Byggahus.se

Grannen filmar vår pool

1. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Det går aldrig att skydda sig mot att bli filmad när man är på sin egna tomt.

Det är helt lagligt att stå var du vill utanför tomten och filma in på tomten.

TS granne kan helt lagligt utan att TS eller någon annan, sitta på sitt tak med tex en filmkamera och filma in på TS tomt. Grannen kan till och med ha kameran fast ett kamerastativ så att det inte blir någon darrning på bilden.

https://www.lawline.se/answers/ar-det-lagligt-att-smygfilma-in-pa-annans-tomt

https://www.hemhyra.se/nyheter/hakan-blev-varnad-efter-grannens-film/

• Laddar…
  2. U
    Medlem Nivå 1
    Fast en annan sak som jag inte tror tagits upp så mycket i denna tråd (lååång tråd nu) är den dubbelmoralproblematik som finns i detta ämne.

Dvs.
    Oavsett vad lagen säger - kommer i princip alla vara glada för att någon fotograferat när ett brott begåtts, speciellt polisen (som just skall behandla dessa felaktigt uppsatta kameror.... :crysmile:) men även grannar och andra privatpersoner.

Helt plötsligt spelar det ingen roll att grannens kameror, medvetet eller omedvetet, fotograferat och även spelat in när buset stjäl deras nya cykel, Webergrill, bil eller annat som försvunnit från deras tomt.
    Än bättre om kamerorna fångat in en misshandlare, våldtäktsman eller mördare.

Då har vi helt plötsligt en annan uppfattning, även om vi var emot kamerorna från början. Helt plötsligt är man tacksam över att grannen satt upp kameror som fotade lite (eller mycket) utanför deras tomtgräns.

Jag vill inte rättfärdiga felaktigt kameraanvändande......men.........*konstpaus*..........visst är det lite bra med kameror ändå, iaf när de passar just ert syfte.. :thinking: ;)

Hjälper kanske inte TS situation och hennes känslor för sin granne.

Men det sätter ändå lite perspektiv på saker och ting. Det finns ändå bra anledningar till kameror även om balansen som sagt ofta är svår att uppnå.

Vi har själva pensionärsgrannar som sitter och tittar/spanar på sin balkong hela dagarna i ett hus placerat 10-15 m högre än vårt.
    Otroligt irriterande i början men något vi nu vant oss vid och lever med.
    Självklart har vi byggt in så mycket som möjligt runt vårt poolområde men om de sedan ändå ser min dingelidong eller frugans härligheter när vi badar så får det väl vara så.
    Därmed inte sagt att jag uppskattar att känna mig bevakad - en jäkligt otrevlig känsla.

Redigerat 2 jun 08:40
  3. N
    Medlem Nivå 5
    Där jag och mina vänner har ett sommarhus har vi en granne som satte upp några kameror som skulle övervaka hela tomten. Vi kände till vem som brukade snoka runt bland husen efter att sommargästerna flyttade från ön.
    Efter ett inbrott lämnade han in ett USB minne till polisen kompletterad med uppgifter om inbrottstjuven.
    Efter någon vecka fick han svaret att det inte gick att identifiera den utpekade personen och att fallet las ner eftersom värdet på det stulna och sönderbrutna fönstret var så lågt. Han fick tipset att placera kameran i ögonhöjd att man kunde filma personen på någon meters avstånd.
    Så varför inte på ett spydigt sätt fråga din granne om han ska fotografera elefanter.
    I vårt fritidshus har vi haft inbrott av samma person. Ir belysningen gjorde inte så stor nytta mer än att utomnordiska medborgare försvann men han visste att huset var öde och bröt upp ett fönster. Dessvärre stal han inget men vi blev skitsura när vi upptäckte att han vickat omkull några burkar som stod högt upp på en hylla och innehöll superhet chilipulver. Blev inte uppskattat när jag tog fram dammsugaren och skulle suga upp ca 3 dl superhet chilipulver. Mina vänner drog iväg som en avlöning.

Ps! Glöm inte att stänga av vattnet!!!!!!!

4. Pellegnillot71
    Medlem Nivå 2
    Jag är fullkomligt medveten om att jag blir filmad på tunnelbanan, i taxi och på offentliga platser.

Men nu går jag i ovisshet över om någon sitter och tittar på mig när jag jobbar i trädgården eller när jag badar i poolen. Det är ingen trevlig känsla.

Alla här omkring har larm som spelar in personer när de bryter sig in. Såna bilder har skickats runt och vi har också lyckats få en inbrottstjuv fälld och straffad med 2 års fängelse (det händer inte var dag). Så varför sätta upp stora bevakningskameror i trädgården med risk att kunna övervaka även grannarnas trädgårdar?

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 4
    Du förutsätter att han inte har köpt något skit och att upptagningsområdet därför är ganska stort? Hur vet du det? När du har tittat på specarna för liknande kameror så kan de visa 30-50? Så du ser på 18 meters avstånd vad han har köpt för kameror?
    Och du har inte pratat med denna granne så allt är bara gissningar från din sida.

6. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Du svarar ju varför man behöver kameror, för att kunna sätta dit och avskräcka tjuvar.

7. Pellegnillot71
    Medlem Nivå 2
    Jag tycker också att jag har fått tillräckligt med svar och bra svar. Men jag kan inte rå på att folk fortsätter skriva. Har försökt se hur man avslutar en tråd men hittar inget.
    Det här handlar inte om agg mot grannen (förutom att det är lite svårt att kommunicera då) och inte heller om att bli inspelad. Det handlar om att jag inte kan veta om grannen loggar in på sin app och tittar på oss. Skulle hen stå ute på sin altan så skulle jag se att hen tittar på oss men med en kamera syns det ju inte.
    Så du har rätt tråden kommer inte vidare. Du kan sluta läsa... :)

8. H
    Medlem Nivå 4
    Många kommuner tillåter en spaljé som får vara mycket högre, förutsatt att luftigheten är minst 85%. Sedan kan man ha en klätterväxt på den, det blir inte mycket insyn då. Sedan finns det thujor som växer t o m 40 cm per år, om man vattnar dem ofta. Man kan sedan klippa dem på lagom höjd eller låta dem växa fritt, särskilt om grannen hamnar på häckens norra sida.
    Jag har idiotiska grannar, som gnäller om allt mellan himmel och jord, så jag har planterat häckar mot dem, en ungersk syren mot min norra granne och en bondsyren mot min södra granne. Dessutom har jag planterat massor av träd och buskar på tomten. Mot vägen där det är torrt har jag planterat en häggmispel. Mot min norra granne skulle jag behöva ett ljuddämpande plank, men min kommun ger inga bygglov till plank, pga att man vill eftersträva öppna landskap.

9. Pellegnillot71
    Medlem Nivå 2
    Vi har en nästan 4 meter hög häck men den går bara fram till uterummet. Där finns en spaljé men jag tror den skulle bli väldigt ostadig om jag skulle göra den så hög som jag skulle behöva för att kameran inte skulle synas in. Så tyvärr hjälper inte det. Men tack ändå... <3

10. T
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Filmning på allmän plats är helt ok, utan att fråga folk. Det vet jag som tv producent. Gjort det flera gånger. Men se länken om olovlig filmning, som mycket handlar om bilder/ filmer som kan bli kränkande. Låt säga att ni brukar bada nakna, eller inte vill visa er i badkläder och möjlighet finns att göra bilderna publika. Denna risk begränsar er i ert privatliv

https://www.regeringen.se/49bb5d/co...7571481f9d370d/olovlig-fotografering-ds-20111

Sid 15 Straffansvar finns någon som ...”förfogar över en integritetskänslig bild av honom eller henne och kan sprida den till andra....”

• Laddar…
  11. heisiandiishe
    Medlem Nivå 3
    Jag raljerar inte och du berättar ju hur ni agerar och tänker i detta fall.. Lika förbannad som du är i tråden, lika arg som du är på grannen och lika konflikträdd irl som du verkar vara är JAG i dessa situationer. Av den anledningen bor jag i lägenhet. Ledsen om det gör dig ledsen men förnuftet säger att du/ni måste prata med grannen inte skriva i forum för att få er sak bekräftad. Och du kan bara ta grannens ord på hur mycket som filmas eller inte. Kanske väljer han att visa en filmsnutt från kamerainspelning. Kanske har han live view i telefonen och kan visa. Så trolla vidare eller gå dit och knacka på

• Laddar…
  12. Pellegnillot71
    Medlem Nivå 2
    Tack. men jag ville faktiskt verkligen veta hur man ser på sån't här för det är många som använder kameror idag. Och kanske inte tänker hela vägen. Därav min tråd.Det är inte konflikträdsla som hindrar mig utan det faktum att det hittills inte gått att prata med dem, så vad skulle vara annorlunda nu? Det fattar väl vem som helst att en anmälan utan att prata först inte är det smartaste man kan göra.
    Ha en underbar kväll!:love:

• Laddar…
  13. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 16
    datainspektionen utreder inte privatpersoner?

14. K
    Medlem Nivå 4
  15. Hyltran från Veglemyren
    Husägare Nivå 11

Tänk om det inte går att prata med grannen?

Ni vet väll att världen är full med folk som inte går att prata med?

Det kan mycket väl vara så att det dyker upp fler kameror om man pratar med grannen.

• Laddar…