träd, träd , träd. Näst efter lösspringande katter så måste detta ligga högt på listan över osämja grannar emellan?

Bodde tidigare i villaområde med kommunal mark mellan gatorna. Vi bodde högst upp "på berget" och kommunens stora tallar och granar skymde vår sjöutsikt. Jag kontaktade kommunen och fick till en uppgörelse att det var helt ok att plocka ner dessa träd som var ett tiotal. Bara jag betalade för dem....priset kommunen tog för enstaka träd var 50 kr styck och med en egen bonnasåg var det ju deal direkt...:)

Nåväl, eftersom det alltid finns trädkramare i närheten så tyckte jag att det var dumt att börja krångla med grannarna om vad de tyckte...plockade fram motorsågarna och körde igång så fort inbetalningen var gjord. Fällde varenda träd utan ett enda stopp på sågen vilket fick som effekt att granntanten inte vågade närma sig förrän jag tagit ner alla träden. Jisses vilket liv det blev. Hon var skogstokig i dubbel bemärkelse över mitt "tilltag".

Hotade med polis osv tills jag visade mitt avtal med kommunen. Då började snacket om att jag skulle "talat med henne först". Kontrade med att då hade det ju blivit nej....Erbjöd dock damen några flaskor trälim och att hon kunde få limma upp träden igen om hon ville.....Den dispyten handlade mest om att om inte hon hade sjöutsikt från sin tomt nivån nedanför så skulle minsann inte jag heller ha någon. Hederlig gammal svensk avundsjuka.

Jaja, men hugga träd på grannens tomt är kanske inget vidare snällt men säkert gjort i god tro och var glad att du blev av med aspen, den är ju mest ett skräpträd.

Du visste att tomtgränsen var otydlig och du visste att grannen lejt en kille att fälla träd nära den oklara tomtgränsen. Vad jag då inte förstår är att du låter killen hållas utan att ta ett snack med grannen om var tomtgränsen går och vilka träd som ska fällas. Enligt min mening har du själv satt dig i denna situationen!

Hej AnnaKarin.

Varför tycker inte du den som SKA fälla träd eller SKA plantera häck i tomgräns eller vad det nu kan vara ska ta kontakt med sin granne? Är det svårt? Sen komma och snacka om grannsämja, hur svårt kan det vara?

P
Påtala för grannen vad som hänt så att det inte råder någon tvekan om de vet att de gjort fel. Men gör det inte på ett aggresivt sätt. När du gjort det och om det är en vettig granne så kommer han sen in till dig med en whisky och ber om ursäkt. Han kommer också sen hjälpa dig att planera häcken. Utöver det så har du en upp på honom så om du t.ex. i framtiden vill placera en friggebod nära tomtgräns (om man nu vill det med 6000kvm tomt) kommer han inte att kunna säga nej.

Bambi, visst tycker jag att min grannen bör höra av sig till mig om han ska plantera häck eller fälla träd i närheten av vår tomtgräns, men...

är han eller någon han hyrt in ute och håller på och arbetar med häckplanteringen eller trädfällningen och jag VET att tomtgränsen är otydlig tycker jag det är MIN SKYLDIGHET att kontrollera så inget blir felaktigt och att vi är överens. Går jag därifrån, utan att kontrollera så inget blir felaktigt och utan att vi är överens, så ger jag ju mitt tysta medgivande.

Som många är inne på så var ju tydligen tomtgränsen luddig, eller stod med markering på fel ställe så förmodligen har grannen gjort detta i god tro om att den gjorde rätt, för annars hade väl fler träd rykt i denna skogsdunge.

För att bevara grannsämjan så är det nog inte så klokt i att sitta och vänta på att grannen tar kontakt med dig utan gå ned till grannen och snacka med honom du istället för att sitta hemma och bli mer o mer arg... för då är det stor risk att du gör en höna av en fjäder.

Hej!

Nu skulle jag aldrig börja kapa ner träd utan att höra med grannen om tomtgränsen var luddig så det skulle aldrig hända mig, inte ens om jag var förvirrad. Om jag var förvirrad så skulle jag när jag kvicknade till så fort jag bara kunde frågat om något misstag skett och om man kan lösa det på något sätt för att bevara grannsämjan. Inte fan hade jag gömt mig i huset och försvårat för grannen som tydligen haft anmärkningar på kapningen.

Hade det inte varit en bra start på grannsämjan och knackat på och sagt att man tänkte röja lite och undra om de kunde komma överens INNAN man beställer dit folk, återigen, är inte det självklart?

Men många ser olika på detta och JAG tycker allt som oftast att folk får göra hur de vill och den drabbade är gnällig, för mig är det tvärtom. alltså det är inte den som handlar först å frågar sen om ens det som är den goda fen.

MvH
Bambi

Håller med dig Bambi!

Jag tycker det hör till normalt "hyfs" att åtminstobe tala med grannen innan man gör något nära gränsen som kan tänkas påverka grannen. Att man sedan inte gör som grannen tycker men har rätt till är en annan sak, men grannen har då åtminstone fått chansen att komma med synpunkter. Detta fungerar dock bara med "normala" grannar förstås (inte som Ingpers t ex).

Det känns hela tiden här att man som förfördelad granne ska hålla käften för att bevara grannsämjan, men vad vet jag, kanske det är rätt, eller?

