M
Tänk vad denna Greta sätter griller i huvudet på folk! När varenda villaägare hade oljebrännare i huset så var det knäpptyst, trots att det inte fanns tillstymmelse till lambdasonder eller annan form av hjälpmedel för att få till effektiv förbränning. Och det luktade som när supertankern låg i hamn med motorerna på tomgång körda på tjockolja. Nä då gapade miljömupparna "kärnkraft nej tack", den renaste energi som uppfunnits. Nu vill man stoppa vanligt folk från att elda i sina kaminer för att det blir farliga utsläpp.
PK-media är rent ut sagt skadligt för vissa att insupa!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Mnbvcxz och 5 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Min poäng kanske inte var glasklar, men här kommer den:

Om man tar Eu6-bilar, som har DPF och ofta inte ens svärtar en vit handduk om du drar den genom avgasröret eftersom partikelnivåerna är så låga. Så blir det väldigt många bilar på varje kamin..
Dieselbilar har blivit mindre smutsiga. Men är fortfarande så smutsiga och hälsofarliga att de förbjuds i miljözoner och planeras att fasas ut helt.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
P
tensiden tensiden skrev:
Men litar du på GW? Han eldar ju en del själv enligt utsago. [länk]
Nu är du ute i tassemarken igen och blandar äpplen med päron. När ska folket på forumet här lära sig att skilja på vad som är saken i ärendet, och en massa ovidkommande? Allt för att "sätta dit" de som har mer kunskap på området. Vad GW gör privat är inte intressant, medan hans proffession är nåt helt annat.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Eh, det är citat från en rapport på engelska. Varför ska jag översätta det?
Därför att ett diskussionsforum inte fungerar så bra om man bara klistrar in citat och länkar utan att hävda en egen ståndpunkt.

M Markarbetaren skrev:
Tänk vad denna Greta sätter griller i huvudet på folk! När varenda villaägare hade oljebrännare i huset så var det knäpptyst, trots att det inte fanns tillstymmelse till lambdasonder eller annan form av hjälpmedel för att få till effektiv förbränning. Och det luktade som när supertankern låg i hamn med motorerna på tomgång körda på tjockolja. Nä då gapade miljömupparna "kärnkraft nej tack", den renaste energi som uppfunnits. Nu vill man stoppa vanligt folk från att elda i sina kaminer för att det blir farliga utsläpp.
PK-media är rent ut sagt skadligt för vissa att insupa!
I städerna blev det bättre luft när folk gick från ved till olja, på typ 60-talet.
Håller helt med att även olja är förlegat.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Därför att ett diskussionsforum inte fungerar så bra om man bara klistrar in citat och länkar utan att hävda en egen ståndpunkt.
Det var ju svar på en fråga om vad jag byggde min ståndpunkt på.

Redigerat:
Hur många veckor eldar grannen? Hur många varv hinner de på ett år?

FruNilsson skrev:
Nu är du ute i tassemarken igen och blandar äpplen med päron. När ska folket på forumet här lära sig att skilja på vad som är saken i ärendet, och en massa ovidkommande? Allt för att "sätta dit" de som har mer kunskap på området. Vad GW gör privat är inte intressant, medan hans proffession är nåt helt annat.
Det var inte jag som drog in gw från första början..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Du ska föra loggbok och även skriva hur det är med rök och störning

Kanske fota eller filma om det uppenbart sureldas så man kan se rök överallt

• Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
När jag eldar blir glaset helt svart

Varför ?

FruNilsson skrev:
Nu blandar du äpplen med päron. Hur kan det vara så svårt?
Jag hänvisade till Boverkets definition på "Verksamhet". Du får kontakta dem och påpeka att de blandar olika fruktsorter.

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Som tur är har dom flesta som ska tolka dessa lagar en betydligt mera avslappnad attityd och tolkning och det är många steg i att få till nån reglering av vedeldaren eldande. och även då finns det två sidor på fallet..

Det räcker inte att bara den utsatte för vedröken anser att det är jobbigt osv utan det brukar krävas mätningar och kontroller om vedeldaren uppfyller dom krav som finns

tex I ett fall i Miljööverdomstolen (MÖD) från 2007 gällde överklagandet just eldning. Där var avståndet mellan skorstenen på eldarens hus och uteluftintaget på den klagandes nybyggda hus 34 meter. Grannen klagade på att rök drogs in genom luftintaget till luftvärmepumpen på hans hus och att det var en kraftig olägenhet för honom. Men när kommunen gjorde upprepade mätningar fann de att värdena låg under de gränsvärden som fanns trots ogynnsamt väder. MÖD höll med, och förutom att eldaren fick höja sin skorsten fick han fortsätta elda,det ansågs att "olägenheterna inte kan anses vara av den omfattningen att eldningen på B:s fastighet skall förbjudas".

Så att nån blir störd av rök räcker inte alltid för att man ska få besluten med sig och det är som sagt även om man kallar dit kommunen så är dom inte alltid på den som fått rök på sig som har rätt utan dom är där för att kolla att kraven efterföljs

miljö- och hälsoskyddskontoret i er kommun kommer då att kontrollera om er eldning uppfyller kommunens krav, och försöka undersöka om eldningen medför en sådan olägenhet som er granne inte anses behöva tåla. Om det anses som en ringa olägenhet som er granne får tåla, så behöver ni inte göra något mer. I övriga fall kommer miljö- och hälsoskyddskontoret förelägga er om vad de vill att ni gör för att ytterligare minska olägenheten. Det kan vara att endast elda viss tid eller ett begränsat antal dagar per vecka, höja skorstenen eller liknande.

Det är ännu inte möjligt att alltid förbjuda eller begränsa vedeldning bara för att fru nilsson fått för sig att det är livsfarligt, det finns rättsfall att följa som anses vägledande och till sist blir det om man överklagar osv rätten som får avgöra vart gränsen går i varje enskillt fall
Ofta har den som störs och den som eldar rätt olika uppfattning om omfattningen och hur allvarligt det är..

Borpålandets inlägg med hänvisning till samma rättsfall såg jag inte förens efter jag postat såklart.. 😀
Som ren upplysning kan jag informera dig att det är inte många rätt i det du skriver. Sedan 2021 har de tillsynsvägledande myndigheterna ansvar att följa upp tillsynsmyndigheternas arbete därför att bristerna och kompetensen varit så omfattande under lång tid. Så nu gäller krav på kompetens för de som ska ansvara för tillsyn enligt miljöbalken.

Kompetens i miljöbalkens krav är nu ett minimikrav eftersom miljöbalken måste vara säkerställd i tillsynsmyndigheternas beslut, och i det fall beslut överklagas till länsstyrelsen, måste länsstyrelserna återförvisa ärenden om tillsynsmyndigheten inte redovisa att miljöbalken säkerställts. Det skall också vara formellt korrekt, annars visas det åter. Anledningen är att överinstanserna skall få så mycket information av beslutfattande myndighet, att de i sin tur kan fatta beslut i den/de delar som överklagats. Behöver jag nämna att det brustit i nästan 100 % av de kommunala besluten på området "småskalig fastbränsleeldning" och att det har belastat rättsinstanserna så mycket helt i onödan och till så höga kostnader att man varit tvungen att vidta åtgärder.

Så nu är det hårdare tag mot kommunerna. Det ska inte gå längre att underlåta miljöbalkens förebyggande krav. Jag har redan sett flera ärenden som visats åter i brist på utredning, från länsstyrelserna över hela landet. Vad jag kan nämna är att de kommunala besluten saknar utredning; ingenting är utrett. Däremot dräller det ofta av osakliga påståenden och partiska ställningstaganden, som strider mot grundlagen.

Du refererar till, som jag skrivit tidigare i tråden, till ett mycket gammalt ärende med ett uselt handläggande och ett domslut som man tar sig för pannan åt. I rapporter skylls det på att miljöbalken var ny och domstolarna inte klarade hantera sammanslagningen av det stora antal lagar som gjordes 1998. Rättsinstanserna har noll koll på "miljön" och det står tydligt i förarbetet till MB och varför den tillkom.

Vad jag kan säga dig är att den som eldar har flera skyldighetslagar att följa och uppfylla och de som drabbas har flera rättighetslagar som ska uppfyllas och säkerställas. Här har de flesta, inkl du, svårt att skilja på vad som är vad och att förbränningsrök och utsläpp från förbränning är hälsofarliga. Det som nämns är rök och röklukt, men övrigt diskuteras inte, t ex de hälsoskadande avgaserna och föroreningarna, de cancerogena gaserna osv. Så egentligen vill jag fråga dig; vad är det du diskuterar i din text ovan?

Är det kanske Försiktighetsprincipen du debatterar i "ringa olägenhet som er granne får tåla"? Då har du verkligen misstagit dig.

Som en av eldarnas/verksamhetsutövare av miljöfarlig verksamhets, skyldigheter gäller Försiktighets-principens "risk för" och den är bra beskriven på många olika ställen t ex i förarbetet till miljöbalken, i miljöbalken, hos Naturvårdsverket och Folkhälsomyndigheten.

Jag citerar Stina Ausmeel på NV: "Alla förbränningsprocesser, inklusive vedeldning, ger upphov till utsläpp av partiklar och oförbrända gaser som har negativ hälsopåverkan." och frågar på nytt: Vad är det du vill ha sagt med ditt inlägg? Är det ett försvarstal för din egen eldning, att du struntar i lagens krav och de som drabbas av hälsoskador av utsläpp från din eldning - får skylla sig själv, eller?

• Gilla
  • Haha
C3PO och 2 till
  • Laddar…
FruNilsson skrev:
Jag citerar Stina Ausmeel på NV: "Alla förbränningsprocesser, inklusive vedeldning, ger upphov till utsläpp av partiklar och oförbrända gaser som har negativ hälsopåverkan."
"Alla förbränningsprocesser"... Det där var ju trovärdigt... 😉

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Intressant fråga med verksamhet.
Om jag sätter upp ett litet kolkraftverk på tomten för att värma hela kvarteret.
Med aktiv rening osv så jag håller mig väl under en vedeldares utsläpp.
Räknas det då som hobby, kulturbärare eller verksamhet?

U
Min bil släpper ut partiklar i luften. Är jag verksamhetsutövare när jag kör bil?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.