50 377 läst ·
96 svar
50k läst
96 svar
Grannen har börjat gräva och spränga
Ja visst har ni rätt att bedriva omfattande schaktarbeten, men dessa är upptagna i Miljöbalkens 32 kapitel , där antingen byggherren har ansvaret eller överskrivet på schaktarbetaren .wildeside skrev:
Man ska inte tro allt man läser inte ens vad polisen skriver.
Ställ frågan till polisen hur stort ett block/skut är så kan dom inte svara och bevisbördan ligger på polisen om det är berg skut eller block. Jobbigt läge för dom.
Dessutom har vi klar tecken från vår organisation att fortsätta att spräcka berg.
Det som händer vid en polisanmälan är att arbetsmiljöverket tillkallas , dom har rätt att stoppa "allt" arbetet tills utredning gjorts, dom kallar in experter och gör en utredning vad som använts och hur det gått till , alltså en full utredning, visar det sig att , lagar är brutna eller liknande så bötfälls antingen byggherren eller entreprenören, böterna är personliga och på ca 50000 kr och uppåt,och betalas inte av företaget utan av den ansvarige själv.
Nu sitter arbetsmiljöverket över dom som spränger , dom har alla lagar på sin sida, dom kan stoppa allt arbete på en sekund, då får inte arbetsplatsen varken beträdas eller fortsätta, beträds arbetsplatsen så är det böter som utfärdas, reglerna är klara och tydliga. böterna är stora och personliga, detta för att stoppa exempelvis stora byggherrar, där inte företaget själva betalar böter utan den ansvariga.K knipo skrev:
R Rutred skrev:
Behövs inte mycket för att ett skall vibrera, beror helt på hur marken leder vibrationerna. Mitt hus vibrerar, så att vitrinskåpet skramlar, flera gånger per dag då tåget kör förbi ca 100m från huset. Och jag tror nog att entreprenören inte använder dynamit. Det är rejäla restriktioner kring detta och jag tror nog inte dom vill riskera sin spränglicens genom att ”fuska” med handhavandet.wildeside skrev:
Det är en liten nystartad firma. Oklart om de har behörighet. Dehar använt SimplexGoC skrev:
Behövs inte mycket för att ett skall vibrera, beror helt på hur marken leder vibrationerna. Mitt hus vibrerar, så att vitrinskåpet skramlar, flera gånger per dag då tåget kör förbi ca 100m från huset. Och jag tror nog att entreprenören inte använder dynamit. Det är rejäla restriktioner kring detta och jag tror nog inte dom vill riskera sin spränglicens genom att ”fuska” med handhavandet.
Det har smällt rejält
Ja nu behöver du inte läxa/lära upp mej vad gäller lagar, förordningar och viten som det heter, inte böter för det är bara polisen och domstol som får utdöma böter!T Takläggare skrev:Ja visst har ni rätt att bedriva omfattande schaktarbeten, men dessa är upptagna i Miljöbalkens 32 kapitel , där antingen byggherren har ansvaret eller överskrivet på schaktarbetaren .
Det som händer vid en polisanmälan är att arbetsmiljöverket tillkallas , dom har rätt att stoppa "allt" arbetet tills utredning gjorts, dom kallar in experter och gör en utredning vad som använts och hur det gått till , alltså en full utredning, visar det sig att , lagar är brutna eller liknande så bötfälls antingen byggherren eller entreprenören, böterna är personliga och på ca 50000 kr och uppåt,och betalas inte av företaget utan av den ansvarige själv.
Jag har jobbat inom mark och bygg entreprenad X antal år i en ledande position.
De har använt simplex sx 75 32 Mmwildeside skrev:
Kan jag kolla upp om sprängaren har utbildning?
Läs på här innan du gör en stor affär av detta.R Rutred skrev:
https://ptools.se/for-entreprenorer/fragor-och-svar/
Och märk det är inte bergsprängning Det handlar om och som ställer helt andra krav på utbildning och handhavande.
Ja, jag har läst reklamen för Simplex.GoC skrev:
Men där står att ljudnivån ska vara 60-80 dB och att det bara blir lätta vibrationer. Säkerhetsavstånd 30 m. Vårt hus är inte ens 10 meter ifrån och vi har varken fått förvarning om att de skulle spränga eller varning för skottet
Som sagt var det rejäla smällar
Vet inte om de smugit in några dynamitgubbar också
Vad säger wildeside om grannens tillvägagångssätt. Är det brukligt?
R Rutred skrev:Ja, jag har läst reklamen för Simplex.
Men där står att ljudnivån ska vara 60-80 dB och att det bara blir lätta vibrationer. Säkerhetsavstånd 30 m. Vårt hus är inte ens 10 meter ifrån och vi har varken fått förvarning om att de skulle spränga eller varning för skottet
Tror du att dom är så dumma så dom laddar med dynamit när ett hus står 10m från arbetsplatsen.R Rutred skrev:Ja, jag har läst reklamen för Simplex.
Det står att säkerhetsavståndet är 30m om du inte täcker med sprängmattor.
Och vibrationerna kan ju enkom mätas med mätinstrument. Skulle tro att det blir lika stora vibrationer av att grävmaskinen river i sprängstenen.
Jag känner inte arbetarna och kan inte uttala mig om demGoC skrev:
Tror du att dom är så dumma så dom laddar med dynamit när ett hus står 10m från arbetsplatsen.
Det står att säkerhetsavståndet är 30m om du inte täcker med sprängmattor.
Och vibrationerna kan ju enkom mätas med mätinstrument. Skulle tro att det blir lika stora vibrationer av att grävmaskinen river i sprängstenen.
Men du har fel när det hur mycket grävskopan vibrerar i förhållande till sprängningarna. Grävskopan har hållit på i veckor, men den är som en vikning jämfört med detonationerna.