20 033 läst ·
46 svar
20k läst
46 svar
Grannen fällde träd på min tomt...!!!
Så skulle jag också agera ...om jag som en nyinflyttad har upptäckt att det står en gränspinne så skulle jag nog respektera den. Skulle inte ifrågasätta eller undra om gränsen till en tidigare bebyggd tomt är felmarkerat ( om det nu inte var helt tokigt som syns med blöta ögat). Det skulle kännas konstigt att gå till grannen och fråga om tomtpinnen faktiskt står rätt .... litet som om man misstänkte att grannen passade på och markerade fel till sin fördel. Nu visade det sej EFTERÅT att det var tvärtom .....Ms_IT-Nisse skrev:
Grannfrun varit över och frågat ... vad fick hon för svar?
Fanns det ingen markering alls så skulle jag med all säkerhet gå över till granen och fråga var gränsen går.
Vem som är mest skyldig till detta missförstånd?
Den som har markerat fel ?
eller den som respekterat markeringen?
gaia
Din granne har gjort lite fel: det hade varit lämpligt att informera om vad han planerade. Dessutom visade det sig, vid en noggrann mätning i efterhand, att ett av de fällda träden stod mest på din sida. Det har säkert skett i god tro.
Nu går du hemma och blir argare och argare för att inte grannen kommer och ber om ursäkt! Gå och snacka med grannen. Då lär du märka om han är ovetande eller inte bryr sig om sitt misstag.
Nu går du hemma och blir argare och argare för att inte grannen kommer och ber om ursäkt! Gå och snacka med grannen. Då lär du märka om han är ovetande eller inte bryr sig om sitt misstag.
Den som respekterat markeringen har gjort fel eftersom han fällt ett träd som inte var hans. Om tomtpinnar skulle vara allsmäktiga om att bestämma var tomtgränser går så skulle det bara vara att flytta tomtpinnar en smula när det passar och sen sätta igång motorsågen och fälla grannarnas träd och för att sen bara skylla på tomtpinnen om grannen kommer och klagar.gaia skrev:Så skulle jag också agera ...om jag som en nyinflyttad har upptäckt att det står en gränspinne så skulle jag nog respektera den. Skulle inte ifrågasätta eller undra om gränsen till en tidigare bebyggd tomt är felmarkerat ( om det nu inte var helt tokigt som syns med blöta ögat). Det skulle kännas konstigt att gå till grannen och fråga om tomtpinnen faktiskt står rätt .... litet som om man misstänkte att grannen passade på och markerade fel till sin fördel. Nu visade det sej EFTERÅT att det var tvärtom .....
Grannfrun varit över och frågat ... vad fick hon för svar? Att den stora trädet stod MEST på den andra tomten
Fanns det ingen markering alls så skulle jag med all säkerhet gå över till granen och fråga var gränsen går eftersom tomtpinnar faktiskt kan sitta fel.
gaia
Jag anser att om man vill undvika problem så fäller man inte träd i närheten av tomtgräns utan att prata med grannen först eftersom tomtpinnar har en tendens att sitta fel.
Trådskaparens granne kanske av en "olyckshändelse" råkat fälla ett träd som inte var hans och en förmildrande omständighet är att tomtpinnen stod fel så han vet kanske inte om att det han gjort var felaktigt. Men det gör det inte mindre felaktigt. Säg att jag spelar boll med barnen på min tomt och jag av en olyckshändelse sparkar bollen på grannens köksfönster så att innerrutan går sönder utan att jag märker det. När sen grannen kommer och berättar för mig att jag krossat hans köksfönster så håller nog de flesta med om att jag får se till att fixa den trasiga rutan, trots att det var en olyckshändelse och trots att jag inte märkte att jag haft sönder något när det skedde. På samma sätt tycker jag trådskaparens granne inte ska gå fri bara för att tomtpinnen stod fel, utan granne bör nog vackert se till att göra trådskaparen nöjd på ett eller annat sätt.
Läser man inläggen här, så förstår man att TV3 nya serie, om konflikter grannar emellan kommer att kunna fortsätta i åratal framåt.
Det är synnerligen lätt att starta en konflikt, om en mindre fråga, men ofta ohyggligt svårt att stoppa konflikteskaleringen, när konflikten med grannen väl startat. Och båda parter anser sig sedan ha helt rätt, utifrån sina egna synpunkter. Ofta har de dessutom båda juridiskt stöd för åtminstone delar av sina uppfattningar. Vilket TV3s program så tydligt visar.
Så betänk alternativet med att grannen börjar svara med liknande mynt, utifrån sin uppfattning, och konflikteskaleringen börjar.
Det är synnerligen lätt att starta en konflikt, om en mindre fråga, men ofta ohyggligt svårt att stoppa konflikteskaleringen, när konflikten med grannen väl startat. Och båda parter anser sig sedan ha helt rätt, utifrån sina egna synpunkter. Ofta har de dessutom båda juridiskt stöd för åtminstone delar av sina uppfattningar. Vilket TV3s program så tydligt visar.
Så betänk alternativet med att grannen börjar svara med liknande mynt, utifrån sin uppfattning, och konflikteskaleringen börjar.
(Jag hade en utsättare här i höstas för att sätta ut tomten gränser för att i framtiden sätta häck, dock lyckades han inte sätta ut just denna sträcka pga för mycket löv på träden men han skulle återkomma.)
Några saker jag reflekterar över:
1. Grannen har inte själv sågat ner träden (inklusive det omstridda). Han har anlitat någon att göra detta. Gissningsvis med direktiven "röj bort alla träden på vår tomt här". Visst, grannen är ytterst ansvarig, men det är nog inte så att han stått där och är den som bestämt att även just detta tveksamma träd också skulle tas ner.
2. Du har haft ute en som märkt upp resten av gränserna. Hade jag varit granne och vetat att någon från lantmäteriet varit ute och märkt upp gränsen nyligen, skulle jag nog inte ifrågasätta gränsmarkeringarna. Hur skall grannen veta att uppmärkningen inte var tillförlitlig efter att ett "proffs" varit där eller vilka som var "giltiga" av pinnarna och inte ?
Första upptäckten var att hornpinnen som lutar ganska bra står dessutom fel, den står förmycket in på min sida. Nästa upptäck blir då att trädet står, eller stod på vår tomt... Hade tomtpinnen stått rätt skulle trädet ståt på tomtgräns med fördel på vår sida.
3. Du själv visste ju alltså heller inte var gränsen gick när trädet togs ner. Hade pinnen stått rätt hade Du alltså inte varit lika arg nu. Känns som att det snarast är principen det handlar om, inte trädet i sig.
Tycker det är läge att ta ett snack med grannen i god ton. Dels är det faktiskt inte han som hållit i sågen och tänkt "det trädet tar vi", dels har Du faktiskt själv en viss skuld till den uppkomna situationen i och med den felaktiga gränspinnen.
Sedan borde den grannen anlitat givetvis varit extra noga vid tomtgränsen, men sådant händer. Och eftersom Ni "karlar" skulle göra upp detta när Ni kom hem - så vad säger att inte Du skall ta första steget ? Just nu beter Du Dig ju som att Du inte bryr Dig om det. I alla fall i deras ögon, och de tycker säkert att det är skönt och vill inte väcka björnen som de tror har somnat.
Frågan är också om grannfrun uppfattat situationen som Du tror. Det vet Du inte - Du var ju inte hemma utan har bara hört en andrahandsversion från ena parten.
All anledning att ta ett vänligt snack med grannen, alltså !
Några saker jag reflekterar över:
1. Grannen har inte själv sågat ner träden (inklusive det omstridda). Han har anlitat någon att göra detta. Gissningsvis med direktiven "röj bort alla träden på vår tomt här". Visst, grannen är ytterst ansvarig, men det är nog inte så att han stått där och är den som bestämt att även just detta tveksamma träd också skulle tas ner.
2. Du har haft ute en som märkt upp resten av gränserna. Hade jag varit granne och vetat att någon från lantmäteriet varit ute och märkt upp gränsen nyligen, skulle jag nog inte ifrågasätta gränsmarkeringarna. Hur skall grannen veta att uppmärkningen inte var tillförlitlig efter att ett "proffs" varit där eller vilka som var "giltiga" av pinnarna och inte ?
Första upptäckten var att hornpinnen som lutar ganska bra står dessutom fel, den står förmycket in på min sida. Nästa upptäck blir då att trädet står, eller stod på vår tomt... Hade tomtpinnen stått rätt skulle trädet ståt på tomtgräns med fördel på vår sida.
3. Du själv visste ju alltså heller inte var gränsen gick när trädet togs ner. Hade pinnen stått rätt hade Du alltså inte varit lika arg nu. Känns som att det snarast är principen det handlar om, inte trädet i sig.
Tycker det är läge att ta ett snack med grannen i god ton. Dels är det faktiskt inte han som hållit i sågen och tänkt "det trädet tar vi", dels har Du faktiskt själv en viss skuld till den uppkomna situationen i och med den felaktiga gränspinnen.
Sedan borde den grannen anlitat givetvis varit extra noga vid tomtgränsen, men sådant händer. Och eftersom Ni "karlar" skulle göra upp detta när Ni kom hem - så vad säger att inte Du skall ta första steget ? Just nu beter Du Dig ju som att Du inte bryr Dig om det. I alla fall i deras ögon, och de tycker säkert att det är skönt och vill inte väcka björnen som de tror har somnat.
Frågan är också om grannfrun uppfattat situationen som Du tror. Det vet Du inte - Du var ju inte hemma utan har bara hört en andrahandsversion från ena parten.
All anledning att ta ett vänligt snack med grannen, alltså !
Jag håller inte med. Bara för att en lantmätare parkerar bilen hos grannen och går ut och mäter lite så betyder det inte automatiskt att alla gränspinnar är korrekta. I det här fallet var det ju faktiskt så att lantmätaren inte kunde göra klart. Bättre hade varit om grannen kommit och frågat om lantmätaren är färdig och om gränspinnarna nu är korrekta eftersom han tänkte fälla träd vid tomtgränsen. Då hade han fått reda på att gränserna fortfarande är osäkra och kunde då ha tagit upp de tveksamma fallen. Jag tycker inte alls att trådskaparen har något skuld. Han har ju faktiskt tagit dit en lantmätare för att klara ut de osäkra tomtgränserna inför den kommande häckplanteringen och det ska han snarare ha beröm för.Ingper skrev:
Ja, sånt händer men det betyder inte att man bara ska stå och titta på när grannarna fäller träd på ens tomt. Grannen kunde gott och väl tagit dit lantmätaren själv innan han sätter igång att fälla träd vid tomtgränsen.Ingper skrev:
Jag tycker dock att trådskaparen ska börja prata med grannen med inställningen att grannen begått ett misstag och att han inte ens känner till att han gjort fel. Under samtalet kommer det troligen att visa sig om grannen faktiskt har begått ett misstag och är beredd att stå för det eller om grannen helt enkelt ville ha bort trädet så mycket att han chansade på att fälla det innan lantmätaren kom och konstaterade att trädet inte var hans.
Nej, jag menar inte att man kan lita på att de är korrekta.bra-byggare skrev:
Men det jag försökte få fram var att någorlunda nyuppmärkta gränser i alla fall ger en viss signal, i alla fall mer än om det bara stod en enda liten vissen pinne i ett hörn. Som någon skrev - en fråga kan ju också misstolkas som ett ifrågasättande.
Om man sedan läser vad trådskaparen skrivit så har denna "icke färdiga" status nog dessutom bestått längre än rimligt - han gjorde övrig uppmärkning när träden var lövade. Sedan verkar det inte blivit av med slutförandet förrän nu, när incidenten fick trådskaparen att ta tag i det så det slutfördes.
Jag gissar att grannen inte hade avverkningsplanerna som första prio när lantmätaren var där och satte ut de första pinnarna tidigt i höstas. Om han ens bodde där då ?
Jag vill bara ge en annan, inte speciellt orimlig, syn på det hela. Det är ju sällan ENs fel att två träter. Och en konflikt kan inte lösas av den ena parten heller.
Har läst det första inlägget en gång till och jag är nog också rädd för att detta har utvecklas till en principfråga om rätt eller fel. Det är inte värdet av ett felaktigt nedtaget träd då inga protester skulle ha gjorts om gränsen varit en kanske en 1m till grannens fördel och att du trots allt har en 6000m2 stor tomt där den delen som mynnar till grannen är skogstomt.
Vill man till varje pris få rätt, självklart ta strid och riskera att göra dig till ovän med din granne, om du anser att en felaktigt nedtagen Asp är värd det. Vill inte vara elak, men detta tolkar jag som ett välfärdsproblem och där fokus är rättvisa till varje pris.
