Grannen bor ovanför oss på en skafttomt
Det har en carport vid gatan och trappa upp till huset,
De har meddelat oss att du vill göra en asfalterat uppfart till huset då vägen upp till deras hus på vintern blir hal. De har talat om värmeslingor.
En grävskopa har kört upp för att fylla uppfarten med sten och nyligen såg vi att man lagt jord och Sten i hörnan på vår tomt. Gränsröret är till synes borttaget eller ligger under sprängsten
Det har också avlägsnat en liten knäckstensmur som jag tror var på vår sida av gränsen
nu har de, utan förvarning sprängt stenbock och sannolikt berg på tomten, antagligen för att göra p/plats för sin bilar. Det har smällt 30-talet gånger och vårt hus har skakat rejält.Hunden en golden som brukar vara världens coolaste med raketer blev rädd vid varje sprängning.
Grannen säger nu att markarbetaren bara spräckt sten med ”smygdynamit” och att de har polistillstånd
Efter att ha kollat genom marknaden kan jag inte få det till att det är annat en i praktiken små dynamitpatroner. Med tanke på hur det dundrat och skakat har markarbetaren tänt på rejält och förmodligen även i berget båda huset har kontakt med.
Vad jag kan läsa av polisens regler är ansökan om sprängning utförligare än spräckning. Dessutom krävs ljudsignal, besiktning med mera. Spräckning får bara ska av lösa stenar.
I arbetsmiljöverkets föreskrifter 2007 framgår att det vid sprängning ska finnas en strängarbas som har utbildning enligt AMV:s föreskrifter och dessutom erfarenhet av minst ett års sprängarbete. Det ska finnas en sprängladdning. Det ska finns inspektion av fastigheter inom 50 m och göras mätningar i fastigheterna. Dessutom ska ljudsignaler föregå sprängning
Grannarna skyller ifrån sig på byggarna. Säger att de ska dit lantmäteriet för att sätta upp ny tomtstolpe. Men mycket oklart när och de har inga konkreta planer på att rensa hörnan av vår tomt från sprängblock och jordmassor.
Vjag tror mig ha läst tidigare att tomatröran är nummer 1 vid mätning av tomtgränser och lantmäteriets mätningarna nummer två. vi har en gammal småskalig tomtkarta
Vi tror att arbetarna tog till dynamiten när det gick för långsamt. Vi tror att de kan ha tillstånd för spräckning men inte sprängning
Vi har försökt fota men arbetet sker mest dagtid.intressant vore att kolla deras sprängmedel och se vad de använder
Det blev mycket
1. Hur hanterar vi det borttagna tomtröret
2. Hur hanterar vi stenblock och jord på den plats tomträtten en gång fanns.
3. Hur hanterar vi lantmäteriet Kan vi kräva att vara med på mätningen och kan de gå efter vår gamla tomtkarta?
4. Hur stoppar vi sprängningarna om grannen fortsätter slingra sig?
 
  • Gilla
AndersSivert
  • Laddar…
Kan inte jättemycket om sprängningsarbeten men ett hus vi byggde för längesen behövde sprängas ur. Då var det tillstånd samt "mätlådor" på omkringliggande fastigheter.

Tror knappast företaget kan spränga lite som man känner för bara för att man stött på patrull.
 
  • Gilla
Pedersenskan och 4 till
  • Laddar…
Kan tilläggas att huset vi byggde låg nära andra fastigheter, så man besiktigade även dessa innan sprängningsarbetet startade.
 
  • Gilla
Germanpilsner
  • Laddar…
Jag åkte på att spränga när det installerades avlopp här. Då besiktigade de fastigheter som låg 50 m från min och man hade mätutrustning på dem för att mäta vibrationerna. Gick bra och inga skador uppkom däremot var det dumt att googla sprängning och problem kvällen innan det skulle göras. Det skapade rejält med ångest.
 
