F
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du är egentligen? Att det "är befogat" att ha åsikter om en grannes ej färdigställda projekt eftersom det "ser skit ut och stör" trots att man inte har med det att göra. För det är det du skriver.

Jag tror vi får "agree to disagree" för jag tycker att möjligen är begripligt men jag har svårt att se att det är befogat. Var och en på sin tomt bör väl gälla i bägge riktningar?
Det säger väl kanske mest om dig och hur det eventuellt ser ut hos dig. En ytterst ”white trash” inställning skulle jag vilja påstå.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?
Skönt att du får ett staket som avskärmar din granne men i framtiden så måste det målas eller oljas då kan bli svårt om man inte kommer in på din tomt
Vad och hur ska jag göra, tycker ni?

Jag hade snabbt som attan slängt upp ett finmaskigt stängsel 10 cm från tomtgräns så att grannen inte kommer åt att stå på din sida och skruva när staketet sätts upp.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Jag är nog av åsikten att även om det vore en fördel att informera TS, så har ju faktiskt inte grannen gjort något fel just i den frågan.
Sen att de beträder dennes tomt är ju en annan sak. Här kan jag tycka det är ett klart övertramp om man kört in med maskiner på tomten. Men är det att man stått en halvmeter in och hållit en jordborr etc. Och dessutom städad bort ev jordrester, så känns det väl rätt småaktigt att klaga på det.

Då får man väl fråga sig om man ser lika alvarligt på ett barn som råkar rulla in bollen 1m på tomten någon gång i veckan. Mao är det "stand your ground" som gäller så ligger det nog andra problem i botten...

När det gäller placering så har grannen full rätt att placera staketet så nära dennes gräns som hen önskar. Sen pratas det ofta om att det är smart att släppa in 20-50cm. Detta för att kunna underhålla. men ärligt talat. Om man har en granne som opponerar sig mot att beträda tomt för underhåll (Syftar inte på TS, har ingen aning om Han kommer bli grinig om grannen vill måla om från hans sida). , som väl är aktuellt vart 10-20 år på ett staket. Så begriper jag inta vad 20cm skulle göra för skillnad. man lär inte kunna stå och skrapa och måla utan att beträda grannes tomt ändå.

Jag skulle tvärt om säga att så länge man inte skapar en "fredad" zon på den yta man släpper, alltså en remsa där ingen har tillträde. där grannen (I detta fall då skulle utgöras av den som inte äger staketet.) , låter man i praktiken nyttjandet av den delen av tomten tillfalla grannen. Svårt att säga till grannen "Staketet sitter 20 cm in på min tomt. Ser jag ett fotspår på den remsan så.....".

Så jag hade definitivt satt mitt staket så nära gränsen som jag kan.

Häckar tycker jag är en helt annan sak. Där har man ett ansvar att även hålla utväxt på sin sida. Så inte grenar skjuter över. Dessa kräver ju dessutom ett löpande underhåll. Har aldrig sett någon som har en häck som går att sköta utan att beträda grannen, vid normala villa tomter vill säga. Så även för detta känns regeln/rekommendationen ganska obsolet. (Dock behöver man ju ta höjd för övergjutande grenar) Med normal grannsämja är väl detta dock heller inget problem.

Så sammanfattningsvis. Grannen har gjort allt rätt, juridiskt även om ett samtal hade varit på sin plats. Eventuellt har entreprenören gjort ett övertramp, i synnerhet om det är grävmaskinen som stått på TS tomt. . Frågan är dock vad TS hade svarat om Hen frågat om grävaren får stå en 1/2 m in på tomten när plintarna grävs? Ett nej här hade väl varit ett större moraliskt snedsteg. Grävmaskin helt annan femma...

Sen hade jag inte tvekat på att lägga en sten i hörnet om jag var irriterad på grannens genade.
(y)
bra idé med något som finns i hörnet.,
Normalt är för övrigt att ett staket kan byggas precis i tomtgräns om båda fastigheterna är överens och att man skriver ett avtal som gäller även för framtiden. Svart på vitt och undertecknat är mitt förslag.
Sen är det så att man ska sätta staket på sin tomt för att kunna vårda "baksidan" utan att klampa in hos grannen.
Lycka till

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
O
B Byggsnyggen skrev:
Grävning utfördes av firma, på uppdrag av grannen, i samband med annat grävjobb.
Så om inte grannen stod bredvid firman och dirigerade in derm på din tomt förstår jag inte varför du över huvudet taget retar upp dig på vederbörande.

Om det är en fråga om skadan på din tomt som är problemet ber du grannen kontakta grävfirman så får de komma tillbaks och göra det bättre.

Om det är principenfrågan om intrånget på din tomt som är problemet och du känner dig kränkt ber du grannen ge dig kontaktuppgifter till firman så får du försöka få en ursäkt.

Oavsett vilket är det firman som gjort något. Inte grannen.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vet ju inte vilken relation TS har med sin granne, utan att höra "den andra sidan".

om man spelar djävulens advokat med antagandet att grannen är sugen att sätta upp staket och dennes partner säger "hörru, skall vi inte säga till innan vi börjar?", så kanske svaret blev "nej för fan, han är ju skitkrånglig, vi tar det när de inte är hemma så blir det inget jidder. Jag säger till maskinisten att göra rejält snyggt efter sig".

Kring underhållet tror jag resonemanget var ungefär som "när det behöver målas om eller fixas, så gör vi det. Om han inte går med på det, så slutar vi mitt i, det är han som får se skiten".

Jag röstar på att du helt enkelt är, om inte grinig gubbe så i alla fall, inte helt enkel att ha att göra med.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Det hade varit en grävmaskin med larvfötter inne på min tomt för att gräva ner plintarna några cm in på hans tomt. En sträcka på ca 15 meter. Det återställdes dock till bra skick.
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig? Eller är det inte OK att grannen gör som han gör? Jag skulle ju inte gå in med en stor bandgrävare på en grannes tomt utan att fråga, men ville stämma av om det är jag som är unik.
Är det underligt att det krig på jorden

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
"givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes" . Är det ett antagande eller är det några bestående skador som du kan se? Om han varit in och trampat några cm på din tomt- gör det egentligen något? Vill du inte ha ett staket mot grannen?

Släpp och gå vidare.
Precis, ibland förstår man att det "blir krig".

Skumpe
B Byggsnyggen skrev:
Ja, det kan ju finnas fördelar men börjar tröttna på att allt som görs, och aldrig blir färdigt, nästan ska nudda vår tomtgräns och någon gång kanske t o m ligger någon cm in på vår tomt. (Detta oavsett om det är utfyllnad av tomten, pool, mur och staket o.s.v.) Han har t.ex. inte gjort någon riktig uppfart utan genar med bilen i hörnet av vår tomt trots att han har gott om yta för att enkelt anlägga en bra infart.
En, eller några, enstaka händelser står man väl ut med som god granne men när det hela tiden ska tänjas på det normala börjar man så smått att tröttna.
Det var därför jag frågar er. Överreagerar jag och är ”gubbsur” eller är det befogat? Ska man knyta näven i fickan eller ska man sätta ner foten?
Sätt en egen plint i hörnet på tomten där han genar. En rejäl jävel med skarpa kanter. Sätt ett fågelbord på den, "den är för stora fåglar".

Finns många grävmaskiner med gummilarvband som inte gör så stor åverkan. Kanske en sådan som de använde? Hypotetiskt kan det gått till så att när grävmaskinen var på plats så insåg grävmaskinisten att jobbet inte gick att utföra som tänkt från den egna tomten. Grannen eller grävmaskinisten gick över till ts och knacka på, ingen var hemma. Grävmadkinisten sondera markförhållande och insåg att det kommer inte att bli några skador och det lilla som blir åtgärdar vi. Så istället för att skjuta upp jobbet ett dygn så utfördes det med minimal åverkan på ts-tomt.
Ibland får man vara praktisk. Varför oja sig över något som inte påverkar en negativt?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Ja, det kan ju finnas fördelar men börjar tröttna på att allt som görs, och aldrig blir färdigt, nästan ska nudda vår tomtgräns och någon gång kanske t o m ligger någon cm in på vår tomt. (Detta oavsett om det är utfyllnad av tomten, pool, mur och staket o.s.v.) Han har t.ex. inte gjort någon riktig uppfart utan genar med bilen i hörnet av vår tomt trots att han har gott om yta för att enkelt anlägga en bra infart.
En, eller några, enstaka händelser står man väl ut med som god granne men när det hela tiden ska tänjas på det normala börjar man så smått att tröttna.
Det var därför jag frågar er. Överreagerar jag och är ”gubbsur” eller är det befogat? Ska man knyta näven i fickan eller ska man sätta ner foten?
Min granne har också byggt staket på tomt gränsen, och självklart trampat in på vårt tomt vid bygget, men va gör det, det har blivit en fantastiskt bra resultat. Glöm inte vi är bara på besök på denna planet, vi tar inget med oss den dagen vi lämnar, jag skulle snacka med grannen over en kopp kaffe eller en bira o kanske till och med hjälpa homm med projektet så att han blir tidigare klar. Ni kan njuta båda av det .
Kom ihåg att en bra granne är mer värt än din närmaste i släkten som bor på avstånd . " Bra granne "

• Älska
  • Gilla
Marie Beliaev och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om båda gillar häckar så planterar man en häck i tomgränsen och sköter varsin sidan. Om båda gillar staket kan man göra på samma sätt.
Problemet med överenskommelser om delad vårdnad är att de inte alltid överlever grannbyte. :( Det är absolut bra när det fungerar men en framtidssäker lösning är en lösning där var och en har möjlighet att sköta sitt.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
klart du vet var gränsen är exakt, om man kan mäta förstås.
Det är absolut inte självklart att det finns så tydliga gränsmarkeringar så man kan tala om "några centimetrar". Jag har en någorlunda kvadratisk fastighet. I två av hörnen finns det rösen och utifrån dessa kan man bedöma "norrgränsen" inom någon decimeter. Övriga gränser handlar snarare om någon meters osäkerhet.

F fsn skrev:
Det säger väl kanske mest om dig och hur det eventuellt ser ut hos dig. En ytterst ”white trash” inställning skulle jag vilja påstå.
Ja är det ”white trash” inställning att inte lägga mig i grannens projekt som inte angår mig så har jag nog den inställningen. ;) För övrigt är jag rätt nöjd med hur det ser ut hos mig men tack för omtanken. :love:

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Oavsett vilket är det firman som gjort något. Inte grannen.
Grannen är naturligtvis ansvarig för vad den firma han anlitat har gjort.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.