L L Jan skrev:
Man måste ofta proritera och lägga tid på grannarna om det skall bli bra relation byggd. Ge en liten julblomma till jul, bjuda in på glögg, vara trevlig och ta sig tid att prata lite.

En dödssynd som många numera struntar i när man flyttar in är att knacka på hos grannarna och säga hej, även i trappen om det är lägenhetshus.
Bra att byta telefonnummer och det skulle vara något.

En annan dödssynd är att börja cirkelsåga och banka i ett, i timmar, i veckor, utan att fråga, meddela, vara överens med grannarna först, även i lägenhetshus.

Många struntar i ovan och bara flyttar in. Säger inget, smyger omkring, är anonyma.
Sådant retar gallfeber på den skaran som har viss uppfostring och en del social kompetens, även övervinner man de som inte har det om man håller kontakten kontinuerligt och är trevlig i ur och skur.

Där jag bor är det på senare år en del nya anonyma som flyttat in som man inte vet vem det är. De får överhuvudtaget ingen hjälp, råd, osv av oss andra. Få vet något om dem. De handlar inte i lokala affären, är inte med i någon av de otaliga föreningarna. Fattar inte hur de tänker?
Jag var van med honom fram till jag borjade mina renoveringsprojekt 21, efter det borjade saker att ga nedfor ganska SNABBT. Det borjade med att jag markerade gransen och insag da att han stallt sin bat och slap pa min sida av tomten, langt in pa min sida, sen har det fortsatt. Det tar aldrig slut.. varje ar/vecka ar det ett nytt skitsnack som jag tvingas sta ut med.. . och for 2 veckor sen var det bajs pa min egendom och det ar over gransen.. .det ar en eskalering.

Jag har inga daliga relationer med folk i omradet. Jag pratar och handskas med de flesta utan problem, den har javlen och hans lilla klick ar de som stor mig.

C centermin skrev:
Jag var van med honom fram till jag borjade mina renoveringsprojekt 21, efter det borjade saker att ga nedfor ganska SNABBT. Det borjade med att jag markerade gransen och insag da att han stallt sin bat och slap pa min sida av tomten, langt in pa min sida, sen har det fortsatt. Det tar aldrig slut.. varje ar/vecka ar det ett nytt skitsnack som jag tvingas sta ut med.. . och for 2 veckor sen var det bajs pa min egendom och det ar over gransen.. .det ar en eskalering.

Jag har inga daliga relationer med folk i omradet. Jag pratar och handskas med de flesta utan problem, den har javlen och hans lilla klick ar de som stor mig.
Du har inga dåliga relationer i området. Men har du sett till att få några bra relationer i området? Ej elakt menat. Bara relaterar till det jag skrev ovan. Är säljchef och vet att relationer är A och O.

För lite tid är lagd på kommunikation. Eller så missades det att sitta ned några min innan projektet startade. Man behöver lära känna lite och komma överens.
Svenskar i almmänhet hatar överraskningar.

Eller så är grannen bara sjuk på något sätt, dock ovanligt

• Älska
sysmali
  • Laddar…
L L Jan skrev:
En person som går in till grannen och placerar avföring på saker är per definition sjuk. En frisk person gör inte så.

• Älska
centermin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En person som går in till grannen och placerar avföring på saker är per definition sjuk. En frisk person gör inte så.
Jovisst kan man det. Kan anses som en lämplig motåtgärd för en förstörd sommareftermiddag. Vem vet, inte jag. Vem vet, inte du ...
Jag är fortfarande nyfiken på hur han får tag i skiten och vems det är 😬

galento
L L Jan skrev:
Man måste ofta proritera och lägga tid på grannarna om det skall bli bra relation byggd. Ge en liten julblomma till jul, bjuda in på glögg, vara trevlig och ta sig tid att prata lite.

En dödssynd som många numera struntar i när man flyttar in är att knacka på hos grannarna och säga hej, även i trappen om det är lägenhetshus.
Bra att byta telefonnummer och det skulle vara något.

En annan dödssynd är att börja cirkelsåga och banka i ett, i timmar, i veckor, utan att fråga, meddela, vara överens med grannarna först, även i lägenhetshus.

Många struntar i ovan och bara flyttar in. Säger inget, smyger omkring, är anonyma.
Sådant retar gallfeber på den skaran som har viss uppfostring och en del social kompetens, även övervinner man de som inte har det om man håller kontakten kontinuerligt och är trevlig i ur och skur.

