tommib
T Takläggare skrev:
Tomt rör och sådant får man ta bort, det kan lantmäteriet lägga dit en ny.
Det får man absolut inte. Det är straffbart med fängelse i straffskalan att flytta eller ta bort gränsmärken.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...heter-kring-fastighet/Hitta-granser/?faq=06a8

Nej, det är straffbart att förstöra eller ändra en gränsmarkering. Det är alltså inte tillåtet att till exempel rubba eller kapa befintliga gränsrör. Det är givetvis också straffbart att avsiktligt flytta en gränsmarkering. Dessutom får du inte utan vidare bygga i eller för nära en gräns eller på annat sätt påverka en grannes möjlighet att använda sin fastighet.

Vet du att ett gränsmärke kommer att skadas, så kan du få hjälp att säkerställa dess läge, genom att få det inmätt. Om du av misstag råkar förstöra en markering - fylla massor över den, gräva eller plöja bort den - så får du inte på egen hand sätta tillbaka den där du tror att den stod. Markering av gränspunkter är en uppgift för Lantmäteriet.

Straffet framgår ur BrB 14 kap 9§

Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år.

Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).

Redigerat:
  • Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
Sprängning med simplex är omtvistat, ett par ”riktiga” sprängare jag pratat med som testat simplex menade att det var mindre skillnad än man kunde tro i vibrationsvärden när de kollat med mätare. Dock laddar man normalt mindre salvor med simplex. De menade att simplex inte borde få saluföras på det sättet som det görs idag med endast krav på en kort utbildning.

Även om det inte är krav på att besikta fastigheterna vid sprängning med simplex så har den som utför arbetet fortfarande strikt ansvar för skador som uppkommer.

Vi människor uppfattar också mycket små vibrationer som otrevliga, långt under de gränsvärden som finns för hus.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
T
tommib tommib skrev:
Det får man absolut inte. Det är straffbart med fängelse i straffskalan att flytta eller ta bort gränsmärken.

Nu kanske grannen råkade eller oavsiktligt råkade gräva bort tomt markeringen , finns ingen straffskala på det, ungefär som att det är straffbart och råka glida av vägen med bilen. (detta är mycket vanligt nu under fibargrävar tider.) ingen har straffats.
'Det som händer är att man ska anmäla in att gränsmarkeringen kommit till skada,eller är bortgrävd, man kan då göra på flera sätt, begära en särskild gränsutmärkning som är dyrast, eller ta en vanlig gränsutvisning . vissa lantmäterier i olika kommuner debeterar även per timme eller till fast pris. men något fängelsebesök behöver man inte oroa sig över vid en bort grävd tomt pinne.

tommib
T Takläggare skrev:
Nu kanske grannen råkade eller oavsiktligt råkade gräva bort tomt markeringen
Lagstiftningen tar inte hänsyn till om det var en olycka eller avsiktligt. Troligen blir det inget särskilt straff men det handlar mer om tillämpningen än om lagstiftningen i sig.

Det du skriver ovan är också helt skilt från det du skrev från början, vilket var

"Tomt rör och sådant får man ta bort"

Det är helt enkelt falskt.

Är man dessutom medveten om att ett tomtrör finns, vilket man som markarbetare bör kolla och ha kunskap om, ska man vara varsam med dem.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
R Rutred skrev:
De har använt simplex sx 75 32 Mm
Kan jag kolla upp om sprängaren har utbildning?
Ja du kan rådfråga och kontrollera om dom har certifikat för simplex.
Kontakta
Power Tools AB
Säm Sverkelstorp, 524 93 Herrljunga
Telefon: 0513 – 722 82
E-post: info@ptools.se

Dom är bra att göra med och kan ge dej all information du behöver.
Lite vibrationsdata vid användade av Simplex.
https://ptools.se/content/uploads/2018/05/Vibrationsrapport-Strömstad-Västra-Klevgatan-5b.pdf
Jag vill inte blanda mej i för mycket risk att jag svarar fel på något.
Bättre att prata med dom som håller i utbildningarna och säljer materialet.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
mexitegel mexitegel skrev:
Sprängning med simplex är omtvistat, ett par ”riktiga” sprängare jag pratat med som testat simplex menade att det var mindre skillnad än man kunde tro i vibrationsvärden när de kollat med mätare. Dock laddar man normalt mindre salvor med simplex. De menade att simplex inte borde få saluföras på det sättet som det görs idag med endast krav på en kort utbildning.

