harry73
M mickef skrev:
Frågan som däremot återstår är om vägföreningen kan avgiftsbelägga den typen av verksamhet, vilket de flesta verkar ha uppfattningen att det inte går.
Den fråga besvarade jag redan i inlägg 31.
Att TS granne nu ska betala dubbel vägavgift är nog inte helt rättvist och inget jag skulle finna mig i.
harry73 harry73 skrev:
Man behöver inte inhämta tillstånd från vägföreningen för att bedriva verksamhet på sin tomt. Som fastighetsägare har man rätt att använda vägen för all trafik till och från din fastighet, så ni kan inte hindra grannen.
MEN som andra redan skriver, kan ändrad användning av fastigheten spela roll för hur stor andelstal man får. Finns det t ex två adresser/två hushåll på samma fastighet, kan man beräkna andelstal utifrån dessa premisser.
Andra saker som påverkar andelstal är antal uthyrda stallplatser på en hästgård eller näringsverksamhet som genererar extra trafik.
I TS fall skulle man eventuellt kunna klassa attefallaren som extra fritidsboende och öka andelstalen därefter, eller om attefallaren hyrs ut permanent, då kan det handla om ett extra hushåll (dvs dubbla andelstal)
Men det är viktigt att man beräknar trafik till vanliga hushåll med schablontal, dvs jag får samma andelstal om jag har 9 personer i hushållet med 3 bilar som används dagligen + personlig assistent för en av dom som också kör bil, som när jag är ensamstående pensionär utan bil.
Dessutom vill/ska man inte ändra andelstal alltför ofta. Man ska inte räkna trafik och bestämma att det är dags att ändra andelstal.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Exemplet i frågan handlar om det behövs tillstånd att hyra ut en Attefallare. Underförstått undrar TS om uthyraren behöver tillstånd av vägföreningen, vilket han/hon inte behöver. Frågan som däremot återstår är om vägföreningen kan avgiftsbelägga den typen av verksamhet, vilket de flesta verkar ha uppfattningen att det inte går. Därav min fråga om det finns en gräns för hur stor verksamhet man kan ha utan att det påverkar avgiften. Du har satt gränsen vid 3 enheter för uthyrning, verkar det som. Själv tycker jag att det är upp till varje förening att besluta om, oavsett vad lagen säger.
Jo, men oavsett vad du och andra tycker så är det lagen som gäller, det verkar finnas vissa som inte begriper det.

För övrigt tror jag inte att det finns någon som har 3 eller 4 attefallshus på sin villatomt...
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
T
D Bubblebubb skrev:
Då var det klart, inga mer spekulationer behövs.

Berörd granne kommer få betala dubbel vägavgift, samma lika som tidigare som hyrt ut fått göra. Vilket tydligen var tydligt i stadgarna även om grannen försökt smyga undan det.

Case closed! :love:
Här kan du få svårt om killen sätter i mot , uthyrning behöver inte tas upp i deklaration om den ligger under 40 tusen per år.
Då får du svårt att bevisa om han bedriver verksamhet som uthyrning, förmodligen är attefallaren byggd som egen privatbostad.
Han kan berätta att det är vänner/bekanta o familj som sover där ibland , han inga skyldigheter att motbevisa dig något eller vägföreningen, samt att ni då har omöjligt att bevisa något annat.
Enda han behöver göra är att bestrida, han behöver inte ens beskriva varför, utan det räcker med just bestrider fakturan, sedan måste vägföreningen stämma/bevisa att han driver uthyrningen inom verksamhet.
 
  • Gilla
Lilross och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Då var det klart, inga mer spekulationer behövs.

Berörd granne kommer få betala dubbel vägavgift, samma lika som tidigare som hyrt ut fått göra. Vilket tydligen var tydligt i stadgarna även om grannen försökt smyga undan det.

Case closed! :love:
Hur är det skrivet? Det brukar inte vara skrivet något om avgifter i stadgarna för en vägförening.
 
M mickef skrev:
Exemplet i frågan handlar om det behövs tillstånd att hyra ut en Attefallare.
Japp. Men någon gräns vet jag inte om jag satt? Jag tyckte bara att det verkade tufft att inhysa fyra familjer i en Attefallare. Men låt inte min trångsynthet begränsa dig om du vill öka på.

Vad jag däremot påpekade, var att om fastigheten består av flera bostadshus så brukar nog detta påverka andelstalet i vägföreningen.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Japp. Men någon gräns vet jag inte om jag satt? Jag tyckte bara att det verkade tufft att inhysa fyra familjer i en Attefallare. Men låt inte min trångsynthet begränsa dig om du vill öka på.