Där jag bor är det på senare år en del nya anonyma som flyttat in som man inte vet vem det är. De får överhuvudtaget ingen hjälp, råd, osv av oss andra. Få vet något om dem. De handlar inte i lokala affären, är inte med i någon av de otaliga föreningarna. Fattar inte hur de tänker?
Jo men vill de vara ifred är det väl upp till dom isåfall kan man tycka , man kan
ju ha en bra relation och prata med grannar utan att behöva fjäska med glögg och
blommor. Om detta skulle reta gallfeber på nån så är det nog nån annan som har
problem med sina liv och sin uppfostring.

• Älska
centermin
  • Laddar…
galento galento skrev:
Jo men vill de vara ifred är det väl upp till dom isåfall kan man tycka , man kan
ju ha en bra relation och prata med grannar utan att behöva fjäska med glögg och
blommor. Om detta skulle reta gallfeber på nån så är det nog nån annan som har
problem med sina liv och sin uppfostring.
Det stämmer att många har dålig uppfostran. Det är sånt man tyvärr behöver räkna med, med vissa grannar.
Ej fjäska, det är fel. Utan man visar artighet, hyfs och trevlighet liksom överallt man är annars, om man är bra uppfostrad.

• Älska
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
4774
Varför inte vara trevlig mot sina grannar? Jag har kört motorsåg kl.22 utan att störa en enda granne då jag har hyfs nog att stämma av med mina grannar först och berättade varför det var så illa tvunget. Fick även hjälp av några.

Unikt namn
Apor kastar bajs.
(Friska)Människor gör inte det.

• Älska
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Du har inga dåliga relationer i området. Men har du sett till att få några bra relationer i området? Ej elakt menat. Bara relaterar till det jag skrev ovan. Är säljchef och vet att relationer är A och O.

För lite tid är lagd på kommunikation. Eller så missades det att sitta ned några min innan projektet startade. Man behöver lära känna lite och komma överens.
Svenskar i almmänhet hatar överraskningar.

Ett handfull styckna faktiskt. Fler an vad jag vantat mig. Men grejen ar att de allra flesta ar i mina foraldrars alder och har inte mycket gemensamt med mig. Jag ar en yngre man som bygger och haller i min grej och det finns en ovre grans for vad jag kan astadkomma men jag pratar med (nastan) alla.

Redigerat:
L lbgu skrev:
Han ar avundssjuk. Det hela borjade med ryktesspridning for 3 ar sedan. Det overgick till smutskastning sen har det studsad mellan rena trakesserier till storande verksamhet i olika matt - men grunden i allt ar att han ar avundssjuk. Han kopte stallet 88 och forst 30 ar senare blev han klar med allt, jag borjade for 3 ar sedan och jag har gatt om honom, vi har storre och finare grasmatta, vi har fler byggnader, storre bo/bi area, garage stuga samt manga fruktrad, dekorationstrad, buskar syren och haggmispel - varje 20, 30m.. etc.. det ar det som gor honom avundssjuk. Jag borjade fran inget och numera glidit forbi honom ar anledningen till hans avundssjuka.

En notis om storande beteende ar att hans fru brukade sta vid fonsteret och stirra pa oss i 2-3 timmar. Alltsa, jag klippte gras och den har karringen stirrade, plocka kvist, sten och brate och den har karringen stirrade. .. helt sjuk! SA, bajset ar en del av det och det var darfor jag skrev tidigare att det var en eskalering.

4774 4774 skrev:
Varför inte vara trevlig mot sina grannar? Jag har kört motorsåg kl.22 utan att störa en enda granne då jag har hyfs nog att stämma av med mina grannar först och berättade varför det var så illa tvunget. Fick även hjälp av några.
jag ar tillmotesgaende och ganska trevlig men som sagt det finns en ovre grans for hur langt jag kan ta det, de ar 70-80 ar gamla och jag ar lika gammal som deras yngsta.. . sa.. men jag halsar och forsoker vara trevlig.

Dessutom, stamma av med grannar som beror dem, men jag bygge roftast 50m fran de har och innan kl 21 stanger jag min butik...

galento
Otroligt att han kan vara avundsjuk på en granne som får mer iordning på tomten.
Vi bor ju på landsbygden men pratar ju med de flesta , men vi sitter inte och fikar ofta hos varandra utan alla respekterar att man vill vara för sej själv lite. Men har en bra relation iallafall.

