressant att veta om de bryr sig alls, som ett engångsexperiment.
Fan vad mycket dumma råd. Generellt, när gjorde auktoriserade elektriker rivningsjobb senast? Det är klart att misstanken är EXTREMT befogad och det är klart det skall vara ordning på det. Och det är väl självklart att grannen får finna sig i den frågan när man bor i radhus utan att det skall lindas in i krystade anledningar eller frågor.
Bränder i radhus är ju väldigt obehagliga. Generellt är ju lägenheter och radhus lite läskiga med det att grannen kan glömma frityrgrytan på spisen eller adventsljusstaken i fönstret...
Som nån skrev är nog detta större risk än en icke auktoriserad elektriker...
Jag tycker man kan anmäla om nån eldar bildäck, kör som ett svin eller gör annat som stör. Först är det väl bra om man försöker säga till.
Men svartjobb och icke auktoriserade hantverkare tycker jag är att ta i att anmäla. Som alltid är det väl bättre att vara vänlig och politisk än att gå in med anklagelser...
Jag tycker man kan anmäla om nån eldar bildäck, kör som ett svin eller gör annat som stör. Först är det väl bra om man försöker säga till.
Men svartjobb och icke auktoriserade hantverkare tycker jag är att ta i att anmäla. Som alltid är det väl bättre att vara vänlig och politisk än att gå in med anklagelser...
J JohanLun skrev:Bränder i radhus är ju väldigt obehagliga. Generellt är ju lägenheter och radhus lite läskiga med det att grannen kan glömma frityrgrytan på spisen eller adventsljusstaken i fönstret...
Ja, friskt kopplat på mellanstadienivå av en analfabet diversearbetare… varför skulle man bry sig om det? helt riskfritt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns inga uppgifter i tråden om att det råder en brandfara. Det finns misstankar om obehörigt elinstallationsarbete utifrån en omärkt firmabil. Därifrån är det en bit kvar till farligt elinstallationsarbete.
Nu verkar ju TS har undersökt djupare än så, men enbart avsaknad av blaffiga loggor på bilen behöver inte betyda att det är en oseriös firma. Jag känner elektriker som har gott om jobb och huvudsakligen får nya jobb på rekommendation, inte på att presumtiva framtida kunder råkar se ett telefonnummer på en bil som de har hamnat efter i kön. Däremot minskar de risken för inbrott när de inte uppenbart skyltar med att köra runt med en massa verktyg..
Det faktum att (enligt TS) ”elektrikern” även gör bla rivningsarbete är väl absolut skäl nog.Bo.Siltberg skrev:
Använder man sökordet "bygg", och utesluter de som enbart får förlägga kabel i mark, på https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget så får man upp 395 resultat.
Det borde innebära att det finns 395 företag i Sverige som sysslar med både el och bygg.
Det borde innebära att det finns 395 företag i Sverige som sysslar med både el och bygg.
Varför ska du anmäla om nån eldar bildäck men inte obehörig elektriker?J JohanLun skrev:Bränder i radhus är ju väldigt obehagliga. Generellt är ju lägenheter och radhus lite läskiga med det att grannen kan glömma frityrgrytan på spisen eller adventsljusstaken i fönstret...
Bägge delarna är ju olagliga
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ansvaret övergår inte till besiktningsmannen. Den som har utfört elinstallationerna ansvarar för att de uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis vilket = föreskrifter + standard. Ytters ansvarig är anläggningsinnehavaren. Ungefär som att du besiktigar din bil, ansvaret är fortsatt ditt som bilägare.H HEM2121 skrev:Vad gör dig tveksam att det inte är en behörig elektriker? Har du fog för din oro så prata med grannen och berätta att du är elektriker och att du känner en oro för det. Fråga vilket företag som gör elinstallationer, då kan du ju själv kontrollera om de är behöriga eller inte. Är det ett byggföretag som har anlitat elektrikern i så fall fråga byggföretaget. Du bor ju granne och ett fel kan drabba ditt hus och dig. Är de motsträviga så finns inget annat att göra än att anmäla företaget. Att erbjuda att kontrollera är ju vanskligt för då faller ju allt på dig om du missar något i en felinstalkation.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du svarade inte på min fråga - vad vill du att TS gör? Vad skulle du göra? Jag vet inte vad du pratar om annat än att tycker andra forummedlemmar ger dumma råd.F fsn skrev: