mickef, det var riktat till dig. Du behöver bara läsa första inlägget och då borde ljuset tändas även för dig.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
E elmont skrev:
mickef, det var riktat till dig. Du behöver bara läsa första inlägget och då borde ljuset tändas även för dig.
Det är klart att jag har läst tråden i början och försöker att vara saklig i mina svar. TS undrar om uthyrarens verksamhet är tillståndspliktig, en fråga som jag inte har svarat på. Jag har koncentrerat mig på frågan som berör vägföreningen.
 
M mickef skrev:
Inte hört att jag är speciellt rolig förut, och tror inte att jag skulle göra success som ståuppare.
Ja, jag har läst vad tråden handlar om. Det är en vägförening som verkar ense om att man inte tycker om att "löst" folk trafikerar deras väg och att ökat slitage ska betalas på ett stadgeenligt sätt. Jag har svarat på vad jag tror att vägföreningen skulle kunna göra åt de frågor som berör den.
Jag har 10 ha grannen 80ha nästa 11 ha och här utgår man från hur stor areal och betalar efter det. Bodde förut i villasamhälle där gick man efter tomtstorlek, ett stort företag betalade mer. Om det åker 10 el 20 bilar om dagen spelar väl ingen roll på en gatstump vad gäller slitage det är ju bara fjantigt o småaktigt
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Inte hört att jag är speciellt rolig förut, och tror inte att jag skulle göra success som ståuppare.
Ja, jag har läst vad tråden handlar om. Det är en vägförening som verkar ense om att man inte tycker om att "löst" folk trafikerar deras väg och att ökat slitage ska betalas på ett stadgeenligt sätt. Jag har svarat på vad jag tror att vägföreningen skulle kunna göra åt de frågor som berör den.
Hur kan du då tro att tråden handlar om mer än ett Attefallshus?
För övrigt var jag ironisk. Man kan vara rolig på mer än ett sätt, om jag skrivit ”lustig” hade du förstått då?
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du har totalt missuppfattat hela tråden, den handlar om grannar och tillika medlemmar i samma vägförening som är avundsjuka på att en medlem tänker hyra ut sitt attefallshus.
Jag har inga förutfattade meningar.
 
M mickef skrev:
Jag har inga förutfattade meningar.
Men vänta nu.

Från TS: "Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare,"

Din kommentar: "...och å andra sidan att hyra ut till fyra familjer."
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Men vänta nu.

Från TS: "Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare,"

Din kommentar: "...och å andra sidan att hyra ut till fyra familjer."
Typ, frågeställning är densamma.
 
M mickef skrev:
Typ, frågeställning är densamma.
Nej, det tror jag inte. Men du får gärna vidareutveckla det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur kan du då tro att tråden handlar om mer än ett Attefallshus?
För övrigt var jag ironisk. Man kan vara rolig på mer än ett sätt, om jag skrivit ”lustig” hade du förstått då?
Om jag har fått någon att tro att jag har uppfattningen att det handlar om ett att attefallshus, ber jag om ursäkt, även till dem som inte uppfattar min ironi.
 
Guzzi Guzzi skrev:
Nej, det tror jag inte. Men du får gärna vidareutveckla det.
Finns det ingen gräns för hur mycket en medlem kan nyttja vägen?
 
D
Då var det klart, inga mer spekulationer behövs.

Berörd granne kommer få betala dubbel vägavgift, samma lika som tidigare som hyrt ut fått göra. Vilket tydligen var tydligt i stadgarna även om grannen försökt smyga undan det.

Case closed! :love:
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Så nu är grusvägen större, trafiken mindre och lustigare, alla som far förbi kända och alltihop sliter mindre på vägen.
Grattis.
 
  • Haha
  • Gilla
Iggmo och 5 till
  • Laddar…
Nissens
D Bubblebubb skrev:
Då var det klart, inga mer spekulationer behövs.

Berörd granne kommer få betala dubbel vägavgift, samma lika som tidigare som hyrt ut fått göra. Vilket tydligen var tydligt i stadgarna även om grannen försökt smyga undan det.

Case closed! :love:
Följer stadgarna lagen då?
Låter osannolikt att slitaget blir dubbelt så stort som för en familj med 4 körkortsinnehavare.
Jag tror att detta aldrig skulle hålla juridiskt.
Du verkar tro att allt som bestäms i en vägförening måste följas. Bryter det mot lagen så gäller det inte. Jag föreslår att vägföreningen kollar lagen. För detta är samma sak som att ändra fördelningstalet, och det kan vägföreningen inte göra på eget bevåg.
Case är inte closed. Men uthyraren verkar ju ha ett liv och tjänar säkert bra med pengar på uthyrandet så hen kanske inte bryr sig. :)
Vad skall du (ts) hitta på nu att klaga på hos grannarna? För du verkar ju vara som en hök på att övervaka de som gör något av sitt liv. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Karlia och 3 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Då var det klart, inga mer spekulationer behövs.

Berörd granne kommer få betala dubbel vägavgift, samma lika som tidigare som hyrt ut fått göra. Vilket tydligen var tydligt i stadgarna även om grannen försökt smyga undan det.

Case closed! :love:
Hoppas grannen skickar in stadgarna till Länsstyrelssn för då skiter det sig nog.
 
  • Gilla
  • Haha
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Följer stadgarna lagen då?
Låter osannolikt att slitaget blir dubbelt så stort som för en familj med 4 körkortsinnehavare.
Jag tror att detta aldrig skulle hålla juridiskt.
Du verkar tro att allt som bestäms i en vägförening måste följas. Bryter det mot lagen så gäller det inte. Jag föreslår att vägföreningen kollar lagen. För detta är samma sak som att ändra fördelningstalet, och det kan vägföreningen inte göra på eget bevåg.
Case är inte closed. Men uthyraren verkar ju ha ett liv och tjänar säkert bra med pengar på uthyrandet så hen kanske inte bryr sig. :)
Vad skall du (ts) hitta på nu att klaga på hos grannarna? För du verkar ju vara som en hök på att övervaka de som gör något av sitt liv. :)
De får begära in ny fördelning och det kostar väl sisådär 30-50000
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.