Vill man till varje pris få rätt, självklart ta strid och riskera att göra dig till ovän med din granne, om du anser att en felaktigt nedtagen Asp är värd det. Vill inte vara elak, men detta tolkar jag som ett välfärdsproblem och där fokus är rättvisa till varje pris.
Knaster, hur har det gått?
Har du tagit ett snack med grannen än, om hur det kunde bli så här?
Mitt råd är, som många andras, hetsa inte upp dig direkt. Ta ett snack, håll det på en trevlig nivå.
Om du sen har god anledning att misstänka att det är en idiot du har att göra med, så är det kanske på plats att visa att du inte är någon som man kan sätta sig på.
Men skriv gärna lite mer om hur det går, och vad du själv funderar över.
Tråden utvecklas i en rätt konstig och okontrollerad riktning om du inte ger oss lite mer input ...
Har du tagit ett snack med grannen än, om hur det kunde bli så här?
Mitt råd är, som många andras, hetsa inte upp dig direkt. Ta ett snack, håll det på en trevlig nivå.
Om du sen har god anledning att misstänka att det är en idiot du har att göra med, så är det kanske på plats att visa att du inte är någon som man kan sätta sig på.
Men skriv gärna lite mer om hur det går, och vad du själv funderar över.
Tråden utvecklas i en rätt konstig och okontrollerad riktning om du inte ger oss lite mer input ...
Ska förtydliga en textrad, jag skrev:gaia skrev:Så skulle jag också agera ...om jag som en nyinflyttad har upptäckt att det står en gränspinne så skulle jag nog respektera den. Skulle inte ifrågasätta eller undra om gränsen till en tidigare bebyggd tomt är felmarkerat ( om det nu inte var helt tokigt som syns med blöta ögat). Det skulle kännas konstigt att gå till grannen och fråga om tomtpinnen faktiskt står rätt .... litet som om man misstänkte att grannen passade på och markerade fel till sin fördel. Nu visade det sej EFTERÅT att det var tvärtom .....
Grannfrun varit över och frågat ... vad fick hon för svar?
Fanns det ingen markering alls så skulle jag med all säkerhet gå över till granen och fråga var gränsen går.
gaia
"Hade tomtpinnen stått rätt skulle trädet ståt på tomtgräns med fördel på vår sida."
Om den pinnen stod på sin rätta punkt från början, alltså den som grannan gick efter så stod trädet på tomtgräns med fördel på vår sida.
Då tycker jag man pratar med sin grannen om vad man har för avsikt.
Det handlar alltså om på min tomt eller på tomtgräns med fördel min sid.
Grannfrun har inte varit över. Min sambo träffade henne när trädet var fält och vi var och satte ut tomtgränsen på den sträckan som trädet stod på. De hade då redan sågats ned.
mvh Knaster
All anledning att ta ett vänligt snack med grannen, alltså ![/QUOTE]
2. De syns inte att gränsen är utsatt från deras tomt, plogbilen körde ned tomtpinnen som var närmast synlig, å den satt en bra bit bort från deras tomt.
3. Trädet stod på tomt gräns med fördel på min sida om den pinnen hade stått rätt. Jag tycker man lyfter en diskution. Inte bara tar. De är mycket princip det handlar om men också att jag fått ett hål skogsdungen. (Hål i häcken...
Har jag en viss skuld i att en gammal gränns pinne stod fel? Vi hade inte kommit åt att sätta ut den när löven satt på träden.
Jag har ju i alla fall försökt.
All anledning att ta ett vänligt snack med grannen, alltså ![/QUOTE]
2. De syns inte att gränsen är utsatt från deras tomt, plogbilen körde ned tomtpinnen som var närmast synlig, å den satt en bra bit bort från deras tomt.
3. Trädet stod på tomt gräns med fördel på min sida om den pinnen hade stått rätt. Jag tycker man lyfter en diskution. Inte bara tar. De är mycket princip det handlar om men också att jag fått ett hål skogsdungen. (Hål i häcken...
Har jag en viss skuld i att en gammal gränns pinne stod fel? Vi hade inte kommit åt att sätta ut den när löven satt på träden.
Jag har ju i alla fall försökt.