104 536 läst ·
240 svar
105k läst
240 svar
Grannen bygger staket
Ang. framtida underhåll tror jag inte att det blir några problem. Inget annat underhålls eller hålls snyggt så varför skulle man avvika vad gäller detta? Jag skulle ödmjukt uppskatta om det överhuvudtaget någonsin blir klart, till skillnad från alla andra projekt. Detta skulle räcka länge för mig.Claes Sörmland skrev:
Det är denna typ av kommentarer som får mig att fundera över din fråga i #8 "Överreagerar jag och är ”gubbsur” eller är det befogat?"B Byggsnyggen skrev:
Varför har du överhuvudtaget en åsikt om grannens projekt ur denna aspekt? Varför tycker du att det angår dig om de blir klara eller ej? En aning "gubbsurhet" tycker jag mig kanske ana...
Praxis är att du ska komma åt att göra det underhåll som behövs. Så 0 cm för tex Gunnebostängsel som är underhållsfritt, men 50 cm om du behöver komma runt och måla eller så, och mer om det är en häck, den ska ju inte inkräkta på grannens tomt när den vuxit klart och man ska komma åt att klippa den. Eller komma överens med grannen om att sätta den i tomtgräns och grannen sköter sin sida av den.E enoch85 skrev:
Jag vet inte vad du menar med praxis men någon juridisk praxis är det inte. Men det kan vara praktiskt att göra som du säger. Men ganska ovanligt tror jag. I alla fall när jag tittar på riktiga villaområden. Så det är inte heller allmän praxis.Anna_H skrev:
Praxis är att du ska komma åt att göra det underhåll som behövs. Så 0 cm för tex Gunnebostängsel som är underhållsfritt, men 50 cm om du behöver komma runt och måla eller så, och mer om det är en häck, den ska ju inte inkräkta på grannens tomt när den vuxit klart och man ska komma åt att klippa den. Eller komma överens med grannen om att sätta den i tomtgräns och grannen sköter sin sida av den.
Det som gäller enligt lag är ju att du inte får gå in på grannens tomt för att göra underhåll på dina grejer utan lov. Därav praxis 50 cm.Claes Sörmland skrev:
Även 50 cm är ju för lite för att jobba på. Så är man i fejd med grannen och därmed inte kan beträda dennes fastighet vid staketunderhållet så föreslår jag 2 m innanför tomtgräns. Då går det att arbeta på ytan.Anna_H skrev:
Men bättre är nog att komma överens med grannen och sätta det alldeles innanför tomtgräns.
Praxis för mig betyder "det som är normalt" eller "hur det vanligen utförs".Anna_H skrev:
Jag tror att det här med 50 cm för att kunna underhålla är en teoretisk "forumpraxis" här som inte nödvändigtvis stämmer speciellt väl på hur det i praktiken oftast ser ut.
Jag tror att "verklig praxis" är att staket, stängsel och häckar en gång har placerats ungefär vid tomtgränsen efter bästa förmåga och att "underhållszonen" på runt halvmetern är relativt ovanlig, i verkligheten alltså.
Okok, det låter rimligt.Anna_H skrev:
Praxis är att du ska komma åt att göra det underhåll som behövs. Så 0 cm för tex Gunnebostängsel som är underhållsfritt, men 50 cm om du behöver komma runt och måla eller så, och mer om det är en häck, den ska ju inte inkräkta på grannens tomt när den vuxit klart och man ska komma åt att klippa den. Eller komma överens med grannen om att sätta den i tomtgräns och grannen sköter sin sida av den.
Jag frågar eftersom vi kommer ha häck på vår sida och grannen staket/plank. Som det är nu så är plintarna cirka 0 cm från tomtgräns på hans sida.
Vi har snackat om det och jag har sagt OK, men detta får mig att börja fundera.
Ja ni bör väl fundera på hur grannen ska kunna måla sitt staket utan att sabba din häck och hur du ska kunna vårda din häck så att den inte sabbar grannens staket. Ni kan inte anlägga en gemensam häck eller staket? Känns som mycket mark går åt till dubbla skyddsvallar...E enoch85 skrev:
Det är helt nybyggt område och frågan kom på tal eftersom vi tycker plank liknar hästhage, det är finare med häck - grannen tycker tvärtom.
Som vi har det där vi bor idag (inte flyttat in ännu) så klipper inte vi häcken mot staketet, den får helt enkelt växa in i staketet och grannen klipper det som sticker ut. Tror dock inte att denna granne är lika medgörlig.
Som vi har det där vi bor idag (inte flyttat in ännu) så klipper inte vi häcken mot staketet, den får helt enkelt växa in i staketet och grannen klipper det som sticker ut. Tror dock inte att denna granne är lika medgörlig.
Då behöver grannen flytta in sitt staket och ni behöver flytta in er häck så att ni får en gång emellan att sköta underhållet från.E enoch85 skrev:Det är helt nybyggt område och frågan kom på tal eftersom vi tycker plank liknar hästhage, det är finare med häck - grannen tycker tvärtom.
Ja för att minska risken för framtida problem med denna, eller annan ej "lika medgörlig", granne, är det nog säkrast. Men det känns som många kvadratmeter försvinner till "ingenmansland".Anna_H skrev:
Hur vanligt är det att man verkligen gör detta? Någon som har (Google)bilder på hur det kan se ut?
Inte särskilt vanligt, nej.Alfredo skrev:
Hade det hänt mig hade jag blivit irriterad men så länge inte något var förstört så skulle jag gå vidare i livet och försöka lägga energi på annat. Var det återkommande problem med grannen skulle jag först då orka försöka snacka med den sen i värsta förklara hemligt krig som inte skulle synas på utsidanB Byggsnyggen skrev:Det hade varit en grävmaskin med larvfötter inne på min tomt för att gräva ner plintarna några cm in på hans tomt. En sträcka på ca 15 meter. Det återställdes dock till bra skick.
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig? Eller är det inte OK att grannen gör som han gör? Jag skulle ju inte gå in med en stor bandgrävare på en grannes tomt utan att fråga, men ville stämma av om det är jag som är unik.
Är det ett trästaket så vinner snart häcken som ligger emot och gör att träet aldrig torkar och rötar på några år.E enoch85 skrev:Det är helt nybyggt område och frågan kom på tal eftersom vi tycker plank liknar hästhage, det är finare med häck - grannen tycker tvärtom.
Är det ett typ gunnebo så håller det länge länge inväxt i en häck.