J jassaj skrev:
Jag tänker, jaha. Kunde bry mig mindre, min granne får göra vad han vill inte på sin tomt.

Krig i Europa, människor dör, granne går lite på min tomt, jaha.

Blir det några ”skador” på min tomt så är han en förnuftig människa och fixa det på.

Nu ska jag äta frukost och titta på när grannarna fixar med sin fastighet, kul att det händer saker.
Är det du som är min granne?

• Gilla
  • Haha
Finnpucko och 9 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Är det du som är min granne?
Vi får hoppas det, så att ni kan reda ut detta.

• Gilla
  • Haha
Pappyros och 2 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Gunnebo:t behövs mot katter, rådjur, hundar och bollar.
Nä sköter du om thujan rätt så behövs inget nät, då blir den tät o fin, välj rätt sorts thuja

E enoch85 skrev:
Så slipper man se det fula Gunnebostängslet samt får en tjock och tät häck. :)
Thujan blir tät om du sköter den rätt, räcker med enkel rad, välj rätt sort

DU glömde svara på mina frågor, inlägg nr 30:

Hur stor är tomterna? Är det snö eller vad där grävaren kört? Är det grannen som kört grävaren själv?

B Byggsnyggen skrev:
Ja, det kan ju finnas fördelar men börjar tröttna på att allt som görs, och aldrig blir färdigt, nästan ska nudda vår tomtgräns och någon gång kanske t o m ligger någon cm in på vår tomt. (Detta oavsett om det är utfyllnad av tomten, pool, mur och staket o.s.v.) Han har t.ex. inte gjort någon riktig uppfart utan genar med bilen i hörnet av vår tomt trots att han har gott om yta för att enkelt anlägga en bra infart.
En, eller några, enstaka händelser står man väl ut med som god granne men när det hela tiden ska tänjas på det normala börjar man så smått att tröttna.
Det var därför jag frågar er. Överreagerar jag och är ”gubbsur” eller är det befogat? Ska man knyta näven i fickan eller ska man sätta ner foten?
Om grannen ”genar” över eran tomt, sätt staket 15 cm in på eran tomt

på bilden ser det inte sönderkört ut ser väll byggt ut med

B Byggsnyggen skrev:
Det hade varit en grävmaskin med larvfötter inne på min tomt för att gräva ner plintarna några cm in på hans tomt. En sträcka på ca 15 meter. Det återställdes dock till bra skick.
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig? Eller är det inte OK att grannen gör som han gör? Jag skulle ju inte gå in med en stor bandgrävare på en grannes tomt utan att fråga, men ville stämma av om det är jag som är unik.
Naturligtvis borde grannen pratat dig, men jag tycker du funnit rätta namnet på dig själv "surgubb"

• Gilla
Marie Beliaev
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
DU glömde svara på mina frågor, inlägg nr 30:

Hur stor är tomterna? Är det snö eller vad där grävaren kört? Är det grannen som kört grävaren själv?
Vanliga villatomter ute på landet. Ingen snö. Grävning utfördes av firma, på uppdrag av grannen, i samband med annat grävjobb.

Det skrivs som att det är dålig grannsämja, att jag ska tagga ner, inte bry mig o.s.v.
Det är inget krig mellan oss på något vis men ska jag vara ärlig så tror jag att detta i mycket beror på mig och min tolerans. Tror att många andra skulle gått i taket sedan länge.
Börjar dock känna att man behöver vara två för att kunna dansa. Inte minst när det sker saker på min tomt.
Jag tycker inte att man måstebha en pedantskött tomt men visst är det trevligt om det är lite ordning o reda samt att man slutför något projekt ibland innan man drar igång nya. I alla fall jag försöker tänka på detta.
När jag läser många inlägg här inser jag att jag har fel och att man ska skita i hur grannen gör, eller inte gör. Att ha skräpigt och och allmänt rörigt på tomten, eller köra in maskiner på grannens tomt utan att fråga, är en mänsklig rättighet som inte andra får bry sig om.
Här måste jag lära mig att tänka annorlunda mot idag.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
Låter vettigt, försök tänka på annat och inse att ni nog är väldigt olika. Jag har en granne som inte bryr sig om att hålla ordning och reda men vad kan jag göra åt saken, inget! Jag är mer som du, gör klart projekt och håller snyggt och underhåller mina byggandet osv. Trevlig helg.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast just detta angår väl egentligen inte dig.

Svårt att veta då jag varken känner dig, grannen eller situationen. Klart är att din granne ska hålla sig på sin sida gränsen. Lika klart är att det normalt inte rör dig vad som sker där. Jag förstår att man kan irritera sig på "någon cm in på vår tomt" men har dess få centimetrar någon reell betydelse egentligen? Vet ni ens med så stor säkerhet var gränsen går att man kan prata om "någon cm"?
klart du vet var gränsen är exakt, om man kan mäta förstås.

B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått
någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
Det verkar vara god grannsämja:crysmile:

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Att ha skräpigt och och allmänt rörigt på tomten, eller köra in maskiner på grannens tomt utan att fråga, är en mänsklig rättighet som inte andra får bry sig om.
Att ha skräpigt och rörigt på sin tomt är en rättighet (till en viss gräns)
Att köra in maskiner på din tomt utan att ha pratat med dig är självklart fel.

• Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Om du inte äger grannens mark så ska han självklart bygga upp en staket. Hade han byggt på din mark så kanske du kunde invända.

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?

En del verkar tycka att man är en surgubbe om man tycker att grannarna har stökigt på sina tomter. Det är väl rimligtvis bara om man berättar det för grannarna som man gör något "fel". Att tycka saker är ju inget man kan välja att slå på eller av. Att trycka sina åsikter i ansiktet på anda är dock helt frivilligt.

Rätt stor skillnad mellan att tänka "kul att de fått barn och visar bilder på det, men vilket fult barn de fått" och att säga det.

• Gilla
Fartland och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.