/Rob

Var lite försiktig med att jämföra grannen med hur du skulle tänka och göra. Om vi utgår från och tror att alla har samma sätt att tänka och göra saker så kommer vi med jämna mellanrum att bli irriterade och besvikna, så är inte verkligheten.
Har en hel del beteendekunnande i bagaget och det hjälper till i många situationer.
Det jag skriver nu behöver inte stämma på grannen; men din granne kanske inte har uppfattat att det fel och misstag man gjort har upprört dig, det kan även vara så att man är rädd för konflikter, man har en annan tidsuppfattning och tar "tag i detta när man får tid", mm. Så ramla inte i fällan som skrivs ovan att tro att grannen ska göra som du själv skulle agera.
Om du vill få detta snabbt avklarat, så är det upp till dig då du upplever en problem situation vilket kanske inte grannen gör utifrån sin värdering. Men tänk efter hur du gör det, se tidigare inlägg ovan jag skrev och hur långt du vill gå för att "skapa rättvisa" utifrån dina värderingar.

P
Fast det finns väl ingen som inte känner till att man inte får kapa träd på annans mark? Är man osäker på var gränsen går så antingen tar man reda på var gränsen går eller pratar med grannen och kommer överens om att kapa trädet eller så låter man bli att kapa trädet. När jag tar ner träd på min mark så finns det några träd som jag anser står på min sida men som jag låter bli för att inte göra mig ovän med grannen eftersom tomtgränsen är luddig. Den dag jag känner att jag verkligen vill ta ner träden så kommer jag prata med grannen så att vi är överens om att träden är mina och att jag kan ta ner dem. Kommer vi inte överens så får jag driva frågan *innan* jag tar ner träden, inte efter.

Sen handlar det väl inte om att trådskaparen ska göra sig ovän med grannen över en Asp, för grannen har ju redan gjort sig ovän genom att kapa Aspen utan att fråga. Ibland har vissa personer som taktik att utnyttja att gränser är oklara (gäller inte bara tomtgränser) för att utnyttja det till sin fördel för att de vet att den andra på vanligt svenskt manér kommer knyta näven i byxfickan och inte göra något åt saken.

Ett problem har uppstått.
Din granne har i god tro lejt en kille som skulle ta ner några träd på hans tomt. Det stod en gränspinne (även om den var fel) som grannen helt enkelt antog att den var i rätt position. Utifrån hans sida sett så har han gjort rätt. Men det har blivit fel och detta måste du ta tag i eftersom du känner som du gör.

Nu tycker jag du ska gå till din granne och säga att han har råkat ta ner ett träd som står på din tomt, och att du är besviken för att detta har hänt. Låt grannen få en chans att förklara sig. Bli inte arg.

Att du har en åsikt på hur grannen SKULLE ha gjort innan trädfällningen kan du säga till honom EFTER det att han fått förklara varför det blev fel. Sedan kan du försöka förklara för grannen att du hade tänkt att sätta upp en häck i tomtgränsen och att ni kanske skulle kunna dela på den kostnaden.

Om du vill bli sams med din granne så MÅSTE DU TA ETT STEG TILLBAKA med din ilska. MEN du måste samtidigt berätta för grannen (EFTER hans förklaring) hur du känner dig efter att det blivit fel.

Alla människor är olika och kanske är din granne ond, men det vet du ju inte eller hur? Du måste försöka gå in med tron att han har gjort detta av misstag och att han vill rätta till felet.

Jag hoppas det löser sig!

P
Jag håller till fullo med Ms_IT-Nisse.

Själv skulle jag inte låta grannen vara med och dela på kostnaden för häcken. Visst kan det vara bra att någon annan är med och betalar men samtidigt ger det även någon form av rättighet till grannen att ha åsikter om häcken. Han kanske en dag tycker häcken är lika ful som aspen och tycker att den ska tas bort. Har han varit med och betalat den så kommer du ha en sämre förhandlingsposition (åtminstone mentalt) jämfört med om du betalat den själv. Betalar du den själv behöver du inte komma överens med grannen om vilken häck det ska vara och hur den ska skötas och vilken höjd den ska ha, det kan du få bestämma själv, vilket blir en aning svårare om grannen är med och betalar.

Självklart är det bra att ta hänsyn till grannens synpunkter på häckval och skötsel m.m. men har du betalat den själv så har du alltid sista ordet åtminstone. Ibland kan det vara en bra investering att köpa sig fri från potentiella problem...

Hej.

Å tack för alla bra svar...

Uttryckte mig lite oklart angående den utsatta tomt gränsen. Där den sattes ut vid första tillfället skulle det sättas häck. I skogs partiet skulle de bli staket, sorry.

De här med gransemja är jag fullt medveten om och vi ska bo "vägg i vägg" ett bra tag till så detta måste skötas snyggt och med vänlig ton.
Men tycker ni verkligen han har gjort det...??
Han borde ju kanske kollat upp lite bättre.

MVH Tobbe

AnnaKanin skrev:
Du visste att tomtgränsen var otydlig och du visste att grannen lejt en kille att fälla träd nära den oklara tomtgränsen. Vad jag då inte förstår är att du låter killen hållas utan att ta ett snack med grannen om var tomtgränsen går och vilka träd som ska fällas. Enligt min mening har du själv satt dig i denna situationen!
Jag hade inte en aning om att han skulle leja någon för att ta ner träd. Jag kom dit när allt låg ner och huggaren höll som best på med att kvista.
Så jag håller inte riktigt med dig om att jag satt mig i situationen...

Påpeka vänligt och bestämt för grannen att du tyckte han gick för fort fram. Är han som folk är i allmänhet så lär han bli lite skamsen och ångerfull. Personligen tycker jag inte att det är värt att starta ett bråk för en sådan grej med tanke på att ni säkerligen ska bo grannar i många år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.