Vad jag däremot påpekade, var att om fastigheten består av flera bostadshus så brukar nog detta påverka andelstalet i vägföreningen.
Det var det jag också tyckte fast jag kallade det hushåll. Då flera kommentatorer inte ansåg att man skulle kunna ta ut en extra avgift så undrade jag bara om det inte finns någon gräns. Jag kom in ganska sent i tråden så det kanske var avhandlat tidigare.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och den möjligheten är noll. Det är sannolikt inte mer trafik nu än om en eller ett par ungdomar bott med sina föräldrar där med var sin bil. De drar ju dessutom till sig andra ungdomar med bil.(hemska tanke) Skall de också betala mer då?? Det blir mer än löjligt. Ovanpå detta är det inte frågan om någon mätbar förslitning ändå.
Bättre de i vägföreningen tillsammans med ts skaffar sig ett liv istället för att hänga upp sig på andras...
Så är det ju. Den typen av rättvisa som vissa eftersträvar skulle ju kräva vägbom med avgift. Hur mycket trafik som går till en fastighet jämnar ut sig,.
Ett exempel, en äldre dam bodde själv. Det kom något besök i bland och hon åkte färdtjänst någon enstaka gång.
Plötsligt blev hon sämre och fick hemhjälp 4ggr per dygn. Trafiken ökade markant eftersom barnen också besökte henne oftare.
Efter det så dog hon och huset var tomt. Noll trafik. Sedan tog barnbarn över och renoverade och flyttade in då småningom. Resultatet är massa trafik av kompisar alla kvällar i veckan.
Så rullar det på liksom. Ska man göra en utvärdering varje år av hur mycket varje fastighet har använt vägen ?
 
  • Gilla
kortis och 5 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Nej det är det som är frågan, kan inte säga att ordet verksamhet är exakt det som står men något liknande.
Själva tanken med Attefallshus är väl att skapa enklare boenden och lindra bostadsbristen ?!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem

Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?

Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.

Xxxxxxxxx

men va fn, bygg dig en egen om du liter av jante

om det kommer någon extra dit ibland, hur kan det spela någon granne någon som helst roll
Och att ens nämna högre andelstal eller extra kostnader pga trafik ?

Vissa grannar kanske har 2 bilar i familjen
Vissa grannar får kanske oftare besök
Ska dom åxå betala extra ??

jag har åxå en fastighet i stugområde, vi har jante idioter även där
Lägg ner !
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
tompajo och 11 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Ingen vill sätta dit någon det handlar om att få information om vad som händer på den gemensamma vägen.
Verkar vara ett fall av överdrivet kontrollbehov...
 
  • Gilla
tompajo och 3 till
  • Laddar…
B Bert19 skrev:
Själva tanken med Attefallshus är väl att skapa enklare boenden och lindra bostadsbristen ?!
Vilket är fel tänk, det enda det uppfyller är skapa enkla boenden.det kan tom göra det ännu svårare för folkbatt komma in på bostadsmarknaden.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.

Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?

Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Vad är det grannen ska informera om?
Hur hanterar ni vägföreningen besökare, måste de föranmälas till ordförande.

Hur många personer får finnas i hushållet enligt vägföreningen ?
Hur många bilar får man äga?



Eller är allting bara baserat på tyckande från ett mindre gäng bittra människor som snackar skit bakom ryggen på varandra när någon har en annan åsikt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Xxxxxxxxx

men va fn, bygg dig en egen om du liter av jante

om det kommer någon extra dit ibland, hur kan det spela någon granne någon som helst roll
Och att ens nämna högre andelstal eller extra kostnader pga trafik ?

Vissa grannar kanske har 2 bilar i familjen
Vissa grannar får kanske oftare besök
Ska dom åxå betala extra ??

jag har åxå en fastighet i stugområde, vi har jante idioter även där
Lägg ner !
Det var nog fan det dummaste jag läst här och det vill inte säga lite. Hur många besök/fastighet får ni ta emot i veckan? Dessa petemeter-tjänstemän som gnäller på oklippt gräs fel färg på hus grannens fula bil och tänk grannen grillar o är full det ryker på mig usch. Jag blir så rött på stollarna
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Xxxxxxxxx

men va fn, bygg dig en egen om du liter av jante

om det kommer någon extra dit ibland, hur kan det spela någon granne någon som helst roll
Och att ens nämna högre andelstal eller extra kostnader pga trafik ?

Vissa grannar kanske har 2 bilar i familjen
Vissa grannar får kanske oftare besök
Ska dom åxå betala extra ??

jag har åxå en fastighet i stugområde, vi har jante idioter även där
Lägg ner !
Håller med dig helt. Jag hyr ut övervåningen i mitt hus, det tog inte lång tid förrän jag fick ett sms " vi i styrelsen har bestämt att du ska betala mera till vägföreingen för slitaget på vägen" 60 procent mer!
De sade att men det lägger ju du på, på hyran! Hyresgästerna var inte alls pigga på att betala mera i hyra...
 
F frityreldarn skrev:
Håller med dig helt. Jag hyr ut övervåningen i mitt hus, det tog inte lång tid förrän jag fick ett sms " vi i styrelsen har bestämt att du ska betala mera till vägföreingen för slitaget på vägen" 60 procent mer!
De sade att men det lägger ju du på, på hyran! Hyresgästerna var inte alls pigga på att betala mera i hyra...
Fråga hur dom räknat.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.