  • Haha
J.Wentzel och 3 till
  • Laddar…
wildeside
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Bla Simplex får man använda utan mätklockor [länk]
Men då smäller det väl inte så att huset skakar och vitrinskåpen darrar?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
wildeside
Nä jag har spräckt berg ända in till husgrund utan problem, men är man inte kunnig eller skiter i regler och rekommendationer och laddar för mycket så kan man få det mesta att skaka
.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
R Rutred skrev:
Men då smäller det väl inte så att huset skakar och vitrinskåpen darrar?
Jo det gör det om marken leder vibrationerna bra.
 
Hej
Har inte så mycket att tillföra men att ta bort ett tomtrör är olagligt, och om jag förstod din beskrivning rätt så onödigt. Ligger väl under stenarna du nämnde.
 
  • Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Jo det gör det om marken leder vibrationerna bra.
Men då talar vi om sprängning och inte spräckning av block och skut, eller hur?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Fulkemisten
R Rutred skrev:
Men då smäller det väl inte så att huset skakar och vitrinskåpen darrar?
Jodå. Grannen ett par hus bort körde ur en svål berg under källargolvet för några år sedan. Det var med simplex eller motsvarande. Det smäller ordentligt.
Däremot handlar det inte om sprängning då de har mycket lägre detonationshastighet än t ex dynamit. I praktiken är det såklart små explosioner.
Inget är ju svart eller vitt utan det är väl över en viss detonationshastighet som det kallas sprängning och kräver tillstånd som jag förstått det.
Precis som påpekat behövs inga mätboxar däremot licens hos bergspräckaren tror jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jodå. Grannen ett par hus bort körde ur en svål berg under källargolvet för några år sedan. Det var med simplex eller motsvarande. Det smäller ordentligt.
Däremot handlar det inte om sprängning då de har mycket lägre detonationshastighet än t ex dynamit. I praktiken är det såklart små explosioner.
Inget är ju svart eller vitt utan det är väl över en viss detonationshastighet som det kallas sprängning och kräver tillstånd som jag förstått det.
Precis som påpekat behövs inga mätboxar däremot licens hos bergspräckaren tror jag.
Polisen kräver särskilt tillstånd för spräckning i berg, som benämns tillstånd för sprängning. Tillstånd för spräckning får endast användas till skut och block
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
wildeside
R Rutred skrev:
Polisen kräver särskilt tillstånd för spräckning i berg, som benämns tillstånd för sprängning. Tillstånd för spräckning får endast användas till skut och block
Man ska inte tro allt man läser inte ens vad polisen skriver.
Ställ frågan till polisen hur stort ett block/skut är så kan dom inte svara och bevisbördan ligger på polisen om det är berg skut eller block. Jobbigt läge för dom.
Dessutom har vi klar tecken från vår organisation att fortsätta att spräcka berg.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
T
Ganska enkelt , gör en polis anmälan ang sprängningen , när beliggande hus ska besiktas före sprängning och efter (lag på detta). det är dessa kostnader dina grannar ville strunta i, att sedan spela okunnig gör dom ändå straffskyldiga , så anmäl in , så startar en utredning. och besiktning av era fastigheter kommer göras, finns det sprickor i hörnen av huset(veck i tapeter) nu så åker grannen på betala att dessa sprickor åtgärdas, om ni hänvisar att dom inte fanns där före, samma murstock,fasad,badrum, osv.
Tomt rör och sådant får man ta bort, det kan lantmäteriet lägga dit en ny.
 
  • Gilla
Dalastuga och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Man ska inte tro allt man läser inte ens vad polisen skriver.
Ställ frågan till polisen hur stort ett block/skut är så kan dom inte svara och bevisbördan ligger på polisen om det är berg skut eller block. Jobbigt läge för dom.
Dessutom har vi klar tecken från vår organisation att fortsätta att spräcka berg.
Hur menar du nu?
Att det är jobbigt läge för polisen och att det är de som skall bevisa någonting?

Om man vill veta reglerna kring sprängning är det väl bättre att vända sig till de som jobbar med det om man vill ha bra svar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.