129 946 läst ·
439 svar
130k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
Någon hade läst någonstans att en ytterligare lägenhet ska vara 60%.A Andy78 skrev:
Säkert rätt, men jag är ganska påläst. För att detta ska vara giltigt så är det en del krav som ska uppfyllas.
Först och främst ska det vara en överenskommelse. Att man skriver " vi har bestämt" är knappast en överenskommelse.
Sedan skall det vara av stadigvarande karaktär.
Sist men inte minst för den extra avgifter tas ut först när det är registrerat hos lantmäteriet, aldrig innan dess.
Jag hade inte ens svarat på detta mail.F frityreldarn skrev:Någon hade läst någonstans att en ytterligare lägenhet ska vara 60%.
Säkert rätt, men jag är ganska påläst. För att detta ska vara giltigt så är det en del krav som ska uppfyllas.
Först och främst ska det vara en överenskommelse. Att man skriver " vi har bestämt" är knappast en överenskommelse.
Sedan skall det vara av stadigvarande karaktär.
Sist men inte minst för den extra avgifter tas ut först när det är registrerat hos lantmäteriet, aldrig innan dess.
Jag ville inte bråka så jag betalar. Ärligt talat så visst, det sliter ju mer på vägen eftersom de har bil.A Andy78 skrev:
Men det jag retar mig till vansinne på, det är att de tycker det är okej att köra över. Inte första gången liknande händer. Damen längst in på vägen har en gård som varit djur på förut, med en del skog. Hon betalar bra mycket mer per år än det vanliga huset alldeles innan hennes gård. Och med tonkilometermetoden så är det ju såklart så att fastigheten betalar in varje år mera pengar som skall ackumuleras för att efter femtio år eller så användas till att återställa vägen efter det slitage som blir när de kör ut skog. Men nej då. Hon skulle betala både hyvling och grusning!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Våran vägförening lät utreda en omfördelning av vilken avgift var och en skulle betala, utfördes av lantmäteriet, det kostade ungefär 70 000krharry73 skrev:
Jag hadde meddelat styrelsen att jag avser att begära ny förtätning hos lantmäteriet om de står fast vid sitt krav, då får styrelsen och övriga i samfälligheten vara med och bekosta sin del av förättningen om de står på sej och kräver en massa extra pengar utöver vad de satta andelstalen. Det blir dyrare för alla parter men du vet att du får rätt andelstal och styrelsen får stå tillsvars för medlemmarna på årsstämman.F frityreldarn skrev:Någon hade läst någonstans att en ytterligare lägenhet ska vara 60%.
Säkert rätt, men jag är ganska påläst. För att detta ska vara giltigt så är det en del krav som ska uppfyllas.
Först och främst ska det vara en överenskommelse. Att man skriver " vi har bestämt" är knappast en överenskommelse.
Sedan skall det vara av stadigvarande karaktär.
Sist men inte minst för den extra avgifter tas ut först när det är registrerat hos lantmäteriet, aldrig innan dess.
Vet ju inte hur vägen hos er ser ut
Men borde inte dom som har längst väg att åka på eran gemensamma väg, betala extra ?
Dom nyttjar ju vägen mer än den som har kortast väg till sin fastighet
Men borde inte dom som har längst väg att åka på eran gemensamma väg, betala extra ?
Dom nyttjar ju vägen mer än den som har kortast väg till sin fastighet
Om frågan var avsedd till mig vedkaparn så Jo, så är det givetvis eftersom det är tonkilometermetoden.J javlaandersson skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Hur ska man beräkna avgiften om den som längst har en eller ingen bil och den som har närmast har fyra bilar och ett släp som körs varje dag eller en tung skåpbil?J javlaandersson skrev:
Frågan är om man inte ska beräkna antal cyklar i en familj och hur mycket skada de gör. Antalet personer och deras vikt måste ju ha betydelse. Eller, om flera I familjen joggar regelbundet på gemensam väg. Eller, det kan finnas unga bilförare som gasar och bromsar omotiverat och sliter extra på vägen. Det bör vägas in i avgiften. Ju.A Andy78 skrev:
Man behöver inte det. Tonkilometermetoden tar inte hänsyn till om man har en eller flera bilar. Antal bilar kan ändras över tid.A Andy78 skrev:
Däremot tar den hänsyn till längd av väg, om det är slog eller djur på en gård, om det är annan verksamhet, om det är ridhästar vilket orsakar mycket slitage både med hästar och bilar till och från. Alla fastigheter behöver post, snöröjning, ambulans mm så där är det ju lika.
F frityreldarn skrev:
Det är som den där idiotin att varje lägenhet betalar för värmen, då är det bra att bo på tredje våningen i ett sexvåningshus och mitt i, förlorarna gavel o högst upp, de var avskydda förr när det eldades med kocks o kol o vedA Andy78 skrev: