150 108 läst ·
478 svar
150k läst
478 svar
Grannen filmar vår pool
Många vettiga svar.
Och så en del svar här som är lite mer åt det oseriösa hållet och sedan kommentarer på det. Vissa som mer eller mindre beordrar TS att göra och tänka än si än så. Och så folk som inte ens har med saken att göra som skäller på varandra om än det ena och än det andra. Inget av det hjälper väl egentligen TS direkt närmare en lösning tänker jag. Eller tänker jag fel där?
Det är ju också ganska lätt att föreslå något dramatiskt agerande när man själv inte behöver hantera konsekvenserna.
Jag misstänker att TS känner sig lite beklämd och vill ha hjälp. Att du TS är bekymrad och besvärad av situationen är verkligen fullt förståeligt. Vem skulle inte vara det?
Kameran måste givetvis flyttas ner eller åtminstone som minimum garanterat vara riktad åt annat håll. Den ska inte se en mm av din tomt. End of story.
Är det verkligen en PTZ eller är den bara manuellt vridbar? Om den inte är en PTZ filmar den troligen inte 360 grader utan bara åt ett håll dit den är riktad manuellt. Man måste då öppna och rikta om ifall man vill filma något annat. Är det en PTZ ska den sänkas ner, inget annat är OK. Kolla om möjligt upp detta och linsens brännvidd så vet du vinkeln den "ser" i. Försök se hur den är vriden om det inte är en PTZ. Det är inte alls säkert den filmar er tomt. Jag hade 3MP kameror (dvs lite drygt HD) och de såg otroligt bra kan jag säga. 15m är ingenting för en modern kamera med hög upplösning. I dagsljus är bilden knivskarp. Idag finns 8MP (dvs 4K) kameror till helt OK pris som är sjukt skarpa. Med en modern DVR med stor hårddisk kan man lätt lagra månader med högupplöst film.
Lagen är solklar om den filmar in på er tomt och den har många skrivit om redan.
Du har två huvudalternativ som jag ser det:
1. Antingen pratar du lugnt, vänligt och sakligt med grannen och förklarar hur ni upplever detta och ber honom först dema kameran live för dig och sedan vid behov flytta den eller i vart fall rikta om den. Gör han inget av detta så får du gå vidare myndighetsvägen.
2. Alternativt så går du myndighetsvägen direkt. Om du väljer första vägen (vilket jag def skulle rekommendera) får du troligen mer respekt av grannen och osämjan kan möjligen minska om du hanterar det på ett bra sätt. Han kanske inte ens filmar er? Synd då att göra ev osämja än värre. Om grannen är en idiot hjälper det knappast att prata med honom men de flesta är ändå resonabla om man ger dem chansen. Inte alla dock. Jag vet av egen erfarenhet. Ge honom iaf en chans, skulle jag råda dig. Väljer du andra vägen riskerar du givetvis att osämjan förvärras.
Bara du kan väl egentligen avgöra vad som är rätt, för ingen av oss känner ju din granne. Vad vi vet
Men samtal brukar vara bra mycket bättre än anmälningar. Om du bara anmäler honom kan han med viss rätta rent av tycka att du varit oschysst. Om du pratar med honom och han skiter i det är det inget konstigt med att du agerar.
Berätta gärna hur du går vidare och vad resultatet blev.
Och så en del svar här som är lite mer åt det oseriösa hållet och sedan kommentarer på det. Vissa som mer eller mindre beordrar TS att göra och tänka än si än så. Och så folk som inte ens har med saken att göra som skäller på varandra om än det ena och än det andra. Inget av det hjälper väl egentligen TS direkt närmare en lösning tänker jag. Eller tänker jag fel där?
Jag misstänker att TS känner sig lite beklämd och vill ha hjälp. Att du TS är bekymrad och besvärad av situationen är verkligen fullt förståeligt. Vem skulle inte vara det?
Kameran måste givetvis flyttas ner eller åtminstone som minimum garanterat vara riktad åt annat håll. Den ska inte se en mm av din tomt. End of story.
Är det verkligen en PTZ eller är den bara manuellt vridbar? Om den inte är en PTZ filmar den troligen inte 360 grader utan bara åt ett håll dit den är riktad manuellt. Man måste då öppna och rikta om ifall man vill filma något annat. Är det en PTZ ska den sänkas ner, inget annat är OK. Kolla om möjligt upp detta och linsens brännvidd så vet du vinkeln den "ser" i. Försök se hur den är vriden om det inte är en PTZ. Det är inte alls säkert den filmar er tomt. Jag hade 3MP kameror (dvs lite drygt HD) och de såg otroligt bra kan jag säga. 15m är ingenting för en modern kamera med hög upplösning. I dagsljus är bilden knivskarp. Idag finns 8MP (dvs 4K) kameror till helt OK pris som är sjukt skarpa. Med en modern DVR med stor hårddisk kan man lätt lagra månader med högupplöst film.
Lagen är solklar om den filmar in på er tomt och den har många skrivit om redan.
Du har två huvudalternativ som jag ser det:
1. Antingen pratar du lugnt, vänligt och sakligt med grannen och förklarar hur ni upplever detta och ber honom först dema kameran live för dig och sedan vid behov flytta den eller i vart fall rikta om den. Gör han inget av detta så får du gå vidare myndighetsvägen.
2. Alternativt så går du myndighetsvägen direkt. Om du väljer första vägen (vilket jag def skulle rekommendera) får du troligen mer respekt av grannen och osämjan kan möjligen minska om du hanterar det på ett bra sätt. Han kanske inte ens filmar er? Synd då att göra ev osämja än värre. Om grannen är en idiot hjälper det knappast att prata med honom men de flesta är ändå resonabla om man ger dem chansen. Inte alla dock. Jag vet av egen erfarenhet. Ge honom iaf en chans, skulle jag råda dig. Väljer du andra vägen riskerar du givetvis att osämjan förvärras.
Bara du kan väl egentligen avgöra vad som är rätt, för ingen av oss känner ju din granne. Vad vi vet
Berätta gärna hur du går vidare och vad resultatet blev.
Shit vad mycket sandlåda detta blev...
Först och främst, en dome-kamera (salladsskål på väggen) är per automatik inte en PTZ (styrbar).
Så förutsätt inte att den är styrbar, bara för att...
Att ni har en frostig relation med grannen är uppfattat.
Be grannen, via mail eller brev om modellbeteckning på kamera, samt provbilder eftersom du känner obehag.
Lyclas dom inte att producera detta, så lägg en anmälan.
Jag har monterat, driftsatt, servat och projekterat bla kamerasystem i olika diginiteter sedan 2007, så har en viss insikt.....
Först och främst, en dome-kamera (salladsskål på väggen) är per automatik inte en PTZ (styrbar).
Så förutsätt inte att den är styrbar, bara för att...
Att ni har en frostig relation med grannen är uppfattat.
Be grannen, via mail eller brev om modellbeteckning på kamera, samt provbilder eftersom du känner obehag.
Lyclas dom inte att producera detta, så lägg en anmälan.
Jag har monterat, driftsatt, servat och projekterat bla kamerasystem i olika diginiteter sedan 2007, så har en viss insikt.....
Det är ok, jag försöker bara förmedla att det inte spelar någon roll om du går med på det eller inte. Det är ingen som behöver ditt ok. Så länge kameran inte filmar din fastighet kan du inget göra.R reza666 skrev:
Man kan inte säga så mycket om det med de uppgifter som finns. Att det är en domekamera spelar ingen roll. Har man ett 6mm objektiv kan den mycket väl vara ok om den tittar mycket nedåt. Är det en standardkamera är det antagligen inte ok, men man ska ju också kunna urskilja något på bilderna så innan man vet vad som filmas är det meningslöst att tycka något.K kardborren skrev:
Du verkar också tro att du ska acceptera något. Så fungerar det inte. Antingen följer kameran lagen eller inte. Det är inte som med bygglov där det finns ett grannehörande.......
Problemet med en domekamera är ju att det inte går att se åt vilket håll den är riktad. Väldigt obehagligt att ha den 10-15 m från poolen. En fysisk maskning gör det omöjligt att rikta om objektivet mot dem, med PTZ eller manuellt. Måste gå att kräva?MathiasS skrev:
Man kan inte säga så mycket om det med de uppgifter som finns. Att det är en domekamera spelar ingen roll. Har man ett 6mm objektiv kan den mycket väl vara ok om den tittar mycket nedåt. Är det en standardkamera är det antagligen inte ok, men man ska ju också kunna urskilja något på bilderna så innan man vet vad som filmas är det meningslöst att tycka något.
Du verkar också tro att du ska acceptera något. Så fungerar det inte. Antingen följer kameran lagen eller inte. Det är inte som med bygglov där det finns ett grannehörande.......
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Sorry, jag förstår inte. Antag att det görs en tillsyn, polisen tittar på kameran och konstaterar att man filmar det man får filma. Då sitter det fortfarande en domekamera där som du inte vet vad den filmar nästa dag. Dvs, du kan bara kräva att den faktiskt inte filmar fel, inte att du ska veta det i varje ögonblick.K kardborren skrev:
Det finns en helt rimlig anledning till varför lagen gör skillnad på fasta installationer och handhållna enheter. Och att man infört något som kallas kränkande fotografering.Tomtom79 skrev:
Ja, och tänk om de skulle få för sig att skaffa en mobiltelefon med kamera som de kan rikta precis vart de vill när ni ligger och frotterar er i trädgården! Nä, mobilkameror ska bort, även såna där himskans Specialbyggda kameror med objektiv Och batteri så man kan ta med dem även utanför sin tomt och filma och fotografera vad som helst, när som helst!
Jag har lite svårare att förstå varför man skriver helt meningslösa kommentarer på ett forum.
Problemet är ju att det är totalt omöjligt att avgöra för myndigheterna om det är olagligt eller ej. Om man får montera upp en fast kamera där det dock inte spelas in något så hur ska någon påvisa att det spelats in? Man kan nog anta att om man sätter upp en sån här sak olagligt så ser man väl till att ha lösenordsskyddad och krypterad lagring. Det är ju inte ett videoband i rummet bakom kassan på lill-ica som satt upp en ful-kamera för att fånga snattare längre.timmelstad skrev:
Hade fast monterade kameror varit förbjudna punkt slut, så skulle man kunna hävda att "kameran ska bort helt enkelt" som en del gör. Men så är det inte och därför blir det lika löjligt att påstå sånt som att försöka förbjuda alla kameror. Men nu får jag väl snart en groda för att jag förklarar sarkasmen....