66 775 läst ·
169 svar
67k läst
169 svar
Grannen har sågat ner våra träd. Skälig ersättning?
Har grannen tillgång till små-aspar på sin mark? Om så be honom flytta lika många träd som blev fällda, så stora som han kan hantera, så har du tillbaka solskyddet för krittren om en tio år eller kortare. Asp växer 50+ cm om året om den trivs. Sätter du rotskott istället så får du (eller grannen) se till att de får skydd annars blir de nog uppätna.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Hobbyjurist. Vad har du för stöd för det påståendet? Så är det naturligtvis inte. Storleken på den ersättning/det skadestånd man kräver påverkar naturligtvis inte skuldfrågan. Kan du inget om juridik bör du avstå från att kommentera.Nötegårdsgubben skrev:
Jo, så är det. Du kan nästan leta upp vilken civilrättslig dom som helst för att finna sådana resonemang. Kräver man ett skadestånd som i stor utsträckning avviker från det domstolen kommer fram till kan man uppfattas som förlorande part, med tillhörande konsekvenser.Thomas59 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
En inte orimlig gissning, tackar för att du synar något du misstror. Förhoppningsvis blir du klokare.Thomas59 skrev:
Svensk rättspraxis utgående från 18 kap. rättegångsbalken. Praxis är alltså inte rakt av att den som har rätt i sak anses vinnande i ett tvistemål. Om man exempelvis begär en miljon i skadestånd men bara tilldöms 10.000 kr så ses man normalt som tappande part i ett tvistemål och blir den som behöver betala rättegångskostnaderna. Då tillämpas proportionerlig bedömning och man kan alltså bedömas ha förlorat för att det man vunnit är så långt ifrån det man begärt.Thomas59 skrev:
Det vilar på 18 kap. 4 § första stycket andra meningen RB.
Jo, så är det alltså.Thomas59 skrev:
Nej, och det har jag heller inte påstått. Det jag påstått är att den påverkar om man anses vunnit eller förlorat en tvist när det kommer till fördelningen av rättegångskostnader.Thomas59 skrev:
Ok.Thomas59 skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Du påstår ordagrannt att storleken på anspråket gör att man (sannolikt)anses som tappande (förlorar) i en tvist och att man då ådöms att betala bådas rättegångskostnader. Det är helt felaktigt. Att rättegångskostnaden kan jämkas om bara delar av anspråket tilldöms käranden är en helt annan sak. Ord är viktiga inom juridiken.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Ja, och så är det som sagt. Vilket alltså är något annat än huruvida grannen sågat ner TS träd eller inte.Thomas59 skrev:
Nej.Thomas59 skrev:
Nej, det är det jag skrev om.Thomas59 skrev:
Du är i en grop. Sluts gräv.Thomas59 skrev:
Att det blir rensat kring diket är väl en ren bonus, eller tolkar jag bilderna fel?
Har du pratat med grannen om deras miss rent allmänt?
Har du pratat med grannen om deras miss rent allmänt?
OM, märk väl OM, det är så att det är ett gemensamt dike som ska rensas så kan det vara så att träden måste ner. Är det på det viset så ska ni självklart informeras om detta och själv ha möjlighet att röja på er mark.
Jag har rensat många mil skogsdiken och oftast behöver man inte ta ner alla träd utan kan lämna ett träd var tionde meter eller så. Detta förutsatt att trädet inte växer ”i” diket.
Ingen aning om det är så i det här fallet men det var en tanke.
Jag har rensat många mil skogsdiken och oftast behöver man inte ta ner alla träd utan kan lämna ett träd var tionde meter eller så. Detta förutsatt att trädet inte växer ”i” diket.
Ingen aning om det är så i det här fallet men det var en tanke.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Kämpa på.Nötegårdsgubben skrev:
Bara det faktum att man begärt för hög ersättning gör inte att man per automatik förlorar ett tvistemål. En sådan rättsordning skulle vara helt orimlig. Möjligheten att rättegångskostnader ej ersätts till fullo om käranden inte får gehör för hela sitt anspråk är en annan sak.
kostnaden måste täcka hyra av grävmaskin för att gräva ner de omkomna och glöm inte kostnaden för ammunition...M Marrebarre1 skrev:Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.
Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.
Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?
Att grannen kapar, klyver och staplar träden som ved är väl skäligt. Eller motsvarande pengar för att köpa in samma ved.
Att eskalera konflikten genom att försöka trycka till grannen med stora summor låter bara ovärt, bra grannrelationer är värda mycket. Träden är borta och kommer inte tillbaka förrän om många år.
Att eskalera konflikten genom att försöka trycka till grannen med stora summor låter bara ovärt, bra grannrelationer är värda mycket. Träden är borta och kommer inte tillbaka förrän om många år.