Även om det inte är krav på att besikta fastigheterna vid sprängning med simplex så har den som utför arbetet fortfarande strikt ansvar för skador som uppkommer.

Vi människor uppfattar också mycket små vibrationer som otrevliga, långt under de gränsvärden som finns för hus.
Vi får nog börja med att skilja på sprängning och spräckning.
Skillnad som natt och dag mellan dynamit och Simplex.
Vad är skillnaden mellan Sten – & Bergspräckning och sprängning ?
Simplex Sten- & Bergspräckningspatroner är krutbaserade och gasgenererande. Krut är till skillnad från dynamit bara explosivt i kamrat/instängt tillstånd. När man utlöser en Simplexpatron antänds krutet och krutet börjar då att brinna. Den gas som då bildas blir i kamrat/instängt läge explosivt med en brinnhastighet på ungefär 350 m/s jämfört med dynamit som har en brinnhastighet på ungefär 6000 m/s. När stenen eller berget spricker försvinner gasen och explosionen upphör. Detta innebär att Simplex skapar minimalt med stenkast och skapar försumbara vibrationer.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
T
wildeside wildeside skrev:
Ja du kan rådfråga och kontrollera om dom har certifikat för simplex.
Kontakta
Power Tools AB
Säm Sverkelstorp, 524 93 Herrljunga
Telefon: 0513 – 722 82
E-post: info@ptools.se

Dom är bra att göra med och kan ge dej all information du behöver.
Lite vibrationsdata vid användade av Simplex.
[länk]
Jag vill inte blanda mej i för mycket risk att jag svarar fel på något.
Bättre att prata med dom som håller i utbildningarna och säljer materialet.
Nu kanske det är dumt och fråga tillverkaren och utvecklaren av simplex om det var en godkänd salva som sköts.(svaret blir uppenbart då)

Men du har helt rätt, simplex är godkänd som stenspräckare , sorry jag hade fel ,om dom bara använt simplex och på rätt sätt så är det godkänt. och svårt för grannar och få någon ersättning ifall det resultera i hus skador hos dom.

wildeside
R Rutred skrev:
Ja, jag har läst reklamen för Simplex.
Men där står att ljudnivån ska vara 60-80 dB och att det bara blir lätta vibrationer. Säkerhetsavstånd 30 m. Vårt hus är inte ens 10 meter ifrån och vi har varken fått förvarning om att de skulle spränga eller varning för skottet
Som sagt var det rejäla smällar
Vet inte om de smugit in några dynamitgubbar också
Vad säger wildeside om grannens tillvägagångssätt. Är det brukligt?
Jag delar alltid ut information i alla brevlådor och sätter upp på anslagstavlor minst 1 vecka innan med info om vad vi ska göra och vem dom ska vända sig till. vid akuta jobb går vi runt till närmaste grannarna och ringer på innan vi börjar.
Jag skulle ogärna använda 75 grams laddningar så nära ett hus bättre med mindre laddningar och fler hål för att minimera riskerna och få ett bättre sönderfall på berget.
Har ett fåtal gånger skjutit av några patroner utan ordentlig skyddstäckning lång ut på öppna platser och kalhyggen, vi har stått i skydd av vår arbetscontainer och det enda jag kan säga är att jag inte skulle stå på 30 meters håll och titta på fyrverkeriet.
I kast riktningen kan det nog flyga bra mycket längre en så.
Vi använder.
Splittermatta och minst 1 st 500 kg sprängmatta, oftast har vi 3-5 st 500 kg sprängmattor som skyddstäckning.
Har sett en 100 kg matta lyfta 1,5-2 meter och gjort en volt, landat med den bort spräckta stentoppen uppepå.
Kommer inte ihåg om det va en 15 eller 30 grams laddning.

• Wow
henric78
  • Laddar…
wildeside
T Takläggare skrev:
Nu kanske det är dumt och fråga tillverkaren och utvecklaren av simplex om det var en godkänd salva som sköts.(svaret blir uppenbart då)

Men du har helt rätt, simplex är godkänd som stenspräckare , sorry jag hade fel ,om dom bara använt simplex och på rätt sätt så är det godkänt. och svårt för grannar och få någon ersättning ifall det resultera i hus skador hos dom.
Nä inga problem med att diskutera med dom, deras ryckte och företag står på spel om inte entreprenörerna följer lagar och regler.
Dom är i allra högsta grad intresserade av att veta om inte entreprenörerna följer lagar och regler.

