Varit i samma sits det blev att flytta.Annars hade jag hade tagit lagen egen hand.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Varit i samma sits det blev att flytta.Annars hade jag hade tagit lagen egen hand.
Så jäkla sorgligt det finns såna människor
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Gör en orosanmälan till socialen. Säg att grannen verkar vara psykiskt sjuk och är en potentiell fara för sig själv och andra.
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det bästa vore om ni 6 grannar skrev en gemensam klagelse till polisen där ni påpekade de otidiga, olagliga, störningar hon utser er alla 6 grannar regelbundet för.

OCH gjorde en gemensam orosanmälan till socialkontoret där ni påpekar att ni är oroliga för hennes psykiska mående och hur hon kan ta hand om själv med tanke hur okontrollerat och onormalt hon uppför sig mot er 6 grannar.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Gör en orosanmälan till socialen. Säg att grannen verkar vara psykiskt sjuk och är en potentiell fara för sig själv och andra.
Kan möjligen vara värt ett försök. Att hon är en ”potentiell fara för sig själv och andra” har vi ju inga hållpunkter för och skulle i sämsta fall betraktas som en falsk anmälan och är straffbart. Anmälan blir inte ”bättre” för att man överdriver, det blir en opartisk utredning av kommunen oavsett. Tror dock att denna anmälan inte leder till något, möjligen om grannen önskar hjälp, annars krävs det nog att hon utsätter sig själv eller andra för livsfara. Så är ju knappast fallet här.
 
Redigerat:
Tror det blir svårt att få kommun/socialtjänst att på något sätt agera mot en myndig person som inte själv medverkar.
Ska det göras något tvångsingripande så krävs det medverkan och beslut av läkare vilket får anses rimligt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K knipo skrev:
SGT.:cool::rofl:
Funkar säkert men är inte värt det
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Generellt tycks det vara så att grannar kan bete sig nästan hur som helst. Huset kan förfalla, tomten se ut som en soptipp, utan att man i praktiken kan göra mycket åt det. Kanske en otrevlig granne är ett mindre problem jämförelsevis.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Generellt tycks det vara så att grannar kan bete sig nästan hur som helst. Huset kan förfalla, tomten se ut som en soptipp, utan att man i praktiken kan göra mycket åt det. Kanske en otrevlig granne är ett mindre problem jämförelsevis.
Nä, den som har synpunkter hur andra (jag) har på tomten osv får gärna flytta, med den som är trevlig kan jag förlåta att de inte klipper gräset
 
  • Gilla
crillux och 3 till
  • Laddar…
S Sickanmickan skrev:
Nu har det gått så långt att min svägerska funderar på att sälja sitt lilla paradis.
Det är nog tyvärr det rimliga att göra. Inte det ”rätta”, men det rimliga. Sannolikheten att man kan få någon egentlig hjälp från det offentliga är minimal och om inte bygemenskapen fått henne på bättre tankar hittills lär det nog inte ske nu heller.

Samhället är oerhört svagt mot småskaliga trakasserier och det frustrerade utropet ”men någon måste väl kunna göra något i vårt välutvecklade samhälle” besvaras huvudsakligen med en besvärande tystnad.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Surströmming?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här är en avskräckande tråd om en liknande situation. Inte likadan förstås, och kanske värre, men ändå.
Tänkte precis länka den.
Om jag minns rätt fanns det något juridiskt moment 22 att om man filmar när man blir angripen så får man inget besöksförbud eller nått i den stilen.
 
David-O David-O skrev:
Om jag minns rätt fanns det något juridiskt moment 22 att om man filmar när man blir angripen så får man inget besöksförbud eller nått i den stilen.
Nej, så är det inte. Men det ska väl inte uteslutas att TS i den tråden ansetts provocerat fram någon eller några av situationerna där med sitt beteende. För att exempelvis filma in i någon annans trädgård är inte heller ok.

Men låt oss inte recensera den tråden för mycket. Den är bara ett sorgligt exempel på hur svårt det kan vara att få hjälp och stöd när man behöver det.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Sätt en tät häck så grannen inte kan se in, så bör nog alla problem försvinna. Om grannen kommer in på tomten och gnäller så får man säga till på skarpen att hen inte är välkommen och sköta sitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.