• Gilla
centermin
  • Laddar…
sysmali
C centermin skrev:
Han ar avundssjuk. Det hela borjade med ryktesspridning for 3 ar sedan. Det overgick till smutskastning sen har det studsad mellan rena trakesserier till storande verksamhet i olika matt - men grunden i allt ar att han ar avundssjuk. Han kopte stallet 88 och forst 30 ar senare blev han klar med allt, jag borjade for 3 ar sedan och jag har gatt om honom, vi har storre och finare grasmatta, vi har fler byggnader, storre bo/bi area, garage stuga samt manga fruktrad, dekorationstrad, buskar syren och haggmispel - varje 20, 30m.. etc.. det ar det som gor honom avundssjuk. Jag borjade fran inget och numera glidit forbi honom ar anledningen till hans avundssjuka.

En notis om storande beteende ar att hans fru brukade sta vid fonsteret och stirra pa oss i 2-3 timmar. Alltsa, jag klippte gras och den har karringen stirrade, plocka kvist, sten och brate och den har karringen stirrade. .. helt sjuk! SA, bajset ar en del av det och det var darfor jag skrev tidigare att det var en eskalering.
Låter som ni har en tävling och du har vunnit.

Har det hänt något nytt i denna historia? Har han kastat mer avföring? Har du konfronterat honom?

sysmali sysmali skrev:

Har det hänt något nytt i denna historia? Har han kastat mer avföring? Har du konfronterat honom?
Och framförallt. -Var kommer skiten ifrån?

sysmali sysmali skrev:

Tja!

Jag tankte ge en uppdatering lite langre fram men konturerna har borjat forma sig for hur problemet loses. Som allt annat med mig, handlar det om lager pa lager.

Bajsa. Han bajsade pa mina grejer sa kommer jag bajsa pa marken intill hans stalle. Tank dig nagon drar ned brallorna och ni ser bajskorven visa sig medans ni har en trevlig eftermiddagste 15m bort. Yup! Och min rov ar mycket harigt sa det ar ingen trevlig upplevelse.

Skitlukt. Jag har kontaktat nagra bonder och kommer att kopa nagra ton koskit och sprida ut det pa vid gransen till dem, samtidigt som jag planterat granhack. 2000 trad. Lukten kommer att vara oumbarligt under sommaren och midsommaren.

Taggtrad. Kopte in 125m taggtrad, 5 vindor. De kommer att sattas upp inpa gransen till dem. Upp och ner och framforallt vid de smalaste sektionerna dar gransen krymper till foljd av markens konturer eller annan vegetation. Jag kommer med andra ord beskrara deras möjligheter till att rora sig fritt vid kritiska delar pa deras mark.

Skyltning. Jag har redan paborjat och kommer att fortsatta med skylting langs med gransen om att inte betrada marken och kommer att foljas upp med mindre glamorosa grejer. Jag tanke trycka ut en hel del nakna bilder och hanga dem langs med gransen - tror inte att de skulle uppskatta det for deras barnbarn eller gaster.

Snubeltradar. Jag kommer att rigga stallet runt om med anordning for att fa folk att falla och skada sig.

Avstand. De grannar som star nara honom kommer att forvisas vid forsta kontakt. Vill inte handskas med parasiter.

Oljud. Borjar med enkla saker som att kora radio och hardrock till att ga over till kaninljud som spelas upp hela tiden och jag maste ha pa mig en kapa for att inte sjalv bli galen. Amerikanerna anvande den metoden pa Gitmo. https://www.vox.com/2014/12/11/7375961/cia-torture-music

Ljus. Stark ljusstrom som gar genom deras fonster mitt i natten flera timmar at gangen, helst blinkande.

Barriar. Plast barrier langs med gransen for att skymma deras sikt (notis. de har sista huset i en atervandsgrand och deras hus byggt inom 5m fran min grans, sa det ar en no-brainer).

Ratfucking. Gora dirty tricks.

Det, tillsammans med nagra andra atgarder, ar det som jag funderat ut. Han slipper betala 158 kr for bradorna som han kontaminerat i all fall - jag kan ga langre om jag vill. Vill betona att jag har medmansklighet.

Man kan fraga vad strategin ar i det hela och det ar enkelt: fred. Jag kommer att fa dem att lamna mig i fred. Forst ska jag eskalera saker sa mycket att det blir riktigt jobbigt for dem och over tiden ha ett mote och sen kommer vi overens om en ny modus vivendi. Problemet ar att de har ar MCYKET troga manniskor och har trutshjarnor - sa jag tror att jag behover kora den har 2-3 ar innan poangen gar fram.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.