Nej man är alltid skyldig att ersätta eventuella skador som uppkommit i samband med att man spräckt sten och berg.
Problemet kan vara eller är oftast att bevisa att skadan uppkommit i samband med utfört spräckning och att huset som fått skadan är byggt tillräckligt bra.
Jag brukar alltid be att få gå runt och dokumentera eventuella skador på husen i närområdet om vi ska använda kraftigare patroner.

T
  • Gilla
Danhan86 och 1 till
  • Laddar…
Angående det där med att grannen lovar att gränsröret ska återställas, se till att få det skriftligt och att det ska göras en "riktig utsättning" (jag kommer inte ihåg det korrekta namnet). Vad jag har förstått av andra trådar här så kostar det en rejäl slant och det finns även andra (billigare) former av utsättningar som inte har någon juridisk verkan. Det känns som stor risk att grannen kommer tycka att det räcker med en sådan.

Se gärna till att få skriftligt på hur marken i tomthörnet ska återställas också och ett datum när det ska vara klart.

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Och utöver att röret dolts/tagits bort innebär det ju också ett intrång på din fastighet att det är massor där.

Jag skulle så snart som möjligt prata med grannen och säkerställa att de hanterar eventuella stödmurar och liknande på egen mark. Knäckstensmurens hädanfärd är tråkig nog, se till att du inte också hamnar i en situation där grannen helt plötsligt släntar av sin vägbank på din mark.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Vi får nog börja med att skilja på sprängning och spräckning.
Skillnad som natt och dag mellan dynamit och Simplex.
Vad är skillnaden mellan Sten – & Bergspräckning och sprängning ?
Simplex Sten- & Bergspräckningspatroner är krutbaserade och gasgenererande. Krut är till skillnad från dynamit bara explosivt i kamrat/instängt tillstånd. När man utlöser en Simplexpatron antänds krutet och krutet börjar då att brinna. Den gas som då bildas blir i kamrat/instängt läge explosivt med en brinnhastighet på ungefär 350 m/s jämfört med dynamit som har en brinnhastighet på ungefär 6000 m/s. När stenen eller berget spricker försvinner gasen och explosionen upphör. Detta innebär att Simplex skapar minimalt med stenkast och skapar försumbara vibrationer.
Det var ju just det som var det intressanta, att det inte alls nödvändigtvis är försumbara vibrationer med simplex. Myndigheterna vacklar till och från i frågan om nuvarande utbildning för simplex egentligen är tillräcklig. Det är rätt omtvistat.

Oavsett vad gränsen går mellan att spräcka berg eller spränga det. Det uppfattar jag mer som ett
Marknadsföringstrick av powertools att de kallar det spräckning för att inte reta myndigheterna i onödan.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Det var ju just det som var det intressanta, att det inte alls nödvändigtvis är försumbara vibrationer med simplex. Myndigheterna vacklar till och från i frågan om nuvarande utbildning för simplex egentligen är tillräcklig. Det är rätt omtvistat.

Oavsett vad gränsen går mellan att spräcka berg eller spränga det. Det uppfattar jag mer som ett
Marknadsföringstrick av powertools att de kallar det spräckning för att inte reta myndigheterna i onödan.
Mycket går att sälja med mördande reklam

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
wildeside

Om du tittar på länken om vilka vibrationer simplex skapar så kan jag nog inte hålla med dej.

Lite fakta en av dom som sitter och försöker bestämma reglerna kring stenspräckning är även involverad i dom som håller i kurserna för sprängkort, sitter i delad stol kan man säga.
Förbjud spräckkort och tvinga alla att ta sprängkort innebär stora inkomster för dom som håller i kurserna för sprängkort.
Tittar man på skadestatistik så skulle det inte få sprängas med dynamit överhuvudtaget.
Endast ett fåtal olyckor av allvarligare art har inträffat med krutladdningar och dom som har hänt har inte följt lagar regler och rekommendationer och då spelar det ingen roll om man har gått kurs en dag eller 4 år.
Kan i viss mån hålla med om att kursen för sprängkort innehåller för lite praktisk erfarenhet.
Men har man sunt förnuft så rådfrågar man Powertools och börjar inte att ladda 75 grams patroner i berg nära hus.

• Gilla
Pernilla C och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.