Talvan Talvan skrev:
Får och får enligt vilken lag menar du att inte fårdet

De får inte skapa en olägenhet för grannen men mängden eldningar är inte begränsat i lag
Det gäller också att lära sig elda rätt. Mycket torr ved som förvarats länge i vedbod, minst ett år, inte för mycket ved på en gång utan inte mer än vad som, provats fram med några få vedträn i timmen kontinuerligt. Inga "BRASOR" utan försiktig eldning så att alla rökgaser hinner bli ordentligt utbrända innan de släpps ut. Inte för lite och inte för mycket förbränningsluft. Det finns information hos myndigheter (har i alla fall funnits).
Björn Dahlroth

Pelleplutt78
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och i de flesta fallen så ger lagar och regler att det är helt acceptabelt med vedeldning i lokaleldstad eller vedpanna. Även om en och annan skribent vill förbjuda det.
Det är det kommunen får utreda 😷😃

Claes Sörmland
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Det är det kommunen får utreda 😷😃
I första hand är det ju verksamhetsutövaren som utreder. Först vid en tillsyn så är det kommunen. Och sen finns möjlighet till överklagan. Och som redan har visats i tråden är det inte mycket kommunen gör förutom i extrema fall. Vanlig vedeldning är en del av det som accepteras i dagens samhälle. Även om alla inte gillar det.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
I första hand är det ju verksamhetsutövaren som utreder. Först vid en tillsyn så är det kommunen. Och sen finns möjlighet till överklagan. Och som redan har visats i tråden är det inte mycket kommunen gör förutom i extrema fall. Vanlig vedeldning är en del av det som accepteras i dagens samhälle. Även om alla inte gillar det.
Tror du inte har riktigt koll på läget i allt du skriver. Men du har rätt att tro och tycka som du vill 🫢😄

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Tror du inte har riktigt koll på läget i allt du skriver.
Vad är det du inte tror på? Att det normalt är fritt fram att elda ved i sin kamin?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Tack!

Jag är ju inte jurist utan slänger frågan till @Düsseldorff om @FruNilsson har fattat fel eller om det är som jag tror att man avser nått annat än vedeldning i privatbostad med begreppet "Verksamhet"
Det är helt självklart att det inte utgör en verksamhet i lagstiftarens mening.

Miljöfarlig verksamhet brukar delas upp i olika anläggningsklasser beroende på hur miljöfarlig verksamhet som bedrivs. Exempelvis hör en bensinmack eller ett sjukhus normalt till den lägsta klassen, ett reningsverk och de flesta industrier till mellanklassen och pappersbruk och raffinaderier till den högsta klassen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tror du inte har riktigt koll på läget i allt du skriver. Men du har rätt att tro och tycka som du vill 🫢😄
Jag noterar bara verkligheten. Det eldas med ved i småhus och det installeras 2023 nya lokaleldstäder helt lagligt. Både som en del av bygglov och efter anmälan till kommunen.

Jag förstår att du vill ha en annan reglering men du får nog finns dig i att du representerar en minoritet än så länge.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
P
Och i de flesta fallen så ger lagar och regler att det är helt acceptabelt med vedeldning i lokaleldstad eller vedpanna. Även om en och annan skribent vill förbjuda det.
Inte heller du kan skilja på äpplen o päron i TS ärende. Saken är verkligen inte om eldningen i sig.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
FruNilsson skrev:
Inte heller du kan skilja på äpplen o päron i TS ärende. Saken är verkligen inte om eldningen i sig.
Jag har inte kommenterat TS ärende, enbart stolligheterna kring att vedeldning skulle vara olagligt.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
P
Jag har inte kommenterat TS ärende, enbart stolligheterna kring att vedeldning skulle vara olagligt.
Ändå värre, att du inte fattar alltså.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är helt självklart att det inte utgör en verksamhet i lagstiftarens mening.

Miljöfarlig verksamhet brukar delas upp i olika anläggningsklasser beroende på hur miljöfarlig verksamhet som bedrivs. Exempelvis hör en bensinmack eller ett sjukhus normalt till den lägsta klassen, ett reningsverk och de flesta industrier till mellanklassen och pappersbruk och raffinaderier till den högsta klassen.
Varför inte läsa miljöbalkens definition innan du killgissar?

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
FruNilsson skrev:
Ändå värre, att du inte fattar alltså.
Jag är i gott sällskap om jag har förstått dig rätt. MÖD har fel, lagstiftaren har skrivit fel i propositionen till miljöbalken och verkligheten är fel. I det sammanhanget kanske det inte är hela världen om även jag har fel.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Janne Solvik och 12 till
  • Laddar…
Düsseldorff
FruNilsson skrev:
Oj, nu är du ute på aningens tunn is men ok. Är det någon definition du misstänker att jag har missat?

• Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
FruNilsson skrev:
@Düsseldorff har alltså också fel. (Fast jag är för att han har lite fel någon gång ibland.)

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Oj, nu är du ute på aningens tunn is men ok. Är det någon definition du misstänker att jag har missat?
Du har missat att @FruNilsson vet mest och bäst här